• yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30770274.html
    Gamla tråden - turkos färg

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html
    Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30951802.html
    Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m30479667.html
    Samlad blogglista!

familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html
    Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28462872.html Kanintygsalster. Lägg in bilder på eller länkar till det du sytt i jnydesigns kanintyg.

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html Syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    hantverksmarknad.se/

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-23 10:29
    ny blogglista

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m35507310.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-09 08:12
    sytokig.forum24.se/

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle
  • Minmin

jao, sen såg jag att EKJ, eller vad hn nu heter? sökte mönster på solhatt. Jag kikade på Ottobremönstret som någon länkade till här, och det gick ju att skriva ut! Nu hittade jag det inte i brådrasket... kollar vidare, om nu inte någon hinner före.

• Minmin

Alltså... jag har _fått_ beställningar. Jag har inte skrivit något i bloggen om att jag tänker utföra beställningarna! Och det tänker jag förstås inte. (Ugglorna hoar i skogen)

• Minmin
    EKJ76 skrev 2008-06-18 19:02:59 följande:
    Jag hinner inte läsa igenom tråden, ber om ursäkt om det frågats samma sak förut: har någon ett enkelt mönster till solhatt? Och då menar jag _enkelt_ jag har ett så underbart tyg som bara skriker att det vill bli solhatt.
    www.ottobredesign.com/fi/kaavat/pdf/flickhatt_SE.pdf
    Här var ett mönster, mer flickig hatt, men de hade också en liten annan variant, mer genuin solhatt med beskrivning på finska. Men det var inte så svårt att lista ut vad man skulle göra ändå, även om man inte förstår språket!

www.ottobredesign.com/fi/kaavat/pdf/lierihattu_fi.pdf
  • Lallan

Blev så avis på er som färgat så en liten provlapp åkte ner i kastrullen. Just nu ligger det i tvättmaskin för att jag vill se hur mycket färg som försvinner. En annan nackdel är att det bara bör tvättas i 40 grader med denna. Köpte färgen för att förpackningarna var lagom stora och billiga då man som jag inte vill färga så mycket åt gången men men. Färgen är förresten nitor allfärg istället för den vanliga nitor som jag testade med sist.

• Bibabba

Nu har jag sett de fina färgade ugglorna o kaninerna. Nu väntar kudden o drömmar om att mina vita kaninen dyker upp imorgon så jag oxå kan färga. Jag har bestämt mig för en färg sedan länge, en av mina favvofärger just nu.

• Bibabba

He he jag är visst både sist o först Jag tror att jag sover för lite.
    Ni som färgat tyg, hur många meter tog ni till en förpackning färg? tänker nog använda Herdins om jga hittar rätt nyans.

• uniMog
    Minmin skrev 2008-06-18 23:09:24 följande:
    Hihi.. jag är sååå fnissig! Har fått flera beställningar på väskor! Jag!?!Har lagt in bild på senaste väskan idag också. Men längtar mest efter att få visa er solhatten som jag sytt, som efter fnulande äntligen fick rätt form och nu ser ut som en klocka hela vägen. Hittade inga mönster på sådana nämligen. Känner ni till något? Jag vet att jag sett sådana förr, men inte sen jag började sy själv. minmina.wordpress.com*gör glädjedansen*
    ja det är väl inget konstigt?? jag sitter på händerna för att inte beställa en väska
    the advance of civilization is nothing but an exercize in limiting of privacy
  • Mari78 m pojktriss

Happy Hippo skrev 2008-06-19 06:43:58 följande:

He he jag är visst både sist o först Jag tror att jag sover för lite.Ni som färgat tyg, hur många meter tog ni till en förpackning färg? tänker nog använda Herdins om jga hittar rätt nyans.
    2 meter funkar för att få full infärgning, du kan troligen färga ca 3,5 meter men då blir det svagare nyans utav färgen. Personligen vill jag ju ha kraftig färg så därför tog jag mesta möjliga mängd för full infärgning. Man får väga tyget torrt, och kaniner väger ca 270-300 gram/meter. De rekommenderar en maxvikt på mellan 1200-1500 gram.
  • Mimmi 71

HappyHippo: Mari78 har skrivit rätt så utförligt om hennes färgning i sin blogg. Jag är också sååå sugen på att färga. Har ju ett antal meter av ugglor liggandes i garderoben. Har dock svårt att bestämma mig vilken färg det i så fall skulle bli.

Igår fick vi besök av min far, bror med sambo. Håller på att spåna med "sambon" om hon skulle kunna hjälpa till och "sälja in" mina kläder i någon butik. Detta triggade ju igång mina tankar direkt om vilka plagg jag skulle sy upp för detta ändamål. Sommarkollektion är ju för sent men funderar på vilka höstplagg som skulle fungera. Åhh, sånt hät planerande går jag igång på direkt

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle