Inlägg från: Tygtiiger |Visa alla inlägg
  • Tygtiiger

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

zasata skrev 2008-08-12 10:07:31 följande:
    okej, nu behöver jag lite hjälp innan jag stryper någon.håller på att sy nytt spjälskydd. men får inte det helvets tyget rakt. tror på något sätt det är böjt från början. sakll ha två stycken tygstycken som är 182*62långa. och det går itne att få det rakt. använder tumstocken då jag tänker att det måste ju vara lättast. men hur fan gör man!?? jag blir galen.
    Stryk vlieselin bakpå tyget så det blir stadga i det så drar det sig inte. Sedan gör du som Dora skrev - börja med en rät vinkel från en vinkelhake eller ett papper.
    Jag har någon gång vikt tyget dubbelt på längden och kollat att mönstret ser rakt och snyggt ut, strukit det så jag får ett skarpt veck och sedan klippt av lagom långt (182 cm) och mätt från vecket vid flera ställen (62 cm neråt) och klippt stadkants-sidan sist. Tänk bara på att du måste lägga till rejäl sömsmån neråt, när du klipper upp tyget längs med vecket har du ju inte lagt till sömsmån där.
  • Tygtiiger

Sandra G skrev 2008-08-12 18:26:36 följande:

Sitter och tittar på SoS hemsida och undrar vad skillnaden är på Marin stretchdenim 10.5 oz och Marin stretchdenim 7 oz?
    Tian är tjockare. Har för mig att siffran refererar till vikt per ytenhet. Jag har sytt i deras 10.5 (ej stretch dock) och det är rätt så kraftig denim, passar för rejäla dagisjeans med slitmån. För stelt för en kjol, skulle jag säga. Om det hjälper något!
  • Tygtiiger

Ni som har handlat från Jofotex: jag tänkte boka elefanter och beställa matchande interlock. Men: är interlocken samma tjocklek och kvalitet, samma stretch etc som elefanterna? Är den röda samma röda färg? Och vad kostar deras enfärgade interlock?

• Tygtiiger

Jag sydde ju en gul plyschtröja till sonen för någon vecka sedan som blev tokstor. Sydde om den och den blev tajt. FÖR tajt. Snäll son gillar den ändå.
    Skam den som ger sig, jag tänkte att jag klipper enl mitt 110-mönster men utan sömsmån, det borde bli lagom. Men det ÄR ett mysko mönster - ärmarna är långa, men rätt så smala, och tröjan är BRED. Snygg i halsen dock och rätt lagom lång. Ska prova att sätta muddväv även nedtill, men vet inte riktigt vad jag gör med ärmarna, viker eller kortar.
    Suck.
    Det är iallafall ottobres raglantröja chimpanzee (nr 27) ur nr 1/2008. Någon som har tips på bättre raglanmönster?

Fråga två: jofotex interlock: matchar den elefanterna i kvalitet och färg? Alltså tjocklek och "känsla". Jag tänkte förbeställa lite elefanter och funderar på att beställa matchande interlock också. Vad kostar den?

• Tygtiiger
    yrväder skrev 2008-08-15 09:42:12 följande:
    tygtigermitt jofotex interlock kostar samma som elefanterna, dvs 139, dock har jag inte klämt på annat än den röda, och den matchar i både färg och kvalitet.
    Tack tack! Då ska jag bara räkna ut hur mycket jag behöver... får lägga ut mönsterdelar på golvet hemma och mäta, tror jag.
  • Tygtiiger
    Sopheia skrev 2008-08-15 11:54:42 följande:
    Mimmi 71 skrev 2008-08-15 11:21:08 följande:
    nope, jag hittar inget sånt alls. Nåväl.Ryggont, man sitter ju som en hösäck efter två graviditeter, muskelkorsetten är ju minst sagt ickeexisterande. För att råda bot på detta försöker jag sitta på en pilatesboll när jag syr, då måste man sitta rakryggad. Liute meckigt, men det funkar!
    Host host, vadå muskelkorsett, du har ju en i siden och lärft, du!
  • Tygtiiger

Vi har faktiskt haft pops bäveroverall till sonen ända från stl 92 (när han började på dagis), trots muddarna och trots att bäver är ett omodernt material så gillade vi den. Utan foder är den en smidig och bra överdragsoverall och vi hade korta vantar till sonen som vi drog muddarna över.

Vi körde på flera par fingervantar som kunde bytas när de var blöta, men vi ska skaffa trädgårdsvantar. Bra idé!

• Tygtiiger
    TeDrickaren skrev 2008-08-16 22:19:13 följande:
    Gokväll!Tänkte sy något i stil med denna, hur långt tror ni att man måste göra axelbandet??www.4her.nu/
    Lägg ett måttband över axeln och kolla ungefär hur långt det ska vara för att det ska se och kännas lagom.
  • Tygtiiger

Kantband är svårt... när jag har fått det snyggast är när jag

1: lämnar en lång tamp innan jag börjar sy
    2: när jag närmar mig slutet, dvs där jag vill att kantbandets båda ändar ska mötas, så klipper jag av kantbandet med rejäl marginal och mäter noga, så syr jag först ihop kantbandets båda ändar aviga mot aviga och kantar sedan sista biten av plagget färdigt. Men det är pilligt.

• Tygtiiger
    Cirrus skrev 2008-08-17 20:48:30 följande:
    Igår efterlyste jag brun polarfleece från S&S. Har ett pågående projekt där jag saknar lite tyg. Har klippt och mätt ytterligare och nu saknar jag bara en bit på 30x30 cm.Någon som har en liten bit av denna (brun varunr 220214) och kan undvara? Givetvis betalar jag för biten eller om det kan vara aktuellt med något byte. Vet att färgen kan skilja men den risken får jag ta.
    Om du kan vänta en vecka åker jag gärna till SoS nästa helg och handlar åt dig, men kan tyvärr inte innan - och har ingen brun fleece
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle