Down syndrom & Ultraljud-undersökning
Hej,
Vi ska till ultraljud-undersökning nästa vecka. De ska ju kolla där om det fınns kromozomavvıkelser och sånt.
Kollar de ockå om barnet har down syndrom?
Tack för svaren
Hej,
Vi ska till ultraljud-undersökning nästa vecka. De ska ju kolla där om det fınns kromozomavvıkelser och sånt.
Kollar de ockå om barnet har down syndrom?
Tack för svaren
Tack så mycket ''villhabebis.''
Jag är över 35 år och har fått lära mig att i vecka 15 så gör man ett fostervattenprov i vecka 15+0 och sen tar det en 1-2 veckor innan man får svar och är det då kromosomfel på barnet så får man besluta om man vill göra abort så det är inte försent att göra det i vecka 18 alltså.
det där låter helt galet, är det er bm som har sagt det?
milk and honey skrev 2008-06-19 15:51:18 följande:
De kollar efter tecken på kromosomavvikelser vid rutin-ul, men det är inte alls som bedömningen de gör vid t ex NUPP.
Den bm som gjorde mitt rutin-ul berättade precis vad hon kollade efter på fostret och det var rätt många grejer som kunde tyda på kromosomavvikelser om de förekom, bl a avvikelser vid hjärtat och något med mellanrummet mellan stortån och "pektån".
Om barnet har stor risk att födas med Downs syndrom eller 2 andra kromosomsjukdomar kan bara kollas vid ett NUPP/KUB test som du ska göra innan v 14. Efter denna tid har nackspalten växt ihop och den är b.la denna som mäts vid riskbedömningen. Kanske inte helt korrekt förklarat men läs gärna lite om KUB/NUPP så får du veta mer exakt!
Ts menar du rutin-ul?
Men vaddå!? Nu hänger jag inte med alls, skumläste lite här i tråden och jag undrar:
Kollar dom INTE nacken osv på rutin-UL? är jag helt ute och cyklar eller? det SKA dom ju göra..väl?
in sambos systers barn hade en kromosomavvikelse som dom dock missade på rutin UL som ledde till att barnet dog i magen i vecka 38... enligt min BM så var det en fet miss som karolinska gjort när de inte sett det på rutinUL..
yohanna1985: Nä de mäter inte spalten i nacken vid rutin-ul om det är det du menar.