Inlägg från: Pillan81 |Visa alla inlägg
  • Pillan81

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Dora skrev 2008-08-28 09:01:32 följande:
    Tack för påminnelsen! Totaly stable köper jag hoss Bibbis textil. Sök på sysidan.se så hittar du henne. Hon är jättebillig. Usch vad illa det lät... Varumärkesskyddar gör man på PRV. Har inte gjort det själv så jag vet inte vad det kostar exakt men det finns en prislista där.
    Då kör vi igen

Har du någon direktlänk till hennes sida, hittar den inte.
  • Pillan81
    sarahl skrev 2008-08-28 14:06:23 följande:
    Någon här som känner att trycket på elefanterna spricker. Vid minsta lilla töj så blir ju trycket jättefult. Riktigt tråkigt tycker jag, dom kostar ju dock lite iallafall. Kaninerna är ju mycket bättre.
    Kan hålla med om det. Gillar kvaliten på kaninerna mycket bättre.
  • Pillan81
    Lilltå skrev 2008-08-29 18:00:10 följande:
    Såg på en blogg nyligen (i augusti åtminstone) nån som sytt bootcutbyxor i typ strl. 74 med mönster ur nån av de stora tidningarna.....Vem, var, vilken tidning, vilket nummer? Hjälp tack.

Kanske kan vara jag??

Jag har i alla fall hämtat mönstret ur senaste Ottobre.

Dora skrev 2008-08-29 18:57:10 följande:
    Nån som vet hur MG:s trikå är? Tunn? Kraftig?
    Kraftigare än S&S, men inte så jättekraftig. Helt ok tycker jag. Hoppas ni blev något klokare på det
  • Pillan81

Jag ser inget konstigt i din blogg. Jättefina kläder

• Pillan81

Vet inte om frakten, men tygpysslingen stoppar ner en bonus. Jag fick en dragkedja och ett måttband.

• Pillan81

Fick också katalogen idag och jag kan bara stämma in med fler av er att hundarna var coola.

• Pillan81
    Caeruleus skrev 2008-09-04 20:58:10 följande:
    Är det någon som vet om SOS gula mudddväv passar de gula elefanterna från Jofotex?

Jag beställde deras gula muddväv, men blev så besviken på den. Hade hoppats på en solgul nyans, men tycker mer att den är svagt citrongul.
    Nu råkade jag tvätta den med röd och grön velour så den färgades till en väldigt snygg limefärg

Tycker alltså inte att de passar elefanterna. 

• Pillan81
    Pochahontas skrev 2008-09-05 16:43:54 följande:
    Jag beställde förresten ett par meter grön velour från Allt om handarbete. Det kom idag. Det är väääldigt likt Meandis velour kan jag tala om. Perfekt!
    Hur verkar den vara i kvalitet då?
  • Pillan81
    Caeruleus skrev 2008-09-06 21:13:31 följande:
    Idag har jag fyllt på tygförådet, tjohoo. Följande blev det..muddar i lite olika färgervitt och blått bastygvitt tyg med blå löv påett knallrosa med svarta helikoptraroch till sist blårandigt tyg.Imorgon lär jag inte hinna sy något men på måndag sååå . Brukar ni vara duktiga och tvätta allat tyger innan ni börjar sy?
    Tvättar alltid innan så man slipper tråkiga övveraskningar sen
  • Pillan81
    Caeruleus skrev 2008-09-06 21:21:38 följande:
    Sant...lika bra att jag gör det. Antar att du kör utan tvättmedel?!
    Både med tvättmedel och sköljmedel. Kör i 60 grader och sedan i tumlaren. Då har det fått så mycket stryk man kan ge det
  • Pillan81
    madebyinferno skrev 2008-09-08 14:02:09 följande:
    tvättar alla nya tyger jag ska sy av i 40 grader med lite tvättmedel men inget sköljmedel, muddväven står jag dock lite frågande till om jag behöver tvätta dock, har från MG och S&S?!Förresten, ni som ritar egna mönster, har ni en såndär cool skräddarlinjal som finns på S&S tex och vad ritar ni på, typ favoritmönster som ska användas mycket???

Jag använder inga särskilda linjaler när jag ritar egna mönster, funkar bra ändå. Jag ritar mönster på byggplast. Den håller verkligen bra, men den tar såklart lite plats.

• Pillan81
    Bling1975 skrev 2008-09-08 14:47:47 följande:
    Jag har sett att vissa använder sig av byggplast som finns på alla byggvaruhus. Rätt grov genomskinlig plast som man använder OH-pennor att rita på. De lär ju hålla bra, men det går ju inte att tex använda en sporre igenom.
    Det är sån plast som jag använder.
    madebyinferno skrev 2008-09-08 14:47:16 följande:
    En fråga till Vad syr ni med för tråd?? polyester eller bomull??Blev helt tom i bollen nu när jag skulle beställa svart tråd från S&S och det fanns 2 sorter, har ingen aning om vad jag sytt med hittills, tager vad man haver har fungerat hittills
    Jag använder bara polyester. Mest slittålig.
  • Pillan81
    madebyinferno skrev 2008-09-08 14:53:34 följande:
    Ja för till OL så är det väl vanligast med Polyester fattar jag det som och då borde det ju vara vettigast att köra samma på vanliga maskinen...

Jag har bara en vanlig maskin och kör alltid med polyester.

Visst blir det olääkbara hål i plasten, men det är ju inte svårt att nåla fast i samma hål varje gång. Jag tycker inte att det stör.

• Pillan81
    madebyinferno skrev 2008-09-08 15:30:43 följande:
    Då blir det polyestertråd för mig och så ska jag kolla efter byggplast, cirkapris & kvantitet??
    Vet faktiskt inte, men maken säger att den är rätt så dyr och muttrar när jag tar av den
  • Pillan81
    Bling1975 skrev 2008-09-08 15:57:49 följande:
    Det är ofta rätt stora rullar, bredden är ca 2,5 meter och vanligtvis 25 meter på en rulle så det blir väldigt väldigt många mönster. Kostar ca 400:- i bygghandeln. En välsorterad kanske har någon mindre variant också som är billigare.
    Det är ju verkligen inte dyrt, jaja då är makens mutter inte beofdrat...
    Gekko skrev 2008-09-08 16:06:50 följande:
    Jag använder ofta byggplast också men jag brukar faktiskt inte nåla fast den, tycker inte att det behövs. Om det är halkigt och det känns läskigt att inte nåla kan man ju alltid tejpa fast. Frystejp är ett viktigt sybehör (Sambon klagar då och då på att han inte hittar den men den används ju mycket flitigare i min sömnad än i köket! )
    Frystejp var ett bra tips, tack
  • Pillan81
    Caeruleus skrev 2008-09-09 08:15:58 följande:
    Är det någon som budat hem trikå från Mirres varuhus på tradera?Jag undrar hur tygerna är?
    Jag har och är inte nöjd.
    Budade hem vanlig trikå i enfärgad och randigt, men den var ribbad, tunn och sladdrig. Känns som man blivit lurad.
    Betalning och leverans var det inga problem med.
  • Pillan81
    LumLumLum skrev 2008-09-09 11:46:36 följande:
    Nu finns ett exemplar av nya upplagan av Sy till barnen ute på Tradera. www.tradera.com/sy_till_barnen_62_98_centilan... (inte min auktion) Ska bli väldigt intressant att se om den blir såld till det priset. För inte kostar den väl så mycket att köpa? Jag har inte kikat på den eftersom jag hade turen att hitta ett ex på loppis för en tia häromveckan.
    Jag fick hem mitt ex från Aldibris idag och gav 185:- för det. Undrar om det verkligen är någon som budar på denna??
  • Pillan81
    Dora skrev 2008-09-11 18:57:29 följande:
    Tjatar lite till.. Ni som syr fast namnlapparna utanpå kläderna, syr ni även på längden eller bara kortsidorna? Jag upplever att det går maskor på namnlapparna och det blir väldigt fult.
    Jag syr bara på kortsidorna och tycker att det funkar utmärkt.

Fick mail av Jorun idag och de beräknade få hem ugglor och elefanter om två veckor nu.
  • Pillan81
    Lines underbarn skrev 2008-09-12 17:32:12 följande:
    Puffar på med mina frågor! Om jag syr på ett kantband i halsringningen på en tröja och vill sy dit raksöm på kanten, ska jag använda någon form av elastisk raksöm då? Eller förstärkt raksöm? Vilken är skillnaden mellan dessa sömmar?Någon som har en trikåfot? Hur ser den ut? Hur funkar den? Vad heter den på engelska?Finns det någon speciell pressarfot för applikationer? Någon som har en Janome 5018 och vet något om den?
    Jag brukar använda mig utav den förstärkta raksömmen som är elastisk. Är inte förstärkt och elastisk raksöm samma sak??
    Min vanliga pressarfot är genomskinlig så jag har inte någon särskild till applikationer.
    Trikåfot vill jag också veta om.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle