Sytråden spinner vidare - Grön rulle
Vad bra med en ny tråd, så att det inte blir något glapp. Får abstinens om det inte fungerar
Vad bra med en ny tråd, så att det inte blir något glapp. Får abstinens om det inte fungerar
Pochahontas: Ottobre nr1/2008, Maya-blus nr 4 borde ju gå att använda till singoallaklänning. Hoppa över knäppningen och förläng den så det blir en klänning.
Som ni kanske har märkt så går mitt bloggande i vågor. Vissa dagar blir det massinlägg och sedan är det långa uppehåll emellan. Egentligen skulle jag önska att blogga lite mer regelbundet och man kan ju faktiskt spara inlägg som utkast för att publicera dem allt eftersom. Men, men när jag väl bloggar kan jag inte hålla mig utan vill visa direkt
Sömnaden sker på samma vis, idag har både ett par byxor och kortbyxor blivit klara och mer är på gång Det är så himla roligt att sy på de nye maskinen (Pfaff 2038), så jag kan knappt sluta. Lite roliga finesser finns som jag försöker att uforska. På de senaste vindbyxorna (rockar ugglor) så har jag exv använt olika nålpositioner för att få snygga stickningar, jag har mao inte använt tvillingnål. På detta vis kan man få lite smalare och bredare parallella stickningar.
Sarahl: Jag skulle klippa bort det gamla tyget och använda det som mall. Blir nog ändå för klumpigt att ha dubbla lager tyg.
mage06:
Jag har en megagammal (15-20 år)Bernia Bernette 004D som jag nöjd med, men å andra sidan har jag ju inte testat någon nyare variant. Det kan ju vara förödande för plånboken
Mitt råd är att köpa nytt om pengarna finns, då har man ju garanti och ma vet ju aldrig riktigt hur en begagnad maskin fungerar.
Mått på ploika storlekar kan man hitta i en diskussion på "sytokig" sytokig.forum24.se/sytokig-about39.html .
Annars brukar man ju om man inte klipper från färdigt mönster utgå från ett köpeplagg och lägga till/dra ifrån så att man ändrar storleken. Om man ritar mönster från grunden så är det ju bra att ha en tabell för olika mått.
HappyHippo: Mari78 har skrivit rätt så utförligt om hennes färgning i sin blogg. Jag är också sååå sugen på att färga. Har ju ett antal meter av ugglor liggandes i garderoben. Har dock svårt att bestämma mig vilken färg det i så fall skulle bli.
Igår fick vi besök av min far, bror med sambo. Håller på att spåna med "sambon" om hon skulle kunna hjälpa till och "sälja in" mina kläder i någon butik. Detta triggade ju igång mina tankar direkt om vilka plagg jag skulle sy upp för detta ändamål. Sommarkollektion är ju för sent men funderar på vilka höstplagg som skulle fungera. Åhh, sånt hät planerande går jag igång på direkt
Hopps! Du var snabbare Mari
Beundrar dina färgningar. De var ju underbara!!!!!
Håller med Pejgan. Själv brukar jag inte vändsy upptill alls utan vika in kanterna och sy ihop väskan så att den får en stickning upptill alternativt kanta med snedslå.
Åh, vilken underbar kväll jag kommer att ha Har varit iväg över midsommarhelgen, packat upp vad som skall ordnas och tvättmaskinen går för fullt. Nu blir det snart lite pizza och sedan slapparkväll framför datorn och det finns hur mycket som helst att läsa ikapp. Så roligt!
15 sidor här på sytråden (har läst 5) och 150 nya inlägg i GoogleReader (inte bara sybloggar utan prenumenerar på lite inredningsbloggar).