• No Air

Ståskal

Finns det någon som kan berätta era upplevelser med ståskal?
    Min dotter har fått tid till att göra hennes första ståskal.

När ni började använda den, började erat barn stå upp? eller ska man inte ha en sådan förhoppning?
    Hur gick det för övrigt med att ha ståskal?
    berätta gärna era upplevelser

• Svar på tråden Ståskal
  • Jontesfru

Nu har vi fått tiden till första träffen angående att göra Axels ståskal. 31/7 då smäller det!!!!

Mamma till Anton 11år och Axel 1 år
  • häxanhiahia

Ska tänka på er extra den dagen :)

Vi har numera ett suveränt tillbehör till Teklas ståskal också. Hon skulle få det till dagis men nu när vi testat det här hemma blir det dubbelt upp :D

80.80.24.87/r11x.asp&include=00000

Hoppas länken fungerar. Om inte så är det ett höj/sänkbart ståstöd med bord som hon kan stå själv och trixa vid. Sen när hon tröttnat på köket rullar vi snabbt och bekvämt ut i vardagsrummet istället :) Utan att behöva lyfta.

• Jontesfru
    häxanhiahia skrev 2008-07-12 21:11:33 följande:
    Ska tänka på er extra den dagen :)Vi har numera ett suveränt tillbehör till Teklas ståskal också. Hon skulle få det till dagis men nu när vi testat det här hemma blir det dubbelt upp :Dhttp://80.80.24.87/r11x.asp&include= 00000 Hoppas länken fungerar. Om inte så är det ett höj/sänkbart ståstöd med bord som hon kan stå själv och trixa vid. Sen när hon tröttnat på köket rullar vi snabbt och bekvämt ut i vardagsrummet istället :) Utan att behöva lyfta.
    jag tror att det är ett sånt vi också ska få. Det ska bli skönt!
  • Jontesfru

Idag har vi varit o gjutit ståskalet. Jippi! nån gång i slutet av september trodde hon att vi skulle kunna få det.

• No Air

har fått skalet och hon tycker inte alls den är hemskt och det är positivt

• Jontesfru

No Air
    Va bra!!!

• Tingeling1974
    häxanhiahia skrev 2008-07-12 21:11:33 följande:
    Ska tänka på er extra den dagen :)Vi har numera ett suveränt tillbehör till Teklas ståskal också. Hon skulle få det till dagis men nu när vi testat det här hemma blir det dubbelt upp :Dhttp://80.80.24.87/r11x.asp&include= 00000 Hoppas länken fungerar. Om inte så är det ett höj/sänkbart ståstöd med bord som hon kan stå själv och trixa vid. Sen när hon tröttnat på köket rullar vi snabbt och bekvämt ut i vardagsrummet istället :) Utan att behöva lyfta.
    Vi har också ståskal till vår son. OCH HAN ÄLSKAR DET! Vi hade även ett liknade bord som det i ovanstående länk , men idag har vi en sk stå rullstol vilket innebär att han använder ståskalet i en rullstol och kan ta sig fram själv! Kanonbra!
  • Jontesfru
    Theres skrev 2008-08-16 11:54:28 följande:
    en liten fråga.. vad är ett ståskal? varför har man det?
    Vi har en pojke med Cp som inte kan stå själv för hans funktionshinder ställer till det för honom. Så för att han ska kunna stå får han ett skal, stöd över rygg o ben, och därigenom får han belasta sitt skellett. Dessuotm är det ju roligt att inte bara ligga ner hela tiden. Avlastning för oss föräldrar också som slipper gå o hålla honom under stora delar av dagen.
  • Jontesfru

Theres Har du inte ett funktionshindrat barn behöver du nog inte tänka på det. För det är ju ett hjälpmedel och inget som man önskar sig!

• Theres

jaha, nu förstår jag, nej jag har inget funktionshindrat barn, men jobbar inom sjukvården (eller ska jobba, är precis färdig sjuksköterska) har dock inte hört talas om ståskal och blev lite fundersam, e lite nyfiken av mig... Men nu vet jag vad det är och vad man använder det till, förstår att det måste vara underlättande för er!

• Jontesfru
    Svar på #31
    jag tror att det kommer bli toppen för Axel när han får sitt om några veckor.

Om man inte frågar så lär man sig inget!!!

Lycka till på det nya jobbet!
  • Theres

hihi, tack... Blir dock inte just nu då jag nyss blivit mamma..

• Jontesfru
    Svar på #33
    Då får man säga grattis till lillen!
  • Jontesfru

Idag fick vi vårt ståskal!!! Skulle hämta det i receptionen men kom kl. 15 de hade stängt kl 14. Det kom en städerska som skulle in där och då frågade vi henne, men hon kunde inte göra något, men där var en i receptionen som inte hunnit hem så hon lämnade ut det. SÅ glada vi blev!!!!! Så nu ska här tränas!

• No Air
    Jontesfru skrev 2008-08-29 17:08:32 följande:
    Idag fick vi vårt ståskal!!! Skulle hämta det i receptionen men kom kl. 15 de hade stängt kl 14. Det kom en städerska som skulle in där och då frågade vi henne, men hon kunde inte göra något, men där var en i receptionen som inte hunnit hem så hon lämnade ut det. SÅ glada vi blev!!!!! Så nu ska här tränas!
    åh vilken tur ni hade nu att ni fick hämta ut era skal igår ändå lycka till och hoppas han gillar det
  • Jontesfru
    No Air skrev 2008-08-30 07:16:58 följande:
    åh vilken tur ni hade nu att ni fick hämta ut era skal igår ändå lycka till och hoppas han gillar det
    ja hade det varit en som verkligen hållt på tiderna så hade vi fått vänta till på måndag. Så vi är glada! Får säga det till dem nästa fredag då vi ska dit för att fixa fotortoser.
Svar på tråden Ståskal