• PajaS

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Dora: Tack så mycket för din info härom dagen! Varför finns det inte dörrknackare som säljer symaskiner ist för dammsugare!!!
    Hmmm...en dag kanske det blir en cover för mig oxå!

Hörrni, vad skulle ni göra av detta?

www.familjeliv.se/hem/pajas/gallery/phpexz0yg.jpg

Min sambo vill helst köra det på tippen men det tycker jag är ohult. Har flera meter av det, är min mormors gamla gardiner i ganska kraftig väv.

• PajaS
    miniliten skrev 2008-08-12 11:07:30 följande:
    byxor, klänning, väska....=)
    Ja, en väska kan jag ju sy!
  • PajaS

Ring ring syakuten!

Fråga 1: När man ska göra egen snedslå, visst ska man klippa tyget på diagonalen? Vad händer om jag INTE gör det utan på längden?

Fråga 2: Har köpt ett gäng småbitar bomullsväv (som jag tänkt använda till fråga 1) i olika färger. Kan jag HANDTVÄTTA dem istället för i maskin innan jag använder dem?

Fråga 3: Visst ska det gå sy snedslå (som är stum) på ett töjbart material utan att det krymper olika i tvätten sen? (förutsatt att man tvättat allt först!)

Mycket tacksam för svar systrar!

• PajaS

Tusen tack yrväder, du är en klippa!

Jag ska sy revärer i på velourbyxor, dvs på längden. Så om bara jag krymper tygerna innan så borde det funka, alltså. Tack igen!

• PajaS

Dora: Så fin delfin-applikation du uppdaterat din blogg med! Vad använder man för söm på konturerna? Varnlig raksöm, satäng?

Om ditt problem med vaxdukarna kan jag tänka mig att det är olika från duk till duk. Jag köpte ganska billig vaxduk (59kr tror jag) från Ohlssons och den har veck på sig som inte går ut nu Men en i bättre kvalla kanske inte råkar ut för samma öde.

• PajaS

Jag lovar att jag sytt nåt ni aldrig gjort!??

En rasta-fari-dress till lille K! Hur kul som helst

(Å den som är riktigt klurig kanske hittar dit )

• PajaS
    madebyinferno skrev 2008-08-19 10:49:36 följande:
    Ännu en fråga, hur lång gör jag mudden då?? midjemåttet +/- hur många cm på ett ungefär?? Har aldrig gjort mudd på fri hand tror jag...
    Nu kanske jag lägger mig i men...

Jag har läst här tidigare i tråden att man tar midjemåttet - 20%. Då får du ett bra mått på mudden. Förr gjorde jag alltid för stor mudd så jag har fått sy in massor av byxor
  • PajaS

Då föreslår jag att vi litar på Yrväder eftersom jag ändå alltid brukar göra för stora midjemuddar

• PajaS

Har ni tjejer beställt från gittes.se nån gång? Jag fick mitt paket idag och det var en riktig besvikelse

Handlade för ca 900 (typ 10-12 olika tyger) men det var bara tre jag blev nöjd med. Riktigt dåig "billig-kvalla", dassiga färger och smutsiga (!) tyger. Men men. Det är ju riktigt billigt där så man kanske inte kan förvänta sig så mycket. Funderar iaf på att returnera det jag inte vill ha ist för att ha det i förrådet.

• PajaS
    GOBLIgobli skrev 2008-08-20 20:31:49 följande:
    Men usch så trist! Vilka tyger var du inte nöjd med?
    Jag beställde bla "stuvpaket barntrikå" och fick 1,5 m vardera av vit och beige stretchfrotté (smutsig, sträv och styv), en gul polyesterbit och en naturvit bit av "billiga sockor-material". Deras singeljersey var inte heller nån höjdare.

Men ett tyg som hette "blockrand", en rundväv med ganska breda lite roligare färger var fina!

Har du själv handlat där nån gång?
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle