Inlägg från: Tygtiiger |Visa alla inlägg
  • Tygtiiger

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Jag har en pfaff coverstyle som är en kombimaskin och tycker det är ok att ställa om den. Visst är det pyssligt, men den är ändå lättträdd. Det är inte mycket mer besvär än vad det var att ständigt trä om min vanliga maskin mellan vanlig tråd och stickningstråd när jag sydde jeans (nu syr jag sömmarna på overlocken med 5trådig säkerhetssöm och har den vanliga bredvid, färdigträdd med stickningstråd, hur smidigt som helst!).

Jag syr trikåplagg helt på overlocken om jag inte ska ha på applikationer för de syr jag på med tät sicksack på den vanliga.

Har bara haft maskinen någon månad men är förvånat nöjd. Alla sömmarna blir bra med fabriksinställningarna, kan behöva justera stygnbredden då och då. Tillräckligt lätthanterlig för att treåringen ska kunna ändra reglagen med lite handledning från mamma Den kan göra 20-talet sömmar men de jag har stor nytta av är 4-trådig overlocksöm, 5-trådig säkerhetssöm, rullfåll och täcksöm. Och det var dem jag letade efter i en och samma maskin också har fortfarande inte riktigt förstått vad som är så bra med flatlocksömmen (det är en overlocksömsvariant, alltså ingen såndär snygg täcksöm...), upplys mig gärna o ni sykunniga!

• Tygtiiger
    Cirrus skrev 2008-08-22 12:20:03 följande:
    När väljer du 4-trådig overlock och när väljer du 5-trådig säkerhetssöm?
    Med min oändliga erfarenhet på två månader - den 4 trådiga overlocken när jag vill ha en bra stark elastisk söm i trikåmaterial, och 5 trådig säkerhetssöm för att få en stadig söm och en överkastning samtidigt i ffa jeans, där jag ju inte vill ha en elastisk söm. (den 5trådiga sömmen är bara kedjesöm+tretrådig overlocksöm)

Den flatlocksömmen jag har på min maskin är någon sorts overlockvariant, den kan man tyvärr inte sy ihop två tyglager med "omlott" sådär snyggt som det tex är på PoP:s pyjamasar. Tror jag inte iallafall - jag får väl prova att fälla undan kniven, men jag tror maskinen får spatt då. I teorin borde det gå att sy ihop omlott genom att sy en coversöm från avigan, och sedan klippa bort sömsmånerna, men det har jag inte provat.
    I beskrivningen står det att den är bra för att sy ihop simkläder med. Jag inte förstå.
  • Tygtiiger
    Lilltå skrev 2008-08-22 16:23:17 följande:
    Flatlock är inte en coversöm.Den går däremot att använda t.ex. till att fålla ett plagg om man tänker sig för och viker tyget rätt. Flatlocken sys alltid runt kanten på tyget och egentligen aldrig mitt på tyget. Viker man mitt på tyget kan man ju dock få sömmen där när man sen viker ut det och på så sätt flyttar tyget i sömmen sas.....svårt att förklara. På ena sidan av tyget ser sömmen ut som järnvägstrall utan spåren efter man gjort så.Kedjesömmen i den 5-trådiga sömmen är väl också elastisk?
    Det där lät spännande! Kan du förklara hur du gör när du viker och använder flatlock?
    Jag tycker inte att kedjesömmen är särskilt elastisk, den har en aning giv men inte särskilt mycket, iallafall inte på min maskin
  • Tygtiiger

Nu har jag sytt guitarjeansen från senaste ottobre och jäklar vad snygga de blev!! Svart denim, gula stickningar - bild kommer när jag orkat fota dem.
    De ÄR smala, men fullt användbara. Klassiska snyggjeans, typ. Däremot ska jag sprätta linningen och sätta i gummiband baktill så behöver sonen inget bälte. Jag sydde enl 110 med 116 längd i benen - de är gott och väl 1 dm för långa och möjligen en aning bredare sömsmån än mönstret. (gylfskylten var lite kort dock tyckte jag, svårt att få in den i linningen, om nu någon tänker ge sig på samma byxor).

• Tygtiiger
    sarahl skrev 2008-08-23 18:02:16 följande:
    någon här som syr tygbindor? vill så gärna prova. länkar tis och råd tack.
    Titta i mitt galleri - där har jag fotat precis hur jag har sytt och av vad. Det finns en tygbindetråd någonstans också... men jag har tappat bort den. Material kan man köpa av babyheaven, tex!

ami: du kan nog klippa kantband av vilken trikå som helst. I alla mönster står det att man ska klippa remsor av muddväv (då klipper man bara rakt av, 90 grader mot trådriktningen, ungefär som om du skulle klippa matttrasor). Jag tycker att det största problemet är om man inte har en maskin som kan sy elastisk söm, jag fick sicksacka fast trikåbandet till min sons tröjor innan jag köpte overlock och det blev inte särskilt snyggt.
  • Tygtiiger

AMDA: de har inte prototyper, de har unika designerplagg

cazzi: du behöver inte en overlock för att få det snyggt, det går utmärkt med raksöm och sicksack (jag har sytt både kappa och balklänning på en gammal maskin från 50-talet som bara har det). Men när man ska sy i trikå, och särskilt om man ska sy halsringningar, så är det bra med en elastisk söm. Sidsömmarna blir hållbarare och det går att dra huvudet genom halshålet

Man kan lösa halsringningarna med att sätta muddväv i halsen med sömsmånen inåt och sicksacka fast den, det blir ok, men visst blir det både lättare och snyggare med en elastisk söm.

Elastisk overlocksöm är inte riktigt samma sak som en overlock sydd på overlockmaskin eftersom maskinerna är såpass olika, men jag tycker att du ska gå till en symaskinsaffär och prata med dem. Berätta vad du vill kunna göra och be att de visar maskiner och olika sömmar för dig.

• Tygtiiger
    Busis skrev 2008-08-24 17:54:41 följande:
    Någon av er som vet ungefär hur mycket tyg det går åt till ett par muddbyxor stl: 98???? har läst lite i denna tråden och hittat inspiration. Har också "bara" en vanlig maskin med bland annat elastisk söm, tänkte sy några par muddbyxor till mina lite större tjejer i stl: 98 och 128
    Jag har ett superenkelt mönster från en gammal burda tidning, två likadana ben som man syr ihop (ingen ytterbenssöm alltså) och då går det åt två bitar á 50 cm bredd, 75 cm längd. Och de är LÅNGA med toklång midja, man kan utan problem kapa 10 cm upptill (om man ska sy med resår, inte mudd) och de är ändå stl 110. Så till två byxor skulle jag köpa en tygbit på 150-bredd som är 150 cm långt när det är tvättat. Då har du spillbitar till fickor också!
  • Tygtiiger

kotten; om det är till hängselbyxor så ska det väl inte vara elastiskt utan bara mjukt? Ingenstans som man ska töja för att få på?
    Då hade jag nog klippt trikån så att det blev snyggt och struntat i elasticiteten och sytt på den med raksöm, för det tycker jag är enklast att få snyggt!

• Tygtiiger
    Småkottarna skrev 2008-08-24 20:37:12 följande:
    Nej precis, ingenting som behöver vara elastiskt. Det ska ju bara sitta längs med dessa man knäpper fast och under armarna osv! Det känns som om det borde bli snyggast att klippa på icke-stretchiga-sidan och sy på med raksöm. Jag provar! Kan ju inte bli mer än fel.
    Sprättaren är min bästa vän! Jag har aldrig gått en enda sykurs, allt jag kan har jag lärt mig genom att sitta i knät på mormor som barn och sedan genom att göra fel. Jag sydde senast i förra veckan på linningen på ett par jeans på fel håll TVÅ gånger - man ska inte sy när man är trött, helt enkelt.
  • Tygtiiger
    Busis skrev 2008-08-25 14:08:57 följande:
    Håller på med en sådan där dagisväska, sytt ihop allt och fått i foder, men hur syr man på snedslå på bästa sätt. Nån som är bra på förklara eller har någon bild, jag fattar inte riktigt, på den beskrivningen jag har på väskan står det bara att man ska sy ihop yttertyget med fodret med hjälp av en söm runt om och snedslå........tacksam över svar.
    Jag skulle gjort så här: sy ihop yttertyg och foder med en söm nära nära kanten (inga invikta kanter eller sånt trams. Klipp rent runtom. Sedan lägger du snedslån (som ska vara en sådan där riktig som är dubbelvikt "två gånger" som man köper färdig, eller muddvävsremsa) räta mot räta, kant i kant, och syr en söm nära väskans kant. Det här är en söm som ska hålla snedslån på plats medan du sedan viker den över kanten så den hamnar rätt. Vik över snedslån. Sy sedan en söm nära snedslåns nederkant (alltså inte uppe vid vikningen) som ska gå genom alla lager, både snedslå, väsktyg, fodertyg och snedslån på insidan.
    Om du inte vill ha någon söm på snedslån på utsidan så får du istället sy den första snedslåsömmen riktigt nära vikningskanten på snedslån innan du viker över den och handsy fast den i fodret på baksidan.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle