• ÄnglaTwins

Ersättning för ärr vid kejsarsnitt.

Hejsan!

Tänkte höra om någon av er fått ersättning för ärr vid kejsarsnitt i så fall hur mycket fick ni?

• Svar på tråden Ersättning för ärr vid kejsarsnitt.
  • ÄnglaTwins

Jag kunde inte få någon ersättning från min gravidförsäkring. Utan på min privata sjuk och olucksfalls försäkring (trygga barn heter den och gäller tills man fyller 25)

• La Lola

Oj....jag har aldrig ens haft en tanke på att man kan få ersättning för det....

(oxå akutsnittad)

//Var dig själv, det finns redan så många andra.
  • ÄnglaTwins

Det känns ju självklart jätte kul att jag fick så mycket men detkänns lite konstigt då jag inte hört någon annan få ut så stort belopp...

• inoka

Förstår inte riktigt...Jag är akutsnittad och ärr får man ju vare sig man är snittat planerat eller akut...
    Skulle jag kräva ersättning för att de räddar livet på min son när det var akut? Hur illa ärr har ni som tänker så?

• La Lola
    inoka skrev 2008-06-16 12:19:26 följande:
    Förstår inte riktigt...Jag är akutsnittad och ärr får man ju vare sig man är snittat planerat eller akut... Skulle jag kräva ersättning för att de räddar livet på min son när det var akut? Hur illa ärr har ni som tänker så?
    Ja det är nog därför jag aldrig har funderat på detta med ersättning....
    Huvudsaken var ju att min dotter kom ut...o ärret ser fint ut.
    //Var dig själv, det finns redan så många andra.
  • inoka
    Svar på #17

La Lola skrev 2008-06-16 12:20:53 följande:
    Ja det är nog därför jag aldrig har funderat på detta med ersättning....Huvudsaken var ju att min dotter kom ut...o ärret ser fint ut.
    Ja det är ju det viktigaste. Vid mitt senaste snitt som var planerat så tog det över 1 timma att sy ihop mej för jag var så ärrbildad..är det sånt man "ska" ha ersättning för?
  • salvavinnie

Det är väl inte så konstigt - har man tecknat en försäkring ska den ju ge ersättning för det den täcker. Rolig bonus för dig dock eftersom du inte visste om det...

• ÄnglaTwins

Inoka...

Det var inte jag själv som låg bakom att kräva ersättning utan en tjej från Trygghansa ringde mig för att prata barnförsäkringar och då tog vi upp hela förlossnings senariot. Hon fixade då att jag fick ersättning för hela sjukhusvistelsen samt att tjejerna också fick pengar för att de låg på sjukhus. Sen så fick jag efter att det gått 12månader ett brev hem på posten att jag skulle ta kort på mitt ärr då jag var berättigad ersättning för detta. Så i mitt fall är det trygghansa som har arbetat för att ge mig ersättning. Hade själv inte en aning om att man kunde få ersättning för sjukhusvistelse och ärr mm...

• inoka
    Svar på #20
    ÄnglaTwins skrev 2008-06-16 12:24:21 följande:
    Inoka...Det var inte jag själv som låg bakom att kräva ersättning utan en tjej från Trygghansa ringde mig för att prata barnförsäkringar och då tog vi upp hela förlossnings senariot. Hon fixade då att jag fick ersättning för hela sjukhusvistelsen samt att tjejerna också fick pengar för att de låg på sjukhus. Sen så fick jag efter att det gått 12månader ett brev hem på posten att jag skulle ta kort på mitt ärr då jag var berättigad ersättning för detta. Så i mitt fall är det trygghansa som har arbetat för att ge mig ersättning. Hade själv inte en aning om att man kunde få ersättning för sjukhusvistelse och ärr mm...
    Ok...kanske man ska kolla upp då eftersom jag är så ärrbildad...
    Känns lite konstigt bara att man får ersättning för det. Men kul för dej som fick så mkt. :)
  • ÄnglaTwins
    salvavinnie skrev 2008-06-16 12:23:25 följande:
    Det är väl inte så konstigt - har man tecknat en försäkring ska den ju ge ersättning för det den täcker. Rolig bonus för dig dock eftersom du inte visste om det...
    Precis så sa hon på Trygghansa också. Det kändes konstig att ett försäkrings bolag vill på alla sätt ge än ersättning. Men hon på Trygghansa sa då att det är självklart har men tecknat en försäkring så ska den ersätta!

Att tjejerna fick pengar för deras sjukhusvistelse var det tjejen på trygghansa som krävde fram. Dom på kundtjänst sa att tjejerna inte var berättigade några pengar medan tjejen från trygghansa hävadeade att dom var det (ord mot ord från trygghansa) men det slutade med att dom från trygghansa ringde och bad mig om ursäkt och betalade ut pengarna. Jag stred inte på något sätt för dessa pengar utan det var tjejen från trygghansa som har stridit och arbetat fram pengar. Jag tycker det känns jätte konstigt men såklart är jag ju glad men lite paff över så bra bemötande av tjejen på trygghansa,,,
  • evova

Det enda jag fick veta va att om jag vile ta bort äret med laserbehandlig skulle dom stå för det...

• imaj

Det här med försäkringar: Jag tecknade en gratis gravidförsäkring hos TryggHansa. Sen när jag skulle teckna försäkringen på min dotter hos dem så tipsade han som kom från TryggHansa att jag hade rätt att ta ut pengar för de dagar jag låg på BB. Det resulterade i att jag fick ut runt 600kr för att jag låg inne ett dygn d.v.s. två dagar... Så ett tips är att kolla upp vad era försäkringar gäller för!
    Detta innebar att jag tjänade på att ta en Gratis försäkring

• ÄnglaTwins
    imaj skrev 2008-06-17 21:15:02 följande:
    Det här med försäkringar: Jag tecknade en gratis gravidförsäkring hos TryggHansa. Sen när jag skulle teckna försäkringen på min dotter hos dem så tipsade han som kom från TryggHansa att jag hade rätt att ta ut pengar för de dagar jag låg på BB. Det resulterade i att jag fick ut runt 600kr för att jag låg inne ett dygn d.v.s. två dagar... Så ett tips är att kolla upp vad era försäkringar gäller för!Detta innebar att jag tjänade på att ta en Gratis försäkring
    Absolut man ska verkligen kolla upp sina försäkringar! Ibland täcker dom mer än vad man tror!
  • Dies Irae

Detta hittade jag på Trygg-Hansas hemsida, under gravid-delen (www.trygghansa.se/04Privat/Page7737.html):
    "Eftersom kejsarsnitt inte räknas som olycksfall, ersätts inte heller vanprydande ärr på mamman till följd av kejsarsnitt, varken planerat eller akut."
    Vad är det då som gör att en del får ersättning ändå? Har aldrig hört talas om detta innan, men det vore ju fint om man kunde få lite kosing ;P

• ÄnglaTwins

Dies Irae skrev 2008-06-17 22:13:35 följande:

Detta hittade jag på Trygg-Hansas hemsida, under gravid-delen (www.trygghansa.se/04Privat/Page7737.html): "Eftersom kejsarsnitt inte räknas som olycksfall, ersätts inte heller vanprydande ärr på mamman till följd av kejsarsnitt, varken planerat eller akut."Vad är det då som gör att en del får ersättning ändå? Har aldrig hört talas om detta innan, men det vore ju fint om man kunde få lite kosing ;P
    Hej! Jag fick inte ut någon ersättning från gravidförsäkringen utan från tryggabarnförsäkringen (jag är under 25), det räknades som ett vanprydande ärr.
Svar på tråden Ersättning för ärr vid kejsarsnitt.