• Gekko

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Caeruleus skrev 2008-08-11 08:50:26 följande:
    Äntligen hittade jag tråden!Jag har aldrig tidigare sytt i trikå och tänkte göra ett försök.Har en liten fråga bara...är det sånt här band som ni använder för att kanta tex bodies?www.mg-tyger.se/shop/show_cat.asp&h...
    Jag använder såna lite till och från, fast oftare muddväv. De banden har lyster på ena sidan och är lite mattare på avigsidan. Det går fint att använda avigan också.
  • Gekko
    Sopheia skrev 2008-08-11 10:26:11 följande:
    oops. Nu har jag "råkat" beställa en massa tyg igen. men mest sybehör, faktiskt. Rollkniv och skärmatta, óch lite annat pyssel från S&s. Tråd och mellanlägg från Bibbi. Och en hög med häärligt tyg från Neanobelle. Dyrt blev det. Men ooo vad kul jag ska ha. Förresten, jag är lite ute efter limegrön mudd, nån som sett det nån stans?
    Jag fick hem skärmatta och rullkniv från SoS förra veckan, otroligt fiffigt! *hjärta* (vet inte hur man gör det, arg gubbe passar inte riktigt här )
  • Gekko
    Cirrus skrev 2008-08-11 13:05:38 följande:
    Verkar den vara av bra kvalitet? Funderar på att beställa annars köper jag nog lokalt men jag gissar att det är dyrare. Hur stor är mattan från S&S förresten?
    Nu har ju inte jag testat någon annan men mattan är fin och självläkande och kniven är skarp. Så jag är nöjd!
    Jag köpte mattan, som är 60x40 om jag inte missminns mig, kniven och en linjal som är 60 lång och 15 (?) bred. Jag har använt den till att snabbt skära trikåremsar, samt skurit till en singoalla i bomull och hoodie i tjock fleece. Allt utan problem och mycket smidigt!
  • Gekko
    yrväder skrev 2008-08-11 13:13:22 följande:
    jag tänkte oxå att den kanske inte ger så mkt om man mest syr i velour och trikå, men till muddremsor måste den ju vara perfekt. Typiskt, nu fick du mig att tråna efter nåt mer
    Alltid till tjänst med att väcka habegär!
  • Gekko
    Lilltå skrev 2008-08-11 14:15:06 följande:
    Linjalen använder jag till rätt mycket men jag hade föredragit att den var graderad åt olika håll på de olika kanterna.
    Håller med, gäller även skärmattan... Kanske dyrare versioner har det?
  • Gekko
    madebyinferno skrev 2008-08-11 15:18:19 följande:
    när ni klipper (skär) till mudd för att kanta typ bodys, gör ni det på någon särskild ledd då?? Tyckte jag läste i någon sybok från bibblan att man skulle vika den på sniskan och klippa remsor på ledden - hur gör ni för bästa resultat??
    I mudd tar man det på stretchigaste ledden (bredden). Det gäller även vävda tyger, därför klipper man på diagonalen då, det är nog det de pratar om i syboken.
  • Gekko
    Beatrize74 skrev 2008-08-12 00:15:40 följande:
    Hur gör ni när ni ska överföra ett mönster till ett tyg...vad använder ni er av för markörer?Blyertspennor? Krita? Penna med bläck som försvinner efter en tid? Kalkerpapper med sporre? Vad?
    Jag klipper direkt, det funkar bra för mig. Passmarkeringar markerar jag med ett jack i sömsmånen eller en prick med en penna. Insnitt däremot markerar jag antingen med krita, nålar eller kalkerpapper med sporre.
  • Gekko

Neeeeeeej! Är det någon vänlig själ som har storlekslappar över i storlekarna 0-6 mån, 6-12 mån, 1-2 år och 2-3 år? Man Made drar igång ny sambeställning nu i september men jag hinner inte vänta tills dess. Det är mest krisigt med 0-6 månader ser jag. Om någon har över så skulle jag bli såååååå glad! Jag har redan klippt till enligt de storlekarna så det är svårt att ändra nu...

• Gekko
    Lilltå skrev 2008-08-12 09:43:54 följande:
    Gekko - behöver du mycket? Kan avvara de jag har tror jag....
    Jag har inboxat dig!
  • Gekko
    Cirrus skrev 2008-08-12 11:44:21 följande:
    Dagistider snart igen nu. Hur gör ni med märkning av era hemsydda kläder? Har ni även köpt namnband med barnens namn? Det finns ju inget att skriva på menar jag.Köpekläder märker jag med penna på tvättrådet, initialerna räcker hos oss.
    Jag har köpt riktigt snygga band med efternamn på, fast jag är inte så bra på att använda de Använder de i hemsydda kläder och i ytterkläder och andra kläder där de är lätta att sy i.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle