• Kaja

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Jag har sytt en glasströja till dottern. Hittade ett så kul tyg, så jag köpte en bit till vardera barnet (sonen ska få samma tröja, fast på blå botten). Gissa om den var poppis!

• Kaja

Ingen som har storleksetiketter i storlek 98 över?? Skulle behöva en sådär 25-50 stycken ungefär. Men, det går bra med mindre mängder också...

• Kaja
    sarahl skrev 2008-06-24 13:03:12 följande:
    kaja- jag tror jag har några!
    Toppen. jag inboxar dig om priser och sånt.

//Kaja
  • Kaja

Jag har sytt lite klänningar i seerzucker, som är en slags smårutig bäckobölja. Kan man fålla avsluta fållen med en snedslå, eller ser det konstigt ut tror ni?? Tror att orginalmönstret krävde snedslå i tyget, men det ser ännu konstigare ut... Återstår vanlig fåll.

Hjälp med lite smakråd!

• Kaja

Tja. Det fick bli kantband till seerzucker. Det funkade hyfsat i alla fall.

Nu blev det sommarklänningar till dottern.... Rockat upp dem på lämplig plats också...

• Kaja

Vaknade upp dyngförkyld i morse. Knappt så att jag orkar sitta upp. *ynk* Men, jag pillade i alla fall in en bild på en ny glasströja på lämpligt ställe...

Sedan undrar jag om det är någon som kan bidra med lite skönlitteratur som har sy/pyssel/stick-anknytning. Det går ju inte att sitta och läsa mönsterböcker på semestern och jag tror att mannen vägrar att ta med två symaskiner när vi ska bila ner till medelhavet... Gissa om jag kommer att ha abstinens. 3 veckor utan symaskin. Vad gör man??

• Kaja

Mimmi 71 skrev 2008-06-29 08:32:57 följande:

Jag är tillbaka med frågor om "marknadskollektion"Tycker ni man måste ha plagg i ALLA storlekar i ett visst tyg (förstår ni vad jag menar)?Om man exv har en röd t-shirt i kollektionen skall man sy den i alla storlekar eller kan man utesluta några storlekar för att i dessa göra t-shirt i ett annat tyg?????
    Jag brukar göra så att jag syr så länge tyget räcker. Får jag ut tre klänningar av ett tyg så syr jag upp det. Ibland så blir det två i pyttisstorlek och en i stor storlek 92/98. Ibland blir det en i varje storlek. Som sagt det beror på hur långt tyget räcker. Den butiken som jag har kontakt med tycker bara att det är bra att det är spretigt och att det inte är en hel kollektion. Det gör att alla plagg känns lite unika.

Och, för mig så innebär det att jag slipper att sitta och sy tre-fyra klänningar av varje tyg. Det kan bli lite tråkigt...
  • Kaja

Dottern önskade sig en Pippi-klänning, så jag gjorde en fri tolkning och nytt mönster. Jag gjorde en delprovning idag för att kolla om halsöppningen räckte och jag höll inte på att få av ungen klänningen... Gissa om den blir poppis??

• Kaja

Nä. Nu får nog symaskinen ta vilopaus i 3 veckor. Ska jobba som en idiot veckan ut (inklusive lördag) och på söndag så blir det semester och innan dess så finns det ett och annat ytterligare att göra.

Gjorde ett sista ryck till fotbollsfinalen i söndags och sydde klart två tröjor i alla fall. Gissar på att åtminstone dottern kommer att ha en så gott som helt hemmaproducerad semestergarderob.

• Kaja

Jag är så seeeeeeg! Jag ska officiellt jobba denna veckan, men det går långsamt. Jag har tagit symaskinsledigt under hela semestern och jag har lite beställningar som kompisar har lagt "om du har tid". Men jag kommer liksom inte mig för att ens leta fram tyg.

Det är som om hela livet går på semesterfart och jag är inte säker på att jag vill sluta med det...

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle