Down syndrom & Ultraljud-undersökning
Hej,
Vi ska till ultraljud-undersökning nästa vecka. De ska ju kolla där om det fınns kromozomavvıkelser och sånt.
Kollar de ockå om barnet har down syndrom?
Tack för svaren
Hej,
Vi ska till ultraljud-undersökning nästa vecka. De ska ju kolla där om det fınns kromozomavvıkelser och sånt.
Kollar de ockå om barnet har down syndrom?
Tack för svaren
Nacken och ryggen kollas för att upptäcka ryggmärgsbråck på rutin-UL. Vätskespalten man mäter på KUB/NUPP i v. 11-14 har ingen betydelse när man gått så långt som till v. 17 eller mer.
Man kan däremot se sk "soft markers" på rutin-UL som kan indikera kromosomskada. Det kan vara kort lårben, annorlunda hjärtanatomi, annorlunda utseende på lillhjärna mm. Men för att VETA måste man kolla fostervattenprov. Det vanligaste när barn med downs föds är att rutin-UL sett helt normalt ut- så det behöver inte vara läkarens/BM fel att det inte upptäckts!
Nupp test, då man mäter nackspalten och ser om det finns någon kromosonavvikelse, gör man oftast i vecka 12-14 efter det och före det kan man inte se/mäta nackspalten. Och detta Nupp test ingår inte i Rutin UL, för det får man betala för själv, som jag sa, i vecka 12-14.
Okej, NU är jag helt med, tror att jag fått det lite om bakfoten.. vet ju vad de mäter på rutinul och vad de kollar men hade fått för mig att de skullle kolla nacken också! Men ser allt annat okej ut så finns det kanske ingen anledning :)
Nu vet jag det till nästa gång
jag var jätteorolig i början av denna graviditet just pga av vad min systers sambo gått igenom, men nu känner jag mig dock lugnare. SOM tur är!
Tack för all info brudar
nu känner JAG mig mer påläst! Dock tycker jag att det är synd att NUPP/KUB vad-det-nu-heter är så dyrt, eftersom det är nånting som ändå kan upptäcka allvarliga avvikelser och missbildningar så tycker jag att det är nåt som alla gravida ska bli erbjudna gratis, vill man inte så kan man ju alltid avböja.
hej hopp! och glad midsommar! nu är det jordgubbar o glass som hägrar
Jag var på ultraljud idag och det visade sig att fostret hade som en blåsa på/i huvudet och barnmorskan förklarade att man ofta ser detta på foster med kromosomavvikelser.. men hon sa dock att jag inte behövde oroa mig. Jag är bara 17 år och vet att detta ofta sker om man är äldre, men har också läst att foster ofta har down syndrom om man är yngre. Detta var mitt rutinuldraljud & är nu i vecka 19.. är jätteorolig och undrar om någon annan har erfarenhet av detta eller har hört om just den här blåsan..?? Tack tack!
Hej Danijellla, Jag har inte erfaranhet av detta men jag tror inte att du behöver oroa dig eftersom barnmoskan har förklarat för dig att det här behöver inte betyde någon kromosomavvikelse.
om vi pratar rutinultraljudet runt v18 så är det lite för sent för KUBB/NUPP.