Inlägg från: first timer |Visa alla inlägg
  • first timer

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Vad kostar velouren hos Jofotex?

• first timer
    Lallan skrev 2008-08-12 20:31:10 följande:
    Snälla! Tips på bra mönster att utgå från då amn ska sy enkla byxor i kraftigt ostretchigt tyg till sonen och hur många storlekar man ska gå upp om det är avsett för stretchiga tyger. Sydde ett par och utgick då från mönstret ur Sy barnkläder av mjuka tyger och tog strl 110 till min son som normalt brukar ha ca 104 men det bidde ett par nya byxor åt lillebror istället. Lillebror behöver verkligen inga fler byxor vilket storebror behöver akut så har nån något tips så mottages det tacksamt!
    Jag har sytt jeans och manchesterbyxor till min treåring och använt samma mönster jag använder till muddbyxor i t ex velur och e-slöjds trikå.
  • first timer

Min Ottobrepremiär är klar En 'turtle lekdräkt' i strl 56 från förra numret.
    När jag var klar så upptävkte jag att ett streck som jag trodde var blyerts inte gick bort i tvätten utan det måste ha varit en missfärgning i tyget och den satt på frasidan.
    Så det fcik bli en stjärna på framsidan. Hyffsat nöjd med applikationen blev jag.

Finns bild 'ni-vet-var'

• first timer

I måndags kväll beställde jag två tidningar från Ottobre och idag kom de. Härligt!

Och nu har jag precis fått ändan ur och beställt material till waldorfdockor. Hoppas att det kommer snabbt!!

• first timer
    madebyinferno skrev 2008-08-18 23:13:53 följande:
    Kikade i någons blogg igår, minns såklart inte vems för det var några stycken!  Hur som helst hade personen sytt om ett par jeans och satt på muddar, de var så praktiska och fina att jag måste testa om jag också får till det för tösen avskyr alla köpejeans för de är så låga och tajta i midjan när de sitter bra på längden fast hon förövrigt älskar materielet...Någon som käner igen sig angående byxorna kan väl tjoa så jag hittar tillbaka? Det är så lätt att drömma sig bort bland alla fina kreationer i era fina bloggar så man missar vart man är
    Du har kikat i min blogg vet jag för du har kommenterat jeansen.

http://kajsa-lin.blogspot.com/search/label/jeans

Jag har sytt av sambons gamla avlagda.
    Jag sprättade upp innerbenssömmen samt klippte av benen ganska högt uppe, strax under gylfen.
    Sen lade jag bara ut benet plant och klippte fram och baksida på vardera byxbenet.
  • first timer

Åh vad avundsjuk jag blir på er, den boken står högt på min önskelista!

Nu har jag börjat klippa tyg till en höstjacka till min 11 månaders. Ett rätt kraftigt bomullstyg i marinblått med bassa blomster på som jag tänkte fodra med ett tunnt fleecetyg. Borde funka rätt bra va så länge det är torrt?

Mönstret är från senaste Ottobre, en fleecejacka som jag inte kommer ihåg vad den heter.

Och appropå Ottobre, grodjeansen, är de stora i strl? Liksom baggy eller?

• first timer
    Sopheia skrev 2008-08-19 21:36:59 följande:
    Jag har sytt ett stort gäng grodjeans, och tycker att de u linningen är tämligen normala i storleken, möjligen lite stora, däremot kan man nog lägga till lite på längden. De är dessutom vida i benen. Jag har klippt lite smalare sömsmån än vanligt när jag sytt dem till sonen och då har jag sytt samma som hans köpestorlek.Och gör knappresår i midjan, istället för en fastsydd som det står i mönstret, det blir mycket bättre
    Tack Sopheia.
    Då ska jag tänka på det sedan.
  • first timer
    sarahl skrev 2008-08-22 10:41:16 följande:
    funderar på att köpa storpack med snedslå hos SoS. är det dumt, använder man så mycket. tänker till haklappar.
    Jag använder rätt mycket snedslå och brukar köpa storpack. De räcker länge ja, men de små tar slut på nolltid.
    Kyssen skrev 2008-08-22 11:48:34 följande:
    Någon som vet ett bra mönster på en schalett till en 4 årig tjej. Är det bara att ta en trekantig bit och kanta/fålla? Någon som har mått att hjälpa mig med isåfall, har bara en 16 månaders att mäta på =).
    Mät på dig själv skulle jag säga. Det är jättelätt att göra för liten annars.
  • first timer

Ååhh.. Kan inte någon ge min en spark i ars.. eum.. där bak.

Jag VILL sy men av ngn anledning så sätter jag mig bara vid datorn så fort jag har lite ledig tid...

Nu har jag så många saker jag VILL SY att jag inte gör något alls istället. 

Nu kommer min lilla skrutta säkert vakna snart men ikväll är planen att klippa ut så många mönsterdelar som möjligt så det tråkgörat är över iaf.

• first timer

Jag tänkte sy ett par dagisjeans med förstärkningar på knän och rumpa. Hur gör man det snyggt i rumpan? Två ovaler känns inte så på men det kanske blir snyggt? Nån som har gjort eller vill ge mig förslag på hur jag kan göra?

• first timer
    Sopheia skrev 2008-08-25 21:01:22 följande:
    first timer skrev 2008-08-25 19:13:18 följande: knoddochfjant.blogspot.com/2008/04/ett-icke-h...Såhär har jag gjort.Ritat av den del av byxbakdelen som jag ville ha täckt, sydde grensömmen på förstärkning och byxa och vek sedan in kanterna på förstärkningarna och sydde fast dem på byxan, sydde sist ihop bägge lagren med sidsömmarna
    Snygga!!!

Jag tror inte att mitt tyg räcker till det och nu har jag dessutom redan klippt.
    Jag köpte ett par ASsnygga Crockerjeans på loppis för trettio spänn, det de jag klipper i.

Men det kommer definitivt bli fler dagisbyxor och då ska jag härma dig.
  • first timer

Äh, jag fattar ingenting av vad man får och inte får skriva längre...

Jag har iaf INTE sytt något alls på hela veckan. Vi håller på att måla vardagsrummet nämligen och det går lååångsamt.

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle