Inlägg från: Tygtiiger |Visa alla inlägg
  • Tygtiiger

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

madebyinferno skrev 2008-08-09 23:12:56 följande:
    Någon här som sytt tygblöjor??? Vad har ni använt i de olika lagren och andra tips??
    Sy pockets och köp de andra, det är svårt att få ekonomi i det om du ska sy tex en frottéblöja. Man behöver bra men tunn frotté och det är dyrt. Pocketblöjor är däremot lätt att sy, googla lite på diapersewing och kolla in PUL-sortimentet hos Helen på www.babyheaven.se.
  • Tygtiiger
    Sopheia skrev 2008-08-09 23:29:58 följande:
    Jag skulle också sytt en ny. Vilket mönster har du använt?
    Ottobre 1/2008, chimpanzee-tröjan. Kan det vara nr 27? Lättsydd som attans, dock.
    Meh, jag ville ju att han skulle kunna ha den imorgon. Får dra på honom den och se hur mycket för stor den är, om jag ska sy i 98 istället.
  • Tygtiiger

Peyman: hur är de sydda? Är det ett stycke, är de långa, är de sydda i många våder ("remsor")?

Om de är i många våder och har rejäla sömsmåner kan man ibland lägga ut där - men oftast går inte det. Du kanske kan hissa upp kjolen så att den blir kortare men vidare och sy en ny linning?

• Tygtiiger

Suck. Jag sydde in tröjan, tvärtemot alla goda råd här. Så nu är den lite för smal men ok i hals och ärmar (som jag glatt klippte av. Knips knaps.)
    Men sonen tyckte den var skön ändå och maken tröstade mig med att den ändå inte kan vara för bred om den är i så tjockt tyg för då kan han inte röra sig.

Tror att jag ska prova den i 104 och se om det ev finns någon liten i bekantskapskretsen som kan passa bättre i den här.

• Tygtiiger

Sandra G skrev 2008-08-10 16:22:15 följande:

Är velouren från Stoff o stil bra?
    Jag tycker inte det, jag har iofs aldrig använt den, tvättat några ggr osv, men jag tyckte att den i affären var för rufsig, glanslös och sladdrig. Likaså tycker jag att deras trikå är för sladdrig och lätt drar sig. Men tunn och fin till foder etc!

Däremot har de utmärkt fleece, denim, slöjtyll, linne osv, de har också väldigt bra och prisvärt polyesterfuskpäls till utklädningskläder etc (sytt en tigerdräkt till sonen som är väldigt poppis bland besökande barn, ska satsa på att sy lite huvor istället för hela dräkter i fortsättningen. Det är snabbare att klä ut sig i!).
  • Tygtiiger
    Sopheia skrev 2008-08-10 18:46:03 följande:
    Nu har jag uppdaterat bloggen. Med bla ett projekt jag är dömallig över, så kolla gärna in. (Tack förresten, Tiger )
    Shit vad snygg den vart.
  • Tygtiiger
    bimmer skrev 2008-08-11 13:37:21 följande:
    Hej nu kommer jag med en fråga (igen) jag funderar på att sy en lite varmare tröja till vår äldsta tjej och skulle vilja ha ett vindtätt tyg. Vad heter sådant tyg?
    Det enda stället jag har sett sådant på är pennine i england eller wazoodle i usa, vet inte alls hur det är med frakt etc, har aldrig handlat därifrån.
    www.pennineoutdoor.co.uk/catalogue.asp
    www.wazoodle.com
    Man kan ju också köra på bävernylon, som är rätt så stelt, eller ha ett mellanlager eller foder med PUL (som man kan köpa på babyheaven), det är inte helt vind- och vattentätt men borde verkligen förbättra tex en denimjacka.

Hilco har ju ibland väderbehandlade tyger, kolla på neanobelle eller på www.ottobre.fi/index_e.html
  • Tygtiiger

Någon som har bra tips på hur man trycker på tyg med tygfärg och klichéer/stämplar?

• Tygtiiger
    Cirrus skrev 2008-08-11 21:17:06 följande:
    Liiiite OT, ni andra som har barn och gillar att sy, syr ni allt till dem? Funderar själv då jag har spanat på Me&Is nya höstkollektion idag och jag är en shoppinggalning när det gäller barnens kläder trots att jag syr en hel del. Okej, det handlas mindre sen jag började sy men nog handlar jag mer än jag behöver
    Nej inte alls, jag tror jag skulle bryta ihop om jag inte fick handla småfolk till sonen (vi har alla våra behov här i livet... ja jag är ironisk.).

Sonen sliter jeans eftersom han gärna åker på rumpan på dagis utan rutschkana eller pulka, så jag har pysslat ihop två jeans åt honom som är tänkta som dagiskläder. Fler ska det bli, det är roligt och om man bara tänker på att använda riktig stickningstråd så blir det snyggt! Ska fota vid tillfälle. Nästa projekt blir svarta jeans, har spanat på guitarjeansen ur ottobre men de är visst små... Mjukisbyxor ska det bli några stycken också. Brun velour. Maken kommer att få sk psykbryt.

Nu när jag har en overlock ska jag sy honom några tröjor också, men han är 3½ så han börjar ha synpunkter på sina kläder.

Jag syr alltså basplagg och utklädningskläder för det tycker jag blir prisvärt, men det finns så sjukt mycket snygga trikåtröjor med roliga tryck, så det köper jag gärna! Likaså ytterplagg och skor.

Senaste idén är att sy trikåtoppar till mig själv så kan jag trycka egen text på dem. Har ju en massa stämplar som jag gör kort med annars!
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle