• Sia11

Down syndrom & Ultraljud-undersökning

Hej,

Vi ska till ultraljud-undersökning nästa vecka. De ska ju kolla där om det fınns kromozomavvıkelser och sånt.

Kollar de ockå om barnet har down syndrom?

Tack för svaren

• Svar på tråden Down syndrom & Ultraljud-undersökning
  • Jennass

Ultraljud vid graviditet

Ultraljuds-undersökning vid graviditet görs för att bestämma hur långt din graviditet gått och antal foster. Vanligvis utförs den vid 17:e till 19:e graviditets-veckan. Du behöver inte förbereda dig på något särskilt sätt. Ultraljudsapparater ger ifrån sig en sådan liten energimängd att det inte finns någon risk för skador på fostret.

Ultraljud, som är frivilligt, görs på de flesta gravida vid gravi-ditetsvecka 15 till 20. Ibland kan du få göra undersökningen tidigare eller senare beroende vad som behöver kontrolleras vid just din graviditet, men vanligtvis vid graviditetsvecka 17 till 19. Din barnmorska bokar in en undersökning på en ultraljudsmottagning.

Vid ultraljud skickar instrumentet som man använder ut korta ljudpulser och ekot som kommer tillbaka registreras. En dator omvandlar signalerna till en bild som du kan se på en skärm.

Varför?

Ultraljudet görs för att få fram beräknad dag för förlossning, se om det finns fler än ett foster och upptäcka eventuella allvarliga missbildningar hos fostret som till exempel stora ryggmärgsbråck eller bråck i bukväggen. Ibland finns mindre avvikelser som kan vara tecken på kromosomfel hos fostret. Då erbjuds de blivande föräldrarna vidare utredning, i första hand fostervattenprov.

En del föräldrar vill veta om det är en pojke eller flicka, men med ultraljud går det inte att se med full säkerhet. Det beror bland annat på hur fostret ligger i livmodern, bildkvaliteten och undersökarens erfarenhet.

Kvinnor med ökad risk att få barn med vissa speciella avvikelser får göra en mer omfattande ultraljudsundersökning.

Vi ska få en liten pojke
  • CarlHerman

Yohanna1985: De mäter inte nackspalten. De kollar efter andra tecken som kan tyda på kromosomavvikelser. I texten står ju inte nåt om nacken heller så jag förstår inte hur du menar?

• Jennass

det här är från vårdguidens hemsida, nog måste väl det stå rätt uppgifter där iaf..?

Vi ska få en liten pojke
  • Jennass

nej det har du rätt i.. men i de flesta fallen så har väl tex barn med ds andra avvikelser? och OM de ser att nacken inte ser okej ut på rutin UL så måste dom väl mäta den... Fast det kanske dom skiter i...? jag vet ju inte :)

IOCHFÖRSIG så tycker jag att mätning av nacken ska INGÅ i rutin Ul oavsett ålder...vad tycker u/ni?  min sambos syrra var 21 år när hon fick föda fram sin döda dotter i vecka 38 pga av kromosomfel..

Vi ska få en liten pojke
  • Pildi
    Yohanna1985 skrev 2008-06-19 17:48:59 följande:
    det här är från vårdguidens hemsida, nog måste väl det stå rätt uppgifter där iaf..?
    Nackspalten mäts bara när man gör NUPP/KUB men som Siamusen skrev är det bara en riskbedömning. Det är ingen diagnos!!! Vill du veta med 99,9% att ditt barn inte ha kromosavvikelser får du göra FVP eller moderskakasprov.
  • skånetös78

Yohanna1985: Den nackspalten som man mäter när man gör sannolikhetsberäkningen på ett NUPP/KUB är en spalt som efter v 14 växer ihop helt och därmed inte syns efteråt. man kollar säkert nacken på ett rutin UL men spalten är då sammanväxt på alla bebisar och kan alltså inte mätas längre.

**Blivande Fru Nordström**
  • CarlHerman

Yohanna1985: Precis, det är de avvikelserna som kan hänga ihop med t ex ds som man kollar efter. Kommer ihåg att de kollade hjärtat, näsbenet, tårnas mellanrum mm just för att hitta tecken på kromosomfel. Hade man kunnat mäta nackspalten vid rutin-ul så hade det säkert gjorts.

• Sia11

Tack för alla svar. Jag uppskattar det väldigt mycket. Jag hade inte fått alla dessa ınfo från bm.

Lycka till allihoppa

• Lajkie

på rutin-UL kollar man bara att alla kroppsdelar ser bra ut samt mäter ut bf osv. De brukar kolla lite lätt på nacken för att se om de misstänker downs väl, men inget ingående sånt Nupp-test.

Jag tror du missuppfattat rutin-UL.

• Lajkie

På båda min UL så har de kollat lite lätt på nacken. Sist sa BM att de kollar om nacken ser normal ut, och det har den gjort, men jag antar om den hade varit lite tjockare så hade man väl kanske fått välja om man ville göra ett NUPP-test eller CUB eller vad det heter.

Yohanna1985 skrev 2008-06-19 17:52:06 följande:
    nej det har du rätt i.. men i de flesta fallen så har väl tex barn med ds andra avvikelser? och OM de ser att nacken inte ser okej ut på rutin UL så måste dom väl mäta den... Fast det kanske dom skiter i...? jag vet ju inte :)IOCHFÖRSIG så tycker jag att mätning av nacken ska INGÅ i rutin Ul oavsett ålder...vad tycker u/ni?  min sambos syrra var 21 år när hon fick föda fram sin döda dotter i vecka 38 pga av kromosomfel..
Svar på tråden Down syndrom & Ultraljud-undersökning