• yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30770274.html
    Gamla tråden - turkos färg

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html
    Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30951802.html
    Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m30479667.html
    Samlad blogglista!

familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html
    Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28462872.html Kanintygsalster. Lägg in bilder på eller länkar till det du sytt i jnydesigns kanintyg.

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html Syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    hantverksmarknad.se/

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-23 10:29
    ny blogglista

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m35507310.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-09 08:12
    sytokig.forum24.se/

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle
  • Kaja

Fasen vilken inspiration jag har just nu! Det bara bubblar ut idéer genom ÖRONEN nu!! Det är massor med klänningar och byxor på gång (en del är redan presenterade i bloggen), men jag hinner liksom inte göra klart en förrän jag har idéer till fem nya.

Just nu letar jag efter ett snyggt tyg med änglar på. Gärna i kyrko-ängel eller bokmärksängel-stil. Någon som har sett något??

• Zoffix

tror jag såg nåt tyg med änglar för nån dag sen på tradera, men jag vet inte om det är kvar

• Armine
    Stratus skrev 2008-09-05 11:24:13 följande:
    Embird låter ju intressant. Jag hade ju prioriterat bort att själv göra broderier, men när jag fick se hur det funkar i helgen så blev jag ju så klart jättesugen på det med...
    Nu har jag inte ett broderiprogram för symaskin, men jag har ett för att kunna göra korsstygns mönster och jag är fast. Det är jätteroligt att göra egna mönster. Så när dagen kommer och jag har råd att köpa en broderimaskin så vill jag ha med programmet för att kunna göra enga mönster.
  • Mari78 m pojktriss

Gaaahhh vad det skrivs. Nyss börjat jobba igen och igår var jag som en urvriden disktrasa. Hur skall jag hinna med allt jag vill? Nåväl, föräldraledig nästa vecka igen får ta igen det då. Har ju massor på "att-göra-listan" viktigast så klart mina beställningar. Nej, nu skall jag gå till postlådan och se om jag också fått någon katalog från S&S.

• Zoffix
    Svar på #4501
    Om du söker på ängeltyg på tradera så får du upp det som jag tänkte på
  • Kallokanin

Stort tack alla hjälpsamma människor! Det uppskattas verkligen! Jag ska kolla upp alla bra förslag så fort jag kan. Jag gillar Janome (har en vanlig maskin därifrån) och tycker att det finns nåt väldigt tryggt med garantitid på 5 år. Spännande!

• Snoddas Snoddas

Fick S&S katalogen igår och det är så mycket jag vill ha! Och idag så dimper det ner ett stort kuvert med tygprover från E-slöjd! Aaahh....vill ha hälften!!!

• Mari78 m pojktriss

Oh jag blev inte överväldigad utav något ur Stoff & Stil. Hittade lite randigt jag vill ha, men det är nog allt. Hundarna gav inget habegär

• sarahl

idag kom SoS katalogen, så mycket fint. Är sugen på hundarna, men inte den röda utan den vita och sen färga det borde väl gå eller vad tror ni?

• AMDA
    Stratus skrev 2008-09-05 11:24:13 följande:
    Embird låter ju intressant. Jag hade ju prioriterat bort att själv göra broderier, men när jag fick se hur det funkar i helgen så blev jag ju så klart jättesugen på det med...
    Jag har ju en HQ designer SE och jag stygnsätter de flesta av mina broderier själv...
    Lite o tänka på om ni köper brodermaskin:
    * Att stygnsäta dvs göra om egna bilder till broderier är nått som tar en väldans tid att lära sig oavsett vilkett program man använder. Jag har stygnsatt i snart 4år och jag lär mig saker hela tiden
    * Embird är bra och billig men om jag skulle välja program så väljer jag Taijima DG/ML by puls betydligt mycket lättare att förstå sig på. Något jag inte rekommenderar är att köpa HQs eget 4Dproffesional kostar ca 14000:-!!!! och är super krångligt
    * De flesta märken klara av att man har egna broderier det är bara olika sätt hur man får in de i maskinen dvs med USB, dongel eller kort/Disketter

Om nån vill ha mer tips är det bara att inboxa mig så svarar jag på allt jag kan
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle