Inlägg från: Lilltå |Visa alla inlägg
  • Lilltå

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

MillyMollyMandy skrev 2008-08-15 21:14:14 följande:
    Istället för applikation eller tryck har jag på vissa plagg i affärerna sett att de använder någon typ av flossat material (ser ut ungefär som riktigt kort sammet) som verkar strykas på. Dottern har tex en tröja med ett lejon på. Är det någon som vet var det går att köpa den typen av material? Jag tänkte klippa ut egna figurer och sätta fast på bodys.
    för 25 år sen köpte jag färdiga figurer i sånt material för att stryka på. Sen dess har jag inte sett det annat än på färdiga plagg.
  • Lilltå
    Dora skrev 2008-08-18 11:19:41 följande:
    Ahhh jag får sån ångest över hur jag ska skicka förklädena i vaxduk som jag sålt. Rulla dem går ju men det vore onekligen enklast att vika dem. Speciellt som många köpt andra saker också. Men då går väl vecken aldig bort. Hur skulle ni gjort??? Please hjälp!
    Har de köpt andra saker kan du ju rulla det runt dem så behöver du inte vika skarpa veck iaf.
  • Lilltå

Jag har en Pfaff kombimaskin och i min blogg finns ett inlägg om hur lätt/krångligt det är att ställa om till täcksöm. Jag fick dock inte täcksömmen att fungera bra men min maskin är köpt beggad så jag vet inte om det kanske är nåt knas med den. Jag tröttnade iaf och köpte en CoverPro också och är mycket nöjd med den.

• Lilltå
    Tygtiiger skrev 2008-08-22 14:05:58 följande:
    Med min oändliga erfarenhet på två månader - den 4 trådiga overlocken när jag vill ha en bra stark elastisk söm i trikåmaterial, och 5 trådig säkerhetssöm för att få en stadig söm och en överkastning samtidigt i ffa jeans, där jag ju inte vill ha en elastisk söm. (den 5trådiga sömmen är bara kedjesöm+tretrådig overlocksöm)Den flatlocksömmen jag har på min maskin är någon sorts overlockvariant, den kan man tyvärr inte sy ihop två tyglager med "omlott" sådär snyggt som det tex är på PoP:s pyjamasar. Tror jag inte iallafall - jag får väl prova att fälla undan kniven, men jag tror maskinen får spatt då. I teorin borde det gå att sy ihop omlott genom att sy en coversöm från avigan, och sedan klippa bort sömsmånerna, men det har jag inte provat. I beskrivningen står det att den är bra för att sy ihop simkläder med. Jag inte förstå.
    Flatlock är inte en coversöm.

Den går däremot att använda t.ex. till att fålla ett plagg om man tänker sig för och viker tyget rätt. Flatlocken sys alltid runt kanten på tyget och egentligen aldrig mitt på tyget. Viker man mitt på tyget kan man ju dock få sömmen där när man sen viker ut det och på så sätt flyttar tyget i sömmen sas.....svårt att förklara. På ena sidan av tyget ser sömmen ut som järnvägstrall utan spåren efter man gjort så.

Kedjesömmen i den 5-trådiga sömmen är väl också elastisk?
  • Lilltå

Cirrus: jag har nog. Får kolla senare idag.

• Lilltå

Jag har lyckats slutföra arbetet med elefanttröjor till sönerna idag. Använde ett ottobremönster rakt av och trots alla varningar om bredden så tog jag mönstret rakt av och det blev jättebra. Är inte alls omöjligt att jag syr fler med samma mönster.

Den som vill se tröjorna + lite tyger jag fått nyligen kan kika på tresmastjarnor.blogspot.com

• Lilltå

Hörni. Nu är jag på väg att sy en till singoallaklänning i trikå men jag har problem....
    Det är det här med resår i ärmen och för all del också halsen men ärmarna är värst.
    Några alternativ har jag.
    1. Sy på mudd - funkar men blir inte snyggast tycker jag.
    2. Sy ihop klänningen först och sen sy resårkanal genom att
    a) använda CoverPron men då måste resåren ligga med hela tiden eftersom jag inte känner att jag kan stanna och lämna nån lucka att trä i den i då
    b) sy på vanlig maskin och då är det lättare att lämna lucka men sömmen blir inte elastisk, vilket väl egentligen inte gör något eftersom tyget mycket sällan kommer att sträckas till sin fulla längd iom resåren
    3. först sy kanalen (då blir det med CPn), trä i resår och sen sy ihop sidsömmen men då syr jag ju fast resåren och får dessutom sömsmån ända ut i kant sas

Kan ni kloka damer tala om vilket alternativ som låter bäst i era öron??

• Lilltå
    car skrev 2008-08-29 08:16:32 följande:
    Hu har ni tänkt då ni beställt era namnband?Hur syr man oftast fast dem i kläderna? Om man syr fast längst med fållen är det ju snyggast om texten är centrerad, men syr man fast den "runt" fållen blir det väl snyggast om man har texten mer på kantencarolasbod.blogspot.com/
    Mina är med tre rader liten text och kan vikas på mitten så jag kan sy in dem i en söm t.ex. sidsömmen på tröja el. byxor. Finns bilder på dem i bloggen tresmastjarnor.blogspot.com
  • Lilltå

Såg på en blogg nyligen (i augusti åtminstone) nån som sytt bootcutbyxor i typ strl. 74 med mönster ur nån av de stora tidningarna.....Vem, var, vilken tidning, vilket nummer? Hjälp tack.

• Lilltå
    Pillan81 skrev 2008-08-29 19:30:37 följande:
    Kanske kan vara jag??

Jag har i alla fall hämtat mönstret ur senaste Ottobre.
    Tack, precis så var det
  • Lilltå
    yrväder skrev 2008-08-30 01:03:27 följande:
    en kompis har sytt en tröja i stoff och stils stretchjersey och hon tyckte den blev lite väl stretchig.
    Ärmarna på min kanintröja (vuxen) är SoS stretchjersey och jag tycker det funkar bra men det är ju inte den svalaste tröja jag har direkt.....(Kaninerna är ju rätt tjocka också.)
  • Lilltå
    Tygtiiger skrev 2008-08-30 07:26:27 följande:
    Jag kan börja så får de kunnigare fylla i:1: chaneuser: ingen aning, stoff och stil skriver det på sina tyger och jag fattar ICKE vad de menar ens när jag är där och klämmer på eländet. 2: sportstretch: sådant där superstretchigt blankt nylontyg som används till konståkningsdressar o dyl. 3: bi-stretch - jag vet inte. Jag skulle ha sagt tvåvägsstretch - men det står ju nedanför4: tvåvägsstretch: tyg som kan töjas på bredden OCH längden. Trikå, alltså. 5: polarfleece är tjockt, som i fleecetröjor o dyl. Mikrofleece är tunt, funkar som foder och tunna undermössor (och närmast huden i bindor och blöjor, för den delen.)Jag hade nog tagit en bomullstrikå som foder i en liten overall, det är behagligt att ha på. Om du inte vill ha ett blankt satinfoder så att kläderna lätt glider när man tar på overallen.
    Bistretch och 2-vägsstretch tror jag inte är trikå utan mer vävt som brukar användas till byxor, kjolar och liknande. Däremot tycker jag också att det är konstigt att använda båda benämningarna och har inte fattat skillnaden.
  • Lilltå
    LumLumLum skrev 2008-08-31 18:23:39 följande:
    Någon som vet vart jag kan hitta ett mönster på en kappa (för barn) i stil med denna?www.tradera.com/60_TALS_MONSTER_for_BARN_med_... (Inte min auktion)Hade tänkt bjuda på den här, men glömde bort den.
    Tror att det finns nåt liknande i Bäverstens 'Lättsydda kläder för småbarn' men jag är inte helt säker.....
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle