Down syndrom & Ultraljud-undersökning
Hej,
Vi ska till ultraljud-undersökning nästa vecka. De ska ju kolla där om det fınns kromozomavvıkelser och sånt.
Kollar de ockå om barnet har down syndrom?
Tack för svaren
Hej,
Vi ska till ultraljud-undersökning nästa vecka. De ska ju kolla där om det fınns kromozomavvıkelser och sånt.
Kollar de ockå om barnet har down syndrom?
Tack för svaren
om undersökningen ska innefatta att man ska se efter eventuella kromosomfel så skulle jag tolka in det som att man kollar sannorlikheten ang Downs syndrom.
Jag gjorde CUB NUPP testet och då tog man prover innan ultraljudet(ca en vecka innan) och sedan ultraljud när man mätte barnet osv i kombination med proverna.
Lycka till!
Tack för svaret. Jag hoppas verkligen att de kollar downs syndromet ocksa under ultraljud-undersökningen. Jag blev lite orolıg.
Barnmorskan berättade ınte för mıg nagot om CUB NUPP. är det nagot prov alla gör eller gör man det själv?
Lycka till dig också.)
det ksotar 1800 och det är inte rutin att man gör det så är det inget du har beställt får du inte göra det.
Jag gjorde KUB testet och det var gratis för våran del. Det var något vi hade hört att man kunde ta, där får man en siffra hur stor sannolikheten är att barnet har downs syndrom. Efter man fyllt 35 år rekommenderar de att man kan ta testet, innan är det sån liten risk.
Tror att man måste göra det testet innan man är i v.18 el nåt sånt.
jag var över 35 år(gissar att du är yngre)så då erbjöd man mig den undersökningen.
Allt gick bra för mig och det gör det säkert för DIG med!
Kram.
Vad kul att det gick bra för er. Jag ska fylla 30. När jag läser lite på nätet,verkar det som att de inte kollar downs-syndrom på ultraljudundersökningen jag ska gå nästa vecka. Man vill ju veta om barnet har detta då kan man ju förbreda sig. Fast man hoppas att barnet inte har det.
Tack för svaren.
Jag är 30 år, har fött två friska barn och har endast gjort vanligt ultraljud, inget annat. Är man 30 år är chansen inte stor att få ett barn med ds.
ja det är nog gratis om man är över 35, jag är ju bara 27 så jag tänker inte ta nåt heller, dessutom visar det väl bara med 10 % risk?
Jag var 27 när jag väntade mitt första barn, eftersom jag jobbar inom vården och är lite nojjig :) så bad jag dem på MVC att jag ville kolla down syndrom. Då fick jag göra ett extra ultraljud i v12 ett sk NUPPtest där man mäter värtskesplaten i nacken, kostnadsfritt!
Om man vill kolla alla kromosomavvikelser som finns så får man göra en chorionvillibiopsi (moderkaksbiopsi) och då kan man se alla fel som går attse, man får tidigast göra den i v12.
Alltså, vänta lite här nu. På rutin-UL kollar man INTE Down Syndrom-risk. Det finns inget UL som kan bekräfta att barnet har Downs eller ej. Om man däremot gör Nupp-UL i v.11-v.13+6 så kan man beräkna RISKEN för att barnet har downs syndrom, men man kan aldrig veta. För att veta måste man göra moderkaksbiopsi alt. fostervattenprov. Är man i v.18 så är ju det onödigt att utsätta sig och barnet för risken med fostervattenprov eftersom man ändå inte kan göra abort så sent. Konstigt att MVC inte informerar ordentligt.
Vid rutin-UL runt v. 18 så kollar man 1. Moderkakans läge. 2. Hur många foster det finns. 3.Grov fosteranatomi.
Thats it!