• Johanna 87

vattkoppor, igen??

misstänker att sonen har fått vattkoppor (ska på bvc imorgon, kan inte idag) problemet är bara att han hade det i januari förra året, men hur vanligt är det att barn får vattkoppor två gånger (han var inte ens 1år första gången men hade väldigt mycket prickar) hans kusin har haft det två ggr iaf men då hade han bara några enstaka första gången, någon som vet?

• Svar på tråden vattkoppor, igen??
  • NoXigen

Haha Jag ska ringa min gamla doktor o skälla jag

Myzteria26 skrev 2008-06-12 14:11:27 följande:
    tror det var bladlöss.. Men går dom går nog inte till anfall på människor i NORMALA fall men man vet ju aldrig. Finns ju en o annan människa som kan råka ut för det
    [/citat]ja det måste vara enda förklaringen dumma läkare som inte ser skillnad på vattkoppor och vanliga sängloppor!
  • Myzteria26
    Kya skrev 2008-06-12 14:13:05 följande:
    knäpp-skorvar? de kan ge elaka märken, jag kanske blev attackerad av en hel svärm med såna?
  • Johanna 87

blev en intressant disskusion här iallafall men tack för svaren hörni, får så vad dom säger på bvc imorgon då!

det kliar iaf inte, varken nu eller förra gången så det är ju skönt!

och angående bältros så ser ju otslagen helt annorlunda ut så det har jag iaf uteslutigt!

• NoXigen

Bryr mig inte om dina diagnoser faktiskt...Tror bestämt jag litar på min gamla barnläkare än då :)
    Knytets mamma skrev 2008-06-12 14:12:59 följande:

Vi kan anta att det är så här det går till"Ett virus fångas för det mesta upp av känselnerverna och förs in till de så kallade ganglierna, som är nervstrukturer nära ryggmärgen. Där ligger sedan viruset under resten av livet."www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp de som då får vattkoppor en gång till har alltså troligtvis inte haft ovannämnda process.
  • Myzteria26

Eller så var inte era läkare så bra utbildade... Kanske hade dom helt enkelt inte tillgång till internet på den tiden? Kanske inte ens en telefon så dom kunde ringa sjukvårdsrådgiviningen? Hugaligen scary scary....

• Kya

Johanna 87 skrev 2008-06-12 14:14:57 följande:

blev en intressant disskusion här iallafall men tack för svaren hörni, får så vad dom säger på bvc imorgon då!det kliar iaf inte, varken nu eller förra gången så det är ju skönt!och angående bältros så ser ju otslagen helt annorlunda ut så det har jag iaf uteslutigt!
    skönt att det inte kliar iaf, då går det ju att stå ut med vattkoppor
  • whole lotta love

Mig veterligen KAN man ha det två gånger, även om det är VÄLDIGT ovanligt. Min morbror hade det bl a...

• Myzteria26

Vi tar ett praktexempel till. OT visserligen men ett praktexempel som skulle kunna tillhöra "okänd diagnos".
    Noxigen hade en LÅNGBENSTUMÖR på bäckenet och här står läkarna och kliar sig i skallen (som dessutom jobbat med detta ett x antal ÅR) och frågar Noxen, "Varför har du den där?"
    Fullkomligt ofarlig och inbroskad tack o lov men ff en långbenstumör på ett ställe som absolut inte räknas dit iaf...

• Dinosaurien

Hallå! Stopp! Ett viktigt inlägg till TS!

OM DU TROR ATT BARNET HAR VATTKOPPOR SÅ SKA DU INTE GÅ TILL BVC!!!

Vattkoppor är ruggigt smittsamt och man vill INTE ha in barn med vattkoppor på BVC dit det samlas en massa barn som sen blir smittade!!

Så, gå absolut inte till BVC utan slå dem en signal och rådgör på telefon!

Om man har haft vattkoppor som väldigt liten kan det vara så att ens immunförsvar inte var tillräckligt utvecklat för att bilda de antikroppar som sen skyddar en resten av livet, alltså kan man då få vattkoppor två gånger. Så det kan ju vara så!

Men...gå inte till BVC!

• NoXigen

Jag var 6 år första ggr andra rundan 11 år, så inte så väldans liten...Men TS har kanske redan snackat me bvc?

Dinosaurien skrev 2008-06-12 14:27:37 följande:
    Hallå! Stopp! Ett viktigt inlägg till TS!OM DU TROR ATT BARNET HAR VATTKOPPOR SÅ SKA DU INTE GÅ TILL BVC!!! Vattkoppor är ruggigt smittsamt och man vill INTE ha in barn med vattkoppor på BVC dit det samlas en massa barn som sen blir smittade!! Så, gå absolut inte till BVC utan slå dem en signal och rådgör på telefon!Om man har haft vattkoppor som väldigt liten kan det vara så att ens immunförsvar inte var tillräckligt utvecklat för att bilda de antikroppar som sen skyddar en resten av livet, alltså kan man då få vattkoppor två gånger. Så det kan ju vara så!Men...gå inte till BVC!
Svar på tråden vattkoppor, igen??