• PajaS

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Om vi ska snacka skit så kan jag berätta om en kvinna som jag gjorde ett pärlarmand åt när jag var 18-19 år(rätt länge sen alltså). Armbandet var en present till hennes dotter och jag tror jag skulle ha 50 kr för det.

Jag knytte armbandet i utförandet hon bestämt. Hon tog det, och skulle prova det på dottern. Kom tillbaka och sa:
    - Korta det 1 cm. Sagt och gjort. Hon fick det igen, men kom tillbaka igen.
    - Nä, hon ville inte ha det. Tyckte bara inte om det.

Så jag fick ingen femtilapp. Jag lider väl inte för det idag men jag tycker en vuxen kvinna skämde ut sig för 50 spänn!

• PajaS
    Småkottarna skrev 2008-07-01 19:29:08 följande:
    Har ni tips på var man kan hitta lite roliga mönster till barnkläder? Tycker det är lite dumt med tex ottobre där man måste köpa en hel tidning och inte ens kan se vad för mönster det är inuti osv. Någon som kan tipsa?
    Bibblan? På "mitt" bibliotek har de iofs inget, men kanske hos dig Jag tycker det igentligen är bäst att rita av kläder, men det är ju lite enklare plagg. Klänningar och byxor tex.

En riktig googlefråga (men jag får bara fram maskinmodeller):

VAD är egentligen _differentialmatning_ ? VAD är det jag justerar när jag vrider på den? Gör det ibland lite på måfå utan att ha en aning om vad jag gör
  • PajaS

Tyras föräldrar skrev 2008-07-01 21:23:52 följande:

på plattan under pressarfoten ser du hur små tänder matar fram tyget. Det är en uppsättning framför hålet där nålarna går ner i stygnplåten och en uppsättning efter. Om diffen är på 1 matar de lika snabbt. Om diffen står på 2 matar den främre dubbelt så snabbt som den bakre. Supertydligt om du köper en sån där rynkfot som jag tjatar om. Om den står på 0,5 är det tvärtom. I tunna tyger vill du att tyget sträcks och då är det det värden under ett du vill ha.
    Oh, tack. Det var intressant info! Ska prova vad som händer nu när jag har den vetskapen!
  • PajaS

Kika in hos mig om ni vill! Har sytt min första klänning. Velour i godisfärger!

En annan sak: Nu börjar jag förstå varför man inte får länka här på FL. En kompis till mig länkade till min blogg från en sida (inte på FL) men stavade fel. Så de som ville kika in på min sida kom till en porrsajt med ryska call-girls. Ooops!
    Det är förstås sånt FL vill undvika.

• PajaS

Är det någon här som sytt prematur-kläder? Jag har fått flera förfrågningar och kanske kan det finnas ett behov?

• PajaS

mamma på vift skrev 2008-07-09 15:22:18 följande:

Jag har sytt till min pojk...det som är lite krångligt är att man måste tänka på så mycket, man kan inte sy något med fötter då den som mäter bebisens syreupptagning sitter på foten + att på bodysar så måste alla sladdar till ekg kunna komma ut någonstans. Inga sömmar som skaver. Men det finns ett otroligt stort behov och särskillt i st.40 då det nästan inte går att få tag på.
    Tack för svaret! Nä, jag har kikat runt lite på affärer själv och det kanske finns ett plagg i varje butik i stl 46. Måste vara ärlig och erkänna att jag inte tänkte på att för tidigt född oftast innebär sladdar också!
  • PajaS

mamma på vift skrev 2008-07-10 20:05:13 följande:

Det kan inte vara trådspänningen då??
    Hmmm...ska prova mixtra lite. Det är såna här kvällar man funderar på att kasta symaskinen rakt j-a rätt ut genom fönstret!

(ja, jag är ARG!)
  • PajaS
    yrväder skrev 2008-07-10 21:11:48 följande:
    om jag inte ser fel är det en overlocksöm va?Då ska du ändra på differentialmatningen. Är det i stretchiga tyger, typ velour brukar jag ha den på 1.5-2
    Aha??? Visst, den står på N. (säger en som egenligen borde gå en kurs i hur sin egen symaskin fungerar).

Kanske har du räddat livet på både maskinen och fönsterrutan
  • PajaS

mamma på vift skrev 2008-07-10 20:21:29 följande:

förstår hur det känns....hade en sån dag förra veckan då inget funkade!!! håller tummarna att det löser sig!
    Tyvär är inte de dagarna så ovanliga heller. Mitt tålamod är inte det allra bästa. Då stänger jag dörren till syrummet. Och grubblar mig till sömns.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle