• AasaC

    Någon som flugit utomlands med sprutor (och tillhörande medicin)?

    Den 24:e juni ska vi flyga till Teneriffa och jag har precis börjat med betaferon (bromsmedicin för MS) som injiceras varannan dag. Därför måste jag ha med mig medicin och sprutor på planet. Måste ju ha med mig så att det räcker för hela veckan + några extra, utifall att. Min läkare ska skriva ett läkarintyg på engelska, som jag ska hämta innan resan och ha med mig tillsammans med medicinen.
    Nu tänkte jag höra om någon annan har flugit med sprutor och kan berätta lite mer hur det funkar i praktiken?
    Är det extra krångligt? Blir man extra mycket kontrollerad? Är det något särskilt man ska tänka på?
    Känner mig ju lite nojjig över att bli stoppad i tullen eller något. Jag måste ju liksom ha med mig min medicin. Har ju precis börjat och vill ju inte göra ett uppehåll i medicineringen så här snart.


  • Svar på tråden Någon som flugit utomlands med sprutor (och tillhörande medicin)?
  • caffe latte

    Vi flög utomlads tidigare i år och hade med olika mediciner, bla en adrenalinspruta och det var inga problem alls. Vi hade medicinen och intyget i handbagaget. Vid säkerhetskontrollerna sade vi att vi hade med oss medicin och sprutor samt intyg. Det var inga som helst problem och de tog aldrig ens upp vare sig mediciner eller intyg ur väskan.

  • AasaC
    caffe latte skrev 2008-06-11 19:23:03 följande:
    Vi flög utomlads tidigare i år och hade med olika mediciner, bla en adrenalinspruta och det var inga problem alls. Vi hade medicinen och intyget i handbagaget. Vid säkerhetskontrollerna sade vi att vi hade med oss medicin och sprutor samt intyg. Det var inga som helst problem och de tog aldrig ens upp vare sig mediciner eller intyg ur väskan.
    Vad bra! Då känner jag mig lite lugnare. Men, alltså ... kollade de inte ens på intyget?
  • caffe latte
    AasaC skrev 2008-06-11 19:27:42 följande:
    Vad bra! Då känner jag mig lite lugnare. Men, alltså ... kollade de inte ens på intyget?
    Nej, inte en endaste gång.
  • Angelika Miami

    Jag jobbar på flygplats och kan berätta att så länge det står ditt namn på varje förpackning etc är det inga problem. Läkarintyg är ett måste. Självklart ska du ha med medicinen i handbagaget för hela veckan plus något extra. Känner du att ditt handbagage blir för stort ska du bara ringa bolaget 48 timmar innan och meddela det. Då sätts det in i systemet. Glöme inte berätta för säkerhets kontrollerna vad du bär med dig i handbagaget.

    Trevlig resa!

  • Boomie

    Jag är diabetiker och har flugit med mina insulinsprutor massor av gånger. Har aldrig intyg med mig och har aldrig fått en endaste fråga. Flög nyligen också med Puregon och tillhörnde sprutor, samma sak där, Inga intyg, ingen kontroll! Så jag tror nog att det kommer gå alldeles utmärkt för dig också.

  • vänat
    AasaC skrev 2008-06-11 19:09:00 följande:
    Men originalförpackningen ... jag kan ju inte ta med mig hela lådan (rymmer 15 förpackningar med sprutor och medicin = en månads medicinering). Hade tänkt ta med mig 7-8 förpackningar, typ ... och det står ju inte mitt namn på varenda kartong. Jag kan ju inte ha med för enbart exakt antal dagar. Tänk om något skulle hända? Då behöver jag ju kanske ha någon extra dos med (om medicinen inte löser sig korrekt, så måste den ju slängas och jag måste ta en ny). Mitt namn står ju bara på den stora lådan. Dessa, mindre förpackningar är dock obrutna innan man öppnar dem (det syns om man öppnat dem).Ska man ha med sig receptet också? Läkaren borde väl veta vad som ska stå på läkarintyget?
    Du kan ju ta men orginal förpackningen plocka ut de du inte behöver ha med dig och läman kvar de 7-8st du behöver ha med dig på resan restn lämnar du kvar hemma.
    Då är ju problemt med origanl förpackningen löst.
  • AasaC
    vänat skrev 2008-06-11 20:09:33 följande:
    Du kan ju ta men orginal förpackningen plocka ut de du inte behöver ha med dig och läman kvar de 7-8st du behöver ha med dig på resan restn lämnar du kvar hemma.Då är ju problemt med origanl förpackningen löst.
    Jo, det är väl klart jag kan göra så. Fål väl i så fall lägga ner kylklamparna (som hör till) i den lådan. Fattar dock då inte vad man ska ha den lilla resekylväskan till om man ändå inte får ha med sig medicinen i den när man är på resa. Fundersam
  • Danne123

    Det är som sagt inte några problem att ha med sig läkemedel oavsett om det är i handbagage eller incheckat bagage. Att ha det i handbagaget är dock att föredra då det händer att resväskorna försvinner eller kommer på villovägar en stund.
    Problemet i sig kommer inte i säkerhetskontrollen utan mer i tullen när du landar, och åker hem. Det är väl först och främst där det kan bli strul om man har med sig kanyler, sprutor och okända läkemedel. Du behöver dock inte oroa dig om du har med dig läkarintyg osv.
    OBS! Det finns en möjlighet att du inte får ha med dig kylklamparna då de klassas som vätska. Du ska isf se till att läkaren skriver att de måste förvaras kylt. Ibland tror patienter att läkemedlen absolut måste förvaras kallt men så är inte fallet. Då kan de givetvis bli lite oroliga om de måste kasta sina kylklampar. Att du säger att de måste förvaras kylt räcker inte alltid.

    Sammanfattat, har du bara med dig dina papper så kommer allt gå alldeles utmärkt. Trevlig semester.

    Hittade detta om ditt läkemedel:

    5. HUR Betaferon SKA FÖRVARAS

    Förvaras vid högst 25 ºC. Får ej frysas.

    Använd inte detta läkemedel efter utgångsdatum som anges på kartongen.

    Du bör använda lösningen omedelbart efter beredning. Om du inte kan göra det, håller den emellertid i 3 timmar om den förvaras i 2–8 ºC (i kylskåp).

    Förvaras utom syn- och räckhåll för barn.

    Använd inte Betaferon om det innehåller partiklar eller är missfärgat.

    Medicinen ska inte kastas i avloppet eller bland hushållsavfall. Fråga apotekspersonalen hur man gör med mediciner som inte längre används. Dessa åtgärder är till för att skydda miljön.

    Du behöver alltså inte ha med dig kylklampar i handbagaget när du reser.

  • AasaC
    Danne123 skrev 2008-06-11 20:34:18 följande:
    Det är som sagt inte några problem att ha med sig läkemedel oavsett om det är i handbagage eller incheckat bagage. Att ha det i handbagaget är dock att föredra då det händer att resväskorna försvinner eller kommer på villovägar en stund.Problemet i sig kommer inte i säkerhetskontrollen utan mer i tullen när du landar, och åker hem. Det är väl först och främst där det kan bli strul om man har med sig kanyler, sprutor och okända läkemedel. Du behöver dock inte oroa dig om du har med dig läkarintyg osv.OBS! Det finns en möjlighet att du inte får ha med dig kylklamparna då de klassas som vätska. Du ska isf se till att läkaren skriver att de måste förvaras kylt. Ibland tror patienter att läkemedlen absolut måste förvaras kallt men så är inte fallet. Då kan de givetvis bli lite oroliga om de måste kasta sina kylklampar. Att du säger att de måste förvaras kylt räcker inte alltid.Sammanfattat, har du bara med dig dina papper så kommer allt gå alldeles utmärkt. Trevlig semester.Hittade detta om ditt läkemedel:5. HUR Betaferon SKA FÖRVARAS Förvaras vid högst 25 ºC. Får ej frysas.Använd inte detta läkemedel efter utgångsdatum som anges på kartongen.Du bör använda lösningen omedelbart efter beredning. Om du inte kan göra det, håller den emellertid i 3 timmar om den förvaras i 2–8 ºC (i kylskåp).Förvaras utom syn- och räckhåll för barn.Använd inte Betaferon om det innehåller partiklar eller är missfärgat.Medicinen ska inte kastas i avloppet eller bland hushållsavfall. Fråga apotekspersonalen hur man gör med mediciner som inte längre används. Dessa åtgärder är till för att skydda miljön.Du behöver alltså inte ha med dig kylklampar i handbagaget när du reser.
    Tack för det svaret. Jo, jag vet ju egentligen att det räcker att temperaturen håller sig under 25 grader och så varmt kanske det inte kommer bli på vägen dit. Det bli ju kanske mer aktuellt när man kommit fram i så fall, så då kanske det räcker att ha med kylklamparna i resväskan som checkas in. Jag tänkte faktiskt inte ens på att de kan klassas som vätska Generad, så tack för upplysningen.
  • tomcar1

    Skriver som angelika miami...ta med något extra, annars är det som de flesta här inne har skrivit. Bättre att ta med intyg och gardera sig, skulle vara tråkigt om man får stå och förklara sig.

  • AasaC
    tomcar1 skrev 2008-06-11 21:08:21 följande:
    Skriver som angelika miami...ta med något extra, annars är det som de flesta här inne har skrivit. Bättre att ta med intyg och gardera sig, skulle vara tråkigt om man får stå och förklara sig.
    Jo, det är nog bra att ha med så mycket intyg och sådant som möjligt (hellre för mycket än för lite). Vill ju inte riskera att bli stående någonstans.
  • Kaffekopp

    Jag flög runt i Asien i vintras och har alltid Epi-pen med mig (Adrenalinsprutor som är färdigfyllda med kanyl och allt) och fick med mig ett intyg på engelska där min läkare skrev att jag MÅSTE ha med mig dem även i flygkabinen på flyget och inte får checka in dem. Jag fick lägga i sprutorna i en förslutbar plastpåse (som man gör med vätska nu för tiden) och visa upp intyg då jag gick igenom tullen varje gång (vid scanning av handbagage) och bära med mig påsen och intyg i handen då jag gick på flyget. Annars inga problem alls :) Bara lite extra genomgång.

Svar på tråden Någon som flugit utomlands med sprutor (och tillhörande medicin)?