• car

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

yrväder skrev 2008-08-18 19:51:48 följande:
    carjag har ritat mönstret till alla plagg jag har till försäljning.de flesta köpesmönster är skyddade och därmed får man inte sy och sälja av dem.Ser en del som säljer på tradera och andra ställen och som tom skriver ut varifrån mönstret kommer ifrån. Tycker personligen det känns fel, men det är jag det.Däremot när jag började sy och min kusin ville ha lite saker så blev det ju lite köpesmönster, men numera ritar jag det mesta själv.Sen är det väl klart att bodys och muddbyxor ser ju likadana ut oavsett, men det finns ju plagg där det är mer tydligt vilken mönsterbok det faktiskt kommer ifrån.
    ja, kläder ser ju likande ut ändå, men andra saker som väskor, dockor osv då?
  • car
    yrväder skrev 2008-08-18 20:22:26 följande:
    jag syr inte så mkt väskor så där vet jag inte. jag har sytt lite waldorfdockor men inte sålt, men jag tror att man får sy och sälja efter mönstrena i Karins waldorfbok.
    ok. Frågade faktiskt en advokat hur det låg till med såna saker som andras mönster, och de var väldigt tveksamma. De visste faktiskt inte hur det låg till. Har även fått svar från en företags-site om detta, och de tyckte att ger du ut en bok med mönster så vill du ju att folk gör dina saker.

Hade tänkt sy en sak efter mönster, men jag får se. Känner mig lite tveksam ändå. Har gjort en grej, men den ser inte ut som orginalet längre
  • car
    yrväder skrev 2008-08-18 21:45:08 följande:
    jo men tanken med mönsterböcker är att du ska sy för eget bruk. All användning för komersiellt bruk är förbjudet brukar det stå.
    har läst i boken men inte sett något, ska kolla igen. Inget copywright heller
  • car
    AMDA skrev 2008-08-19 13:44:54 följande:
    Är det BARA jag som fått nya SoS katalogerna????
    näää, och jag sitter och bläddrar i de gamla

hoppas de kommer snart. Tidig julafton
  • car

kan man sy muddbyxor i krossad velour från s&s, eller är den för tunn?

Hur blir det om man syr från tunt bomullstyg? Köpte ju flera meter som jag tänkt ha till klänningar, men det var lite för tunt.
    Antingen får jag sy klänning i annan modell, så jag inte använder kantband, eller sy annat av det. Förslag?

Gillar ju verkligen tyget

• car
    Sopheia skrev 2008-08-19 18:42:00 följande:
    Sy i dubbelt tyg, eller sy två likadana klänningar som du syrihop längskanterna och sen bandkantar
    ja, det är klart, det kan man göra. Har bara provat sy i dubbelt tyg upptill, men tänkte faktiskt aldrig på att jag kan bandkanta på det dubbelsydda. Ska testa. TACK
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle