• Johanna 87

vattkoppor, igen??

misstänker att sonen har fått vattkoppor (ska på bvc imorgon, kan inte idag) problemet är bara att han hade det i januari förra året, men hur vanligt är det att barn får vattkoppor två gånger (han var inte ens 1år första gången men hade väldigt mycket prickar) hans kusin har haft det två ggr iaf men då hade han bara några enstaka första gången, någon som vet?

• Svar på tråden vattkoppor, igen??
  • Myzteria26

Absolut inte. Som sagt. I all sin ära med en utbildning men faktum kvarstår. MEN utbildningen har du bara sett typ 10% av vad sjukvården innehåller däribland fall med vattkoppor 2ggr

FrökenR skrev 2008-06-12 14:04:20 följande:
    Onödig kommentar.
  • Myzteria26

Ja finns mye som är konstigt man läser, allt är dock inte FAKTA, inte ens från smittskyddsinstitutet.

Nogula skrev 2008-06-12 14:06:04 följande:
    Konstigt då att  till och med smittskyddsinstitutet skriver att man bara kan ha det en gång.
  • NoXigen

Ah det är konstigt...Men nu e läget så att JAG hade d 2ggr, inget annat utan just vattenkoppar 2 ggr

Nogula skrev 2008-06-12 14:06:04 följande:
    Konstigt då att  till och med smittskyddsinstitutet skriver att man bara kan ha det en gång.
  • FrökenR

Jag vet att jag har antikroppar mot viruset som orsakar vattkoppor men har aldrig fått en endaste lite prick.

• NoXigen

Tror vi hade lopp bett andra gången ;-D

Kya skrev 2008-06-12 14:06:18 följande:
    nämen allvarligt talat, vanligtvis så ska det bara vara en gång per livstid man får vattkoppor. men det finns alltid fall som faller utanför ramen, och det är fullt möjligt att få vattkoppor igen, även om det är ruskigt ovanligt.
  • Kya
    NoXigen skrev 2008-06-12 14:08:38 följande:
    Tror vi hade lopp bett andra gången ;-DKya skrev 2008-06-12 14:06:18 följande:
    ja det måste vara enda förklaringen dumma läkare som inte ser skillnad på vattkoppor och vanliga sängloppor!
  • Myzteria26

tror det var bladlöss.. Men går dom går nog inte till anfall på människor i NORMALA fall men man vet ju aldrig. Finns ju en o annan människa som kan råka ut för det

NoXigen skrev 2008-06-12 14:08:38 följande:
    Tror vi hade lopp bett andra gången ;-DKya skrev 2008-06-12 14:06:18 följande:
  • Knytets mamma

Vi kan anta att det är så här det går till
    "Ett virus fångas för det mesta upp av känselnerverna och förs in till de så kallade ganglierna, som är nervstrukturer nära ryggmärgen. Där ligger sedan viruset under resten av livet."
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp&Preview=
    Och de som då får vattkoppor en gång till har alltså troligtvis inte haft ovannämnda process.

• Kya
    Myzteria26 skrev 2008-06-12 14:11:27 följande:
    tror det var bladlöss.. Men går dom går nog inte till anfall på människor i NORMALA fall men man vet ju aldrig. Finns ju en o annan människa som kan råka ut för det
    knäpp-skorvar? de kan ge elaka märken, jag kanske blev attackerad av en hel svärm med såna?
  • Kya

Knytets mamma skrev 2008-06-12 14:12:59 följande:

Vi kan anta att det är så här det går till"Ett virus fångas för det mesta upp av känselnerverna och förs in till de så kallade ganglierna, som är nervstrukturer nära ryggmärgen. Där ligger sedan viruset under resten av livet."www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp de som då får vattkoppor en gång till har alltså troligtvis inte haft ovannämnda process.
    aha, vad smart du är jag har kort sagt dåliga ganglier?
Svar på tråden vattkoppor, igen??