• Gekko

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Cirrus skrev 2008-08-12 14:45:51 följande:
    Jag köpte "riktiga" band med för- och efternamn när F började dagis för två år sedan. Sydde ambitiöst i dem i början och sen när jag hörde att det av okej med initialer började jag skriva på lappar. Just ytterkläder har jag dock fortsatt att sy fast namnlappar på. Sånt som jag tror att jag kommer att sälja på sikt försöker jag låta bli att skriva i.Ett tag funderade jag på om jag skulle köpa en uppsättning lappar med vårt efternamn på men det lär väl förväxlas med mina sy-lappar Roligast var i våras när vi skulle ha avslutning och personalen oroligt kom och frågade mig om en pojke (som har hyllan bredvid F) hade Fs mössa på sig. Så var det inte utan det visade sig bara att hans mamma har god smak och hade köpt en elefantmössa Smidigt va? Jag kanske borde kränga dem på dagis och sen har mina pojkar allas mössor på sina hyllor hehe.Köpte du med enbart efternamn eller telefonnummer också? Tar jag enbart efternamn blir texten så stor.
    Dina mössor lär ju sälja hur bra som helst på dagis!
    Våra barn har två långa krångliga efternamn så det blev inget tlf-nummer Jag tog arial och utan stor bokstav med brackets, jättesnyggt!
    Typ så här:

[johansson andersson]

(Fast det är inte våra efternamn på riktigt då...) Beige med brun skrift, stilrent och coolt! *berömmer mig själv lite*
  • Gekko
    Elyelle skrev 2008-08-12 16:04:02 följande:
     Jag brukar aldrig satta stadband pa axlarna. Istallet klipper jag ett band av samma tyg, som plagget, pa langden och syr i. Da har axelsommen lite stretch, men den "drar" inte och den kommer inte tojas tills den hanger nere i armbagen heller.
    Jag har aldrig använt den varianten men jag har sett att typ POP och Katvig gör så ibland.

Jag använder inte alltid stadband, det beror faktiskt på storleken, mindre kläder har ju inte så mycket drag i sig.
  • Gekko
    Cirrus skrev 2008-08-23 13:01:40 följande:
    Pliiiiis... någon som har några storlekslappar att avvara? Köper, byter eller ja, föreslå något. Ska snart beställa via ManMade men behöver dessa lappar snarast. Behöver 8 st str 80 och 5 st str 92.
    Jag har ingen alls i 92 men några i 80, skulle tro att det är 8 st fast hinner inte kolla nu.
  • Gekko
    Cirrus skrev 2008-08-23 13:01:40 följande:
    Pliiiiis... någon som har några storlekslappar att avvara? Köper, byter eller ja, föreslå något. Ska snart beställa via ManMade men behöver dessa lappar snarast. Behöver 8 st str 80 och 5 st str 92.
    Jepp, 80 har jag så det räcker att du får 8 st. Fast 92 har jag som sagt inga alls...
  • Gekko
    Caeruleus skrev 2008-09-02 10:05:30 följande:
    Tänkte nu ge mig på en enkel babyshirt (nr 1 ottobre 4/2008).Det står att jag behöver stadband på axelsömmarna och i halssprundet. Kan man köra utan? Har bara ett enkelt bomullsband (ej kantband), kan jag använda det?
    I mindre storlekar kör jag oftast utan stadband, i större storlekar tar jag antingen stadband eller så klipper jag samma tyg som tröjtyget och klipper en remsa i den minst stretchiga riktningen och syr in i axelsömmen, det blir då som ett stadband! (Fast det är lite pilligare då man inte stryker på det utan måste hålla det med i sömmen.) Är det bara en liten babyshirt så går det nog precis lika bra utan!
  • Gekko
    GOBLIgobli skrev 2008-09-02 14:33:49 följande:
    Jofotex (Absoluta Ettan)
    Så sant så sant men jag läste det lite knasigt först och trodde du menade att butiken heter så!
  • Gekko

Jag har för mig att jag såg Kånkarong (Aje) i någon av föräldratidningarna när jag var på semester. Har det redan uppmärksammats i tråden? Jag minns bara inte vilken det var, någon som har koll? Jag vet att hon var med i vintras också med vantar, det här var nåt annat.

• Gekko
    AMDA skrev 2008-09-03 22:34:26 följande:
    Är det någon som vet var jag kan hitta mönster på BOXERkallingar i strl 98/104??Hittar bara i större storlekar
    Jag undrar om jag inte såg kallingmönster i ett Ottobre från 04 när jag kollade på hemsidan, ska kolla igen. Vet inte str dock.
  • Gekko
    AMDA skrev 2008-09-03 22:34:26 följande:
    Är det någon som vet var jag kan hitta mönster på BOXERkallingar i strl 98/104??Hittar bara i större storlekar
    [/citat]
    Gekko skrev 2008-09-04 07:00:54 följande:
    [citat]
    Jag undrar om jag inte såg kallingmönster i ett Ottobre från 04 när jag kollade på hemsidan, ska kolla igen. Vet inte str dock.
    I Ottobre 4/04 finns mönster i str 86-122.
  • Gekko
    LumLumLum skrev 2008-09-04 09:09:22 följande:
    Sitter här och bläddrar i nya Stoff och Stil.
    %&¤%//)=(=%%%%¤#¤§§§§§!!!!!!!!!!!!
    Vill också ha Nu kommer jag bli såååååå besviken om den inte kommer med posten!!!

Eller har du hämtat i butik????
  • Gekko

Vad knepigt, jag fick också två kataloger! Bättre än ingen iofs men det känns så lagom miljövänligt. Jag har inte hunnit öppna plasten runt den ens än. Tänkte lägga storasyster snart och sen ska jag mysa med en kopp kaffe, lillebror och Stoff och Stil.

• Gekko

Jag kan bara instämma om S&S gula mudd, snarare neongul åt det gröna (men inte snygga) hållet . Den kan inte användas till nåt! Men om nu 80-talets neonfärger är på väg tillbaka så blir den kanske rätt någon gång?

Tråkigt, jag brukar annars vara rätt så nöjd med S&S muddar, den gula köpte jag för ett och ett halvt år sen och den har inte använts alls!

• Gekko

Tyras: fick du tips om klänningsmönster? Om du menar enkla A-linjeformade utan ärmar som jag brukar sy så finns det ett bra mönster i nya Meedom i båda stora och lilla boken att gå ut i från. Form 1.5. (Jag tror iaf att det även finns i 4-7årsboken, jag har inte den själv)

• Gekko

Jag använder ofta byggplast också men jag brukar faktiskt inte nåla fast den, tycker inte att det behövs. Om det är halkigt och det känns läskigt att inte nåla kan man ju alltid tejpa fast.

Frystejp är ett viktigt sybehör (Sambon klagar då och då på att han inte hittar den men den används ju mycket flitigare i min sömnad än i köket! )

• Gekko
    Dora skrev 2008-09-11 19:36:35 följande:
    Är S&S manchester stretchig eller stum?
    Den jag har hemma är stum, misstänker att de skulle skriva stretchmanchester om den var stretchig, eller?

Jag syr numera aldrig på namnlapparna på långsidorna. Syr den antingen in i en sidosöm dubbelvikt eller viker den runt en kant och syr på kortsidorna. Jag tror de flesta gör så. Men det är ju en smakssak. Jag har en snygg svedinnecessär (Cirrus) här hemma där namnlappen är sytt fast väldigt snyggt för hand. Bild finns här: bp1.blogger.com/_FmvpKJgkMTs/R1hAzhvdLmI/AAAAAAAAAoo/gRxTAKXPu6w/s1600-h/2007+12+06+Hemlis+fr%C3%A5n+Cirrus+001.JPG
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle