Inlägg från: first timer |Visa alla inlägg
  • first timer

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Dora skrev 2008-07-12 14:01:04 följande:
    Inge med susnet-räknare (eller annan) som kan beskriva hur man får dit den i blogspot? Jag fattar inte hur man gör trots en beskrivning.
    Jag kopierade texten i deras exempel och sen så provade jag mig fram bara. Kommer knappt ihåg hur jag gjorde
  • first timer
    Cirrus skrev 2008-07-23 20:07:18 följande:
    Nu är jag här med mina "klänningsproblem" igen Tacksam om någon kan bistå mig med lite måtthjälp.Jag ska sy en singoallaklänning till en 4-åring. Längden har mamman själv bestämt till 69 cm från axel och när jag måttar på min 3,5 åring så skulle klänningen bli rätt lång, så pass att det är inget måste med tights el likn.För att få en schysst skärning på "kjolen" så tog jag ett klänningsmönster och ritade ihop det med en singoallaöverdel. När jag lagt ihop mönsterdelarna så ser det så stort ut, som vanligt när det är klänningar haha Från ärmhåla till ärmhåla mäter den 38 cm och i nederkant 52 cm, då är ju det måttet i höjd med mitten av vaden. Flickan som ska ha klänningen är av str 104, kanske lite mot 110 t o m. Någon som kan ha synpunkter på måtten?
    mitt singoallamönster från stoff&stil är 42 mellan ärmhålorna och 58 i nederkant.
    49 lång från axel och är lite i kortaste laget för min treåring. (Hon är iofs rätt lång)
    Strl är för tre år.
    Summa sumarum så upplever jag den modellen som vid och rätt kort. Finns många bilder på olika klänningar i min blogg.
  • first timer

Appropå waldorfdockor, vart hittar man material till dem? Jag är så väldigt sugen på att sy två dockor till mina flickor.

• first timer
    yrväder skrev 2008-07-24 20:17:02 följande:
    first timer skrev 2008-07-24 20:13:06 följande: slöjddetaljer har allt men är inte jättebilliga. annars har panduro en del saker, som tyg och ull iaf, men redgarn tror jag inte dom har.
    Mm, slöjddetaljer känns lite halvdyra. :-/ Ska kolla in Panduro.
    Tack!  
  • first timer
    Madebyinferno: Jag känner igen dig i en gammal sytråd sedan vi väntade vår tjejer. Min äldsta är född i maj -05 och din andra (?) i sept -05 om jag minns rätt. Ville bara säga hej.
  • first timer
    Humleblomstern skrev 2008-07-25 18:27:41 följande:
    first timer skrev 2008-07-24 20:13:06 följande: Här finns några som säljer material i lösvikt och materialsatser:www.berglunds-kreativa.se/kategorilista.php... www.midgard.se/, under rubriken dockor www.waldorfbutiken.se www.quilta.nu/prod/quilta/quilta.nsf/AllDocum...Sen finns det någon dam som har en hemsida där många beställt ifrån, men nu hittar jag den inte. Skall leta lite till och se ifall jag ser den. Det tål att jämföra priserna, det verkar skilja sig ganska mycket!
    Åh tack snälla. Både för svaret här och på SB.

Har för mig att jag har sett någon sida nånstans nu när du säger det... Siw eller något?
    Ska leta jag med.
  • first timer
    madebyinferno skrev 2008-07-26 21:33:18 följande:
    Hjälp tjejer!!Har kikat runt i en massa olika bloggar och någonstans såg jag en så cool "gubbkeps" för barn, skulle gärna vilja sy en sådan till min dotter men kan inte minnas vems blogg det var, kanske är det bågon här i tråden som antingen sytt en sådan eller vet vems blogg jag kikat i?! Eller så kanske ni rent av vet vart jag kan få tag i ett sådant mönster???
    Jag har sytt ett par olika.
  • first timer
    Humleblomstern skrev 2008-07-26 21:12:46 följande:
    first timer, se där! Visste inte att det var samma person jag svarat till både här och på SB! Ja, Siw tänkte jag på, hittade du till slut?
    Ja här hittade jag  http://homepage.mac.com/siwdockor/dockor.html

Ska jämföra priser ordentligt någon dag och sedan beställa.
  • first timer

Jag håller på att sy lekdräkten från förra Ottobre numret och jag tror att den kan bli rätt bra faktiskt. Så stolt över mig själv så.. Den sys i strl 56 och ska ges bort till en liten en som inte är född ännu och det är tur det för jag hinner inte göra så mycket på dagarna.

Därför är jag både väldigt imponerad av mari78 och våldsamt avundsjuk.

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle