• yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30770274.html
    Gamla tråden - turkos färg

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html
    Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30951802.html
    Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m30479667.html
    Samlad blogglista!

familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html
    Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28462872.html Kanintygsalster. Lägg in bilder på eller länkar till det du sytt i jnydesigns kanintyg.

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html Syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    hantverksmarknad.se/

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-23 10:29
    ny blogglista

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m35507310.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-09 08:12
    sytokig.forum24.se/

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle
  • Kaja

Lines underbarn skrev 2008-09-12 17:32:12 följande:

Puffar på med mina frågor! Om jag syr på ett kantband i halsringningen på en tröja och vill sy dit raksöm på kanten, ska jag använda någon form av elastisk raksöm då? Eller förstärkt raksöm? Vilken är skillnaden mellan dessa sömmar?Någon som har en trikåfot? Hur ser den ut? Hur funkar den? Vad heter den på engelska?Finns det någon speciell pressarfot för applikationer? Någon som har en Janome 5018 och vet något om den?
    Elastisk raksöm är som en smal zick-zack och förstärkt raksöm är så att den syr två stygn i varje stygn. Det gör att båda är elastiska. Vilken du väljer?? En smaksak. Jag använde den elastiska mest i början, nu har det mest blivt den förstärkta eftersom den inte blir lika yvig i sidled.

Trikåfot. Hm. Vet inte. Skulle gissa på att det är någon form av övermatning på den eller åtminstone något som glider extra lätt. Det är viktigare att släppa lite på pressafotstrycket än att ha en särskild fot tror jag.

Applikationsfot har jag till min Husqvarna. Den har ingen tvärslå mellan medarna, utan det är bara medarna och dessa är lite kortare än allround-foten. Det gör att det är lättare att svänga med den och framförallt så döljer inte tvärslån där man tänker sy. Jag gav nog en 250 kronor för min, men eftersom jag syr OHYGGLIGT mycket applikationer så har det varit värt det. Däremot är den helt värdelöst till att sy allt annat på. Den trycker liksom inte ner tyget, vilket gör att det gärna bubblar upp på mitten, därav tvärslån på en vanlig fot...
  • Cirrus

Insåg just att det börjar bli dags för en ny tråd. Någon som känner sig manad?

• Jalapeno

får man be om en kortare ts? så att man slipper scrolla så mkt. Det är lätt att hänvisa i ts till första inlägget som kan innehålla alla länkar. uppdateringar med nya länkar kan förstås finnas i ts

• yrväder
    Cirrus skrev 2008-09-12 20:17:36 följande:
    Insåg just att det börjar bli dags för en ny tråd. Någon som känner sig manad?
    jisses vad tiden går, jag tyckte nyss jag gjorde den här
  • lindalake

Jag tycker också att det är jobbigt med alla länkar i ts. Kan man inte ha en egen tråd bara för alla länkar osv.? då räcker det med en länk i ts

• Lines underbarn
    Kaja skrev 2008-09-12 20:13:07 följande:
    Lines underbarn skrev 2008-09-12 17:32:12 följande:
    TUSEN tack Kaja! Så en förstärkt raksöm syr två fram och ett bak? Den sömmen ser förskräcklig ut på min maskin! (Det är en skitmaskin...) Men i princip skulle jag kunna använda den för att sy på kantband på en tröja och den ska kunna töja sig så att det går att få tröja över huvudet utan att sömmen spricker?

Känner att jag behöver uppdatera mig med en ny symskin nu som kan lite mer... På min kan jag inte ens justera pressarfotstrycket...
  • Lines underbarn
    Pillan81 skrev 2008-09-12 18:37:00 följande:
    Jag brukar använda mig utav den förstärkta raksömmen som är elastisk. Är inte förstärkt och elastisk raksöm samma sak??Min vanliga pressarfot är genomskinlig så jag har inte någon särskild till applikationer.Trikåfot vill jag också veta om.
    Tack du också Pillan!
  • GOBLIgobli

I mitt bildgalleri finns nu en bild på trikåfot för det som ville se.

• Botilda

Jag har rockat. Och nu håller mina namnband på att ta slut ? hur kan det komma så plötsligt?

Jag applåderar en tråd med kortare startsträcka

• Lines underbarn

Vad bra Gobli! Är den bra för att tyget glider lättare, eller?

• Pochahontas

Hmmm. Funderar på att sy en applikation. Det har jag gjort innan. Syr fast med jättetät sicksack... Men just den jag funderar på nu skulle ha ett par väldigt små detaljer... typ några runda "pluttar" som kanske bara är en cm stora... Hur sjutton ska jag få det snyggt? Ska sys fast med avvikande färg också, tror jag. Går det tror ni? Och nån som har gjort det som kan visa nån bild?

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • GOBLIgobli

Lines underbarn skrev 2008-09-12 20:56:22 följande:

Vad bra Gobli! Är den bra för att tyget glider lättare, eller?
    Det är för att tyget inte ska pressas ut på mitten, typ. Iaf tycker jag att denna tillsammans med obefintligt pressarfotstryck ger ett schysst resultat. Min vanliga fot gjorde mycket bubbligare sömmar.
  • Lines underbarn
    GOBLIgobli skrev 2008-09-12 21:05:25 följande:
    Lines underbarn skrev 2008-09-12 20:56:22 följande:
    Då kan det nog vara nåt att satsa på då!
  • AMDA
    GOBLIgobli skrev 2008-09-12 20:47:53 följande:
    I mitt bildgalleri finns nu en bild på trikåfot för det som ville se.
    aha är det , det den ska användas till fick ju med så många pressarfötter till min maskin att jag inte vet hälften vad de ska vara till
  • Alvia

när/om ni gör muddbyxor i tyg som ej är strech gör ni en storlek större?

annan muddbyxor fråga. hur mycket tar ni af byxorna i linningen och i bensluten när ni ändrar mönster för resår över i mudd?

och ett till. vilket nr är det nyaste ottobre?

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle