30-års-kris deluxe
Hej ni som kan tänkas läsa...
Jag är kvinna, 28 år. Lever i ett fast förhållande sedan 10 år tillbaka - vi var med andra ord rätt unga när vi blev tillsammans, jag och sambon. Förhållandet har haft sina uppåt- och nedåtperioder under årens lopp, men vi har alltid stått varandra väldigt nära och har stöttat varandra i vad vi nu än velat göra. Jag älskar och respekterar honom oerhört mycket. Han är förutom min partner också min bästa vän.
Det senaste året har varit tufft, dels pga en missbruksproblematik hos honom (som han dock hållit under kontroll ganska väl), och dels pga att jag under en period hade känslor för en kollega, vilket min sambo vet om och därför kämpar med svartsjuka (inget hände dock mellan mig och kollegan). Jag har även varit väldigt nära att flytta pga osäkerhet på mina känslor.
Problemet som det ser ut just nu, i skrivande stund, är att jag, samtidigt som jag har väldigt svårt att föreställa mig ett liv utan min sambo, inte heller kan föreställa mig en framtid som bara fortsätter i samma hjulspår som nu. Personligen så har jag aldrig mått bättre än jag gör nu. Jag är nöjd med mig själv på de flesta plan, trivs med det jag gör yrkesmässigt och känner att jag utvecklas. Det är bara det att jag känner mig fast och längtar så starkt efter något som bara är annorlunda och inte "grå vardag".
Har även funderat på ifall jag någon gång kommer att vilja ha barn. Jag har alltid känt att föräldraskap inte är något för mig. Men ja... jag blir ju inte yngre... och tänk om jag kommer ångra den bana jag är inne på just nu, dvs att förbli barnlös. Jag känner starkt att jag inte kommer att skaffa barn i det nuvarande förhållandet. Min sambo är säker på att han vill vara med mig, och han är öppen för att han kanske någon gång i framtiden vill ha barn.
Dessa tvivel har följt med mig länge nu, och jag vet inte riktigt hur jag ska komma ifrån dem. En del av mig skulle vilja vara singel ett tag, men då bränner jag definitivt broarna med sambon.
Någon som har några tips eller idéer eller kanske liknande erfarenheter? Skriv gärna...