• yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30770274.html
    Gamla tråden - turkos färg

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html
    Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30951802.html
    Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m30479667.html
    Samlad blogglista!

familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html
    Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28462872.html Kanintygsalster. Lägg in bilder på eller länkar till det du sytt i jnydesigns kanintyg.

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html Syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    hantverksmarknad.se/

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-23 10:29
    ny blogglista

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m35507310.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-09 08:12
    sytokig.forum24.se/

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle
  • Kakan83
    Minmin skrev 2008-06-20 00:06:26 följande:
    Kanske blir lite väl bred för att passa på solhattar
    Hehe..ja såg den sen. Är lite för sent för mig detta.

Men den fanns i smalare också, men då fem meter för 17 kr.
  • mian71

Tack för länken! I närmsta butiken kostar snedslån 18 kr för TRE meter, så det där var ju betydligt billigare. Det får nog bli en beställning snart!

Tack för hjälpen!

• mian71
    miniliten skrev 2008-06-18 22:57:16 följande:
    har för mej att stoff och stil har en hel del med färger...
    tygpyssling.se har, såg jag förut.
    Pochahontas skrev 2008-06-19 22:43:25 följande:
    Jag ska sy dynor till båda mina vagnar nu. En vanlig vagn o en sulky... Har sytt i fleece, men det är ju lite varmt nu... Vilket material som är svalt skulle ni rekommendera? Funderar på frotté... Det borde vara ganska svalt, va?
    Såg att UNI butiken sålde vagnsdynor med ena sidan av frotté, såg jättefina ut! Jag skulle absolut välja frotté till en sommardyna!
  • Lallan

Jag gjorde som många andra här gjort tidigare mao klippte ut mina delar till en tröja i tyg tvättat i 60grader och färgade sedan delarna men nu har ärmarna krympt i alla fall men inte resetn av styckena. Dom har ju blivit behandlade på exakt samma sätt? :-O Fattar inte riktigt.Ska nåla ihop och så ändå, kanske rättar till sig efter en tvätt ihopsytt sen *hoppas*

• Gekko
    Lallan skrev 2008-06-19 22:58:00 följande:
    Vet att ni är några stycken som gjort bilapplikationer, vilka är ni? Skulle så gärna vilja se hur ni gjort. Sambon har ritat upp ett gäng bilar här ikväll, pickuper, traktorer, volvos, gamla bilar mm men jag vet inte hur jag ska lösa det med hjulen för att det fortfarande ska gå smidigt att sy dit.
    Jag har gjort en enkel traktor, finns här: gekko-attsyengecko.blogspot.com/2008/04/taktottrja.html
  • Dora
    Kakan83 skrev 2008-06-19 22:42:14 följande:
    När man ska göra egen snedslå, hur viktigt är det då att klippa den på sne? Tycker det blir så mkt spill
    Gör du av vanligt bomullstyg blir det inte elastiskt om du inte klipper på snedden. Trikå och mudd klipps rakt.
  • Småkottarna

Hej hopp!!

Någon här som testat ikeas symaskin? Undrar om den är okej för priset, 560 kr?

Och när jag ändå skriver måste jag fråga... vad är snedslå? *nybörjare bland klädsömnaden*

• Kakan83
    Småkottarna skrev 2008-06-20 19:41:46 följande:
    Hej hopp!! Någon här som testat ikeas symaskin? Undrar om den är okej för priset, 560 kr?Och när jag ändå skriver måste jag fråga... vad är snedslå? *nybörjare bland klädsömnaden*
    [/citat]

Den är SKIT dålig. Duger inte ens att lägga upp gardiner. Jag hade en och varje gång jag sydde lät det som nån högg ved. Lägg hellre till 500 kr till och köp en på Coop eller satsa på begagnat. Det är mitt tips iaf.
    Dora skrev 2008-06-20 14:46:53 följande:
    [citat]
    Gör du av vanligt bomullstyg blir det inte elastiskt om du inte klipper på snedden. Trikå och mudd klipps rakt.
    Tack så mkt! Lärde jag mig något nytt idag också
  • Kakan83

Men va konstigt mitt inlägg ovan blev...

• Lillbulan05

Jga undrar samma sak som "Småkottarna" vad är en snedslå?

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle