• No Air

Ståskal

Finns det någon som kan berätta era upplevelser med ståskal?
    Min dotter har fått tid till att göra hennes första ståskal.

När ni började använda den, började erat barn stå upp? eller ska man inte ha en sådan förhoppning?
    Hur gick det för övrigt med att ha ståskal?
    berätta gärna era upplevelser

• Svar på tråden Ståskal
  • MidvinterAngel62

Vi har precis gjort ett skal till våran dotter, hennes första..Hon har bara provstått i det...å var helglad! Å mamma fällde en tår såklart!

• Caro79

Ståskalet är det bästa hjälpmedel vi har. Ella älskar att stå i det och kan stå upp till en timme åt gången.
    Ibland står hon vi bordet med leksaker framför sig
    Men det bästa är antignen plaska i vatten eller kleta med fingerfärg.
    Det ska va bra träning för hela kroppen. Det är bra om hon belastar sina fötter så mycket som möjligt då de är snea, bra för skelettet och så få det fart på magen att stå upp

• Jontesfru

Kallelsen till gjutning är tydligen på väg. Hoppas hoppas! Men sen så måste de på hab. lämna ut det så även om det blir klart tidigare så får vi inte det förrän i slutet av augusti. GRRR

• mamman i skogen
    Jontesfru skrev 2008-06-19 15:55:31 följande:
    Kallelsen till gjutning är tydligen på väg. Hoppas hoppas! Men sen så måste de på hab. lämna ut det så även om det blir klart tidigare så får vi inte det förrän i slutet av augusti. GRRR
    Men kan ni inte hämta det själva på OTA
    varje ar far 200 barn i sverige en cp skada
  • Jontesfru
    adams family skrev 2008-06-19 16:36:09 följande:
    Men kan ni inte hämta det själva på OTA
    Det trodde vi också att man kunde, men nej det måste de göra... knasigt. Det blir ännu mer knasigt när vi vet att det är min kusins man som kommer göra det..och han bor i Stockholm och har ett sommartorp mellan Borås o Gislaved. Och han hade tydligen tänkt fixa till det så att vi kan prova ut det när vi ska upp o hälsa på dem i deras torp. Alltså kommer Axel prova det där och vi kommer se det färdigt men sen måste han skicka det till Lund och sen ska de skicka det till Eslöv där vi kan hämta det?????? Det är knasigt!!!!!!!!!!!!!!! Lite väl omständigt, men vi ska snacka med dem i Lund när vi gjuter det.
  • HOCHM

Hejsan

Läste att din dotter inte kunde sitta heller, då vore ett sittskal något för henne. Min dotter har haft sittskal, på det sättet kunde hon sitta på golvet och leka. Vi brukade ställa fram ett uppvikbart "frukostbord" framför henne och leksaker på. Sittskalet kunde man även använda i barnpolen.

• bossemoren

Hej!
    Bosse har både ett sittskal och ett ståskal.. Han brukar sitta ca 10 minuter i sittskalet och stå ca 1 timma i ståskalet / per dag!
    Vi har valt att inte ha något stativ eller liknande till ståskalet eftersom Bosse inte kan leka själv så bra....så vi ställer honom framför oss och busar med honom, sjunger sånger, ramsar, gungar honom från sida och framotillbaka, låter honom känna på saker och pratar och härmar honom och han härmar oss....riktig kvalitétstid alltså :)!
    Hoppas att din dotter kommer gilla sitt skal lika mycket som Bosse gillar sitt :)!
    (Bosse har haft ett ko-mönstrat, ett i blå kamoflage och nu har han ett med rymden på:))
    Hoppas att ni får ert skal snabbt :)!

When life gives you lemons, make lemonade!
  • No Air
    HOCHM skrev 2008-06-23 18:57:10 följande:
    HejsanLäste att din dotter inte kunde sitta heller, då vore ett sittskal något för henne. Min dotter har haft sittskal, på det sättet kunde hon sitta på golvet och leka. Vi brukade ställa fram ett uppvikbart "frukostbord" framför henne och leksaker på. Sittskalet kunde man även använda i barnpolen.
    [/citat]

jo hennes sjukgymnast tänkte på ett sittskal från början men hon tog istället ett ståskal då min tjej börjar kämpa lite för att börja sitta själv. så därför kommer vi inte göra någon. men skulle hon inte lära sig mer så kommer vi nog överväga att göra en gjutning sittandes med.
    bossemor1 skrev 2008-06-23 20:40:19 följande:
    [citat]
    Hej!Bosse har både ett sittskal och ett ståskal.. Han brukar sitta ca 10 minuter i sittskalet och stå ca 1 timma i ståskalet / per dag! Vi har valt att inte ha något stativ eller liknande till ståskalet eftersom Bosse inte kan leka själv så bra....så vi ställer honom framför oss och busar med honom, sjunger sånger, ramsar, gungar honom från sida och framotillbaka, låter honom känna på saker och pratar och härmar honom och han härmar oss....riktig kvalitétstid alltså :)!Hoppas att din dotter kommer gilla sitt skal lika mycket som Bosse gillar sitt :)!(Bosse har haft ett ko-mönstrat, ett i blå kamoflage och nu har han ett med rymden på:))Hoppas att ni får ert skal snabbt :)!
    vad härligt!! att han älskar sitt ståskal. jag hoppas att min lilla tös med ska älska den, att få se världen rakt upp istället för rakt ner i golvet. hon ligger mkt på magen och det stör ju hennes mage rätt mkt då vi har jätteproblem med den suck.

men man kan alltså välja vilka färger o mönster som helst när man gör skalet? låter mest som jag vill ha en rooooosa hehehe...
  • No Air
    HOCHM skrev 2008-06-23 18:57:10 följande:
    HejsanLäste att din dotter inte kunde sitta heller, då vore ett sittskal något för henne. Min dotter har haft sittskal, på det sättet kunde hon sitta på golvet och leka. Vi brukade ställa fram ett uppvikbart "frukostbord" framför henne och leksaker på. Sittskalet kunde man även använda i barnpolen.
    blev något knasigt med mina svar hehe..

jo hennes sjukgymnast tänkte på ett sittskal från början men hon tog istället ett ståskal då min tjej börjar kämpa lite för att börja sitta själv. så därför kommer vi inte göra någon. men skulle hon inte lära sig mer så kommer vi nog överväga att göra en gjutning sittandes med.
  • HOCHM

Aha, det är ju jättebra att hon försöker sitta!

No Air skrev 2008-06-24 18:54:38 följande:

blev något knasigt med mina svar hehe..jo hennes sjukgymnast tänkte på ett sittskal från början men hon tog istället ett ståskal då min tjej börjar kämpa lite för att börja sitta själv. så därför kommer vi inte göra någon. men skulle hon inte lära sig mer så kommer vi nog överväga att göra en gjutning sittandes med.
Svar på tråden Ståskal