Inlägg från: Mimmi 71 |Visa alla inlägg
  • Mimmi 71

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

sarahl skrev 2008-09-08 07:51:26 följande:
    vart hittar jag mönster på förklädesklänning, ni vet en sådan med omlott bak?
    Finns bl a i en gammal Ottobre. Återkommer med vilket nummer!
  • Mimmi 71
    sarahl skrev 2008-09-08 07:51:26 följande:
    vart hittar jag mönster på förklädesklänning, ni vet en sådan med omlott bak?
    Den var utlånad till en "amerikaresenär". Me gå in på Ottobre och kolla in gamla nummer så finns det ett där. Samma nummer har en del utklädningskläder och underkläder.

Jag har även lånat en bok på biblioteket som heter något i stil med "Sy förkläde" och där fanns det ett också. Har dock för mig att det mönstret inte fanns uppritat utan man fick hjälp av rutmönster förstora mönstret själv. Inte helt säker på att det var så, värt att kolla upp.
  • Mimmi 71

Byggplast är ett bra alternativ, men jag tycker nog att ritningsplast som är lite tunnare är ännu bättre (men det är nog lite dyrare). Platsen tycker jag är toppen när man skall lägga ut trådrakt för man ser ju igenom och behöver inte mäta ut till stadkant eller liknande.

Polyestertråd använder jag alltid, den är mer slitstark än bomull. Enda nackdelen är väl att den behåller sin ursprungliga färg om man händelsevis vill färga om kläderna man sytt. (men hur ofta gör man det )

• Mimmi 71

Frystejp var något nytt - det skall jag testa. Jag nålar för det mesta men börja tycka att det tar så lång tid En tejpbit verkar smidigare.

• Mimmi 71

Hopps, idag smet en beställning till Stoff & Stil iväg, en lite för dyr sådan dessutom men med tio meter muddfärg i tio olika färger så springer notan iväg Förhoppningsvis så skall denna mudd räcka ett tag. Lite av de nya tygerna blev det också.

Nu har jag en kväll för mig själv tillsammans med en sovande liten G, så nu skall jag klippa till lite nytt till G. Ytterligare muddjeans nu med lila stickningar till en lila kanintröja är det planerat. Skall testa frystejpen också, men till skillnad från Gecko som har den i köket fick jag hämta våran frystejp i garaget (där finns den hos en målande och renoverande familj )

• Mimmi 71
    Lallan skrev 2008-09-08 16:53:53 följande:
    Har lagt upp några nya bilder i galleriet under pyssel. Måste skaffa en blogg snart men känner att jag kanske inte skulle uppdatera den så ofta då jag inte ens lyckas med galleriet här.
    Inte behöver man uppdatera en blogg så ofta, det skall inte kännas som något tvång. Men det ger mer tillbaka med en blogg tycker jag och det blir på det viset lättare att uppdatera. Lätt att det blir ett gift Starta du en - man behöver ju inte göra det svårare än man vill.

P.S Fin body i galleriet förresten
  • Mimmi 71
    Kaja skrev 2008-09-09 10:48:33 följande:
    Nu har jag också rockat elefanter. Men, eftersom jag är som jag är så måste jag ju göra det på mitt eget lilla sätt...Inspirationen kommer från ett besök på Borås zoo när vi såg en 3 dagar gammal elefantbebis...
    Tycker också den var supersöt. Vattenstrålarna var ju pricken över i:et. Har beundrat din spikar också - störtsköna! Roligt med det lilla extra!
  • Mimmi 71
    Kaja skrev 2008-09-09 13:35:21 följande:
    Mimmi 71 skrev 2008-09-09 11:29:50 följande:
    Tack! Det är fler grejer på gång. Sydde klart en hel hög med grejer igår kväll, nu har jag i alla fall fotat, nu är det bara skrivandet kvar. Så mycket kan jag säga att det kommer att komma fler djur framöver...Jag har så himla kul när jag sitter och gör mina applikationer. Häromdagen så satt jag och fnissade när jag jobbade. Hur många gånger får man göra DET i livet??
    Jag väntar med spänning! Själv har jag så dålig fantasi när jag blir sugen på applikation, stjärna och namn är vad det brukar bli.
  • Mimmi 71
    doddit skrev 2008-09-10 08:07:16 följande:
    En liten fråga: Hur lång tid brukar Bibbi ta på sig att svara på mail? Jag skickade i torsdags, men har inte fått nåt svar ännu.
    Samma för min del, jag skickade i förrgår. Har beställt en gång tidigare, då svarade och skickade hon på samma dag. Mina beställda saker är inget som brådskar så jag väntar till nästa vecka med att stöta på.
  • Mimmi 71

Mari78 m pojktriss skrev 2008-09-10 10:03:38 följande:

Har mailat dig
    Men "hördudu"! Har inte du tillräckligt med velour Kan erkänna att AMDA har fått ett mail av mig också

Har idag sytt i svart/vit-randig samt lila A&H velour som kommer på onämnt ställe om någon dag. Är så himla nöjd med denna velour.
  • Mimmi 71

Jag har sådan hejdlös energi med att sy för tillfället (Mari78 du kan få lite av mig ) men det kan kanske bero på att jag snart skall börja jobba och vill hinna med så mycket som möjligt. Denna vecka har lille G varit på inskolning och då har jag fått vara för mig själv mellan 9-11, näst vecka blir det mellan 9-13. Oj, vad mycket jag skall hinna med då Men jag känner att jag inte riktigt har grepp om vad han behöver så därför skall jag resten av dagen röja i hans garderob och plocka undan sådant som är urvuxet. Sedan fortsätter jag nog med att städa resten av huset som en längre tid har lågprioriteras. Sedan skall jag fortsätta producerandet. En spark i baken skulle jag dock behöva för att ta tag i det här med tryckning. Jag vet ju inte hur länge jag har tjatat om detta, men jag kommer liksom aldrig till skott. Får se vad som kan hinnas med under morgondagen.

Lite hjälp skulle jag även behöva: Är det någon som vet hur tidsinställningen på Blogspot fungerar. Har schemalagt några inlägg men tiden stämmer inte överens med verkligheten.

• Mimmi 71
    PajaS skrev 2008-09-10 10:43:50 följande:
    Hörni tjejer, ni som säljer till butiker: Har ni enskild firma, F-skatt eller vad det nu heter? Eller får/kan man göra på andra sätt?Jag har fått en förfrågan från en butik som skulle vilja ha in bla mina retrokläder men hennes revisor säger att jag då måste ha företag. Är det någon som vill berätta hur ni gjort? Är det mycket "bök" med en så liten firma? Får gärna inboxa! Mycket tacksam för svar! PS: Har ringt skatteverket och enligt dem får man ju inte ens stå på marknader med hobbyverksamhet. Iaf inte göra det i vinstsyfte. Dock tjäna nästan 30 000 kr/år är ok. Hmmm. Fattar inte vart gränsen går
    Det här med hobbyverksamhet är inte lätt då det inte finns några klara regler. Beror nog lite på vem man frågar. Tror att några som säljer till butik gör det på kommission och på det viset slipper ha företag. Då betalar butiken sociala avgifter. Att ha firma är väl inte så besvärligt, men även en lite enskild firma behöver ha bokföring (även hobbyverksamet) men dessutom revisor och årlig revision.
  • Mimmi 71
    car skrev 2008-09-10 10:53:29 följande:
    inställningar, formateringardär kan du ställa in tiden
    Tack för hjälpen! Nu var det fixat
  • Mimmi 71
    LA Woman skrev 2008-09-10 11:59:04 följande:
    Haha....menade ju såklart elefanterna De sa ju i slutet av augusti när man beställde....har det blivit försenat?
    Ja det blev något fel när de skulle trycka. Mitten/slutet av september är aktuell tid, tror jag.
  • Mimmi 71
    car skrev 2008-09-10 15:09:02 följande:
    Hur lång leveranstid brukar stoff i stil ha? Visst brukar de vara rätt snabba med leveransen? 1 vecka?Kom just på att jag måste beställa, och det är rätt akut tidspress
    Beställde i måndags och fick min orderbekräftelse idag, 12-14 dagars leveranstid stod det på den. Skall ma beställa från S&S så får man tyvärr inte ha bråttom. Lite extra tid tar det väl nu när den nya katalogen precis har kommit ut.
  • Mimmi 71
    Dora skrev 2008-09-10 15:42:42 följande:
    Igår sydde jag för första gången fast namnlappen utanpå plagget. (jagbrukar alltid sätte den i nacken eller linningen anars) Men när man syr på längden på namnlappen blir det ju som maskor. Hur fult som helst. Och att bara sy kortsidorna blir ju inte heller bra. Hur gör ni?
    På alla muddbyxor så syr jag fast lappen i i rumpan, och jag accepterar att det blir lite färgskiftningar. Lite trist men tycker att det går an.

Caeruleus skrev: Hur är SOS stretchjersey tex jämfört med E-slöjds?
    Är det vita genomskinligt?

Den vita vet jag inte hur den är, har aldrig testat. Har dock svurit över vit mudd jag också, för det är så trist när den är genomskinlig. I övrigt tycker jag att mudden från S&S är toppen. Försöker i möjligaste mån att använda denna. Tycker kanske inte det går att jämföra med E-slöjd för S&S är mer stretchig, E-slöjd brukar jag aldrig använda som mudd då jag tycker den är alldeles för stum. Annars är S&S rätt så lik E-slöj i tjocklek tycker jag nog.
  • Mimmi 71

Jag använder Bibbis tråd och tycker den fungerar toppen på mina maskiner (vanlig - Pfaff 2038 och OL - Bernina) men jag vet att några har mer känsliga maskiner som inte riktigt klarar av Bibbis tråd.

• Mimmi 71

Jag har svarat tidigare om namlappar men gör det igen

På mina muddbyxor så syr jag fast lappen i rumpa och på bodys i nacken och då syr jag söm runt om. Visst syns stygnen men jag tycker inte det gör så mycket. På tröjor och liknande så viker jag namnlappen runt kanten och syr bara på kortsidor.

• Mimmi 71

Sitter på jobbet idag, har tjuvstartat lite med en dag i veckan . Men man får abstinens med att inte kika in här och i en del bloggar Hur skall det gå när man börjar jobba "på riktigt"? Det försvinner lätt några timmar när man sitter så här så jag skall försöka stå emot och inte tjuvkika något förutom på lunchrasten möjligtvis. Pust och stön! Bävar för arbetsstarten den 22:e .

Min pressarfot är genomskinlig som standard men jag tycker man ser lite dåligt igenom, skulle vilja ha en öppen pressarfot vid applikationer. Skall kolla in min lokale handlare idag hade jag tänkt, behöver dessutom lite mer undertrådsspolar, de fem som skickades med räcker inte långt Ett bekymmer när man byter maskin till min gamla hade jag ett 50-tal.

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle