• Kaospassageraren

Stephen King´s bästa?

Är just nu inne i en DJUP Stephen King-period; har inte läst karln sen jag gick i högstadiet, men råkade ramla över hans självbiografi/skrivarskola "On Writing", och blev sugen på att läsa om de gamla klassikerna samt sätta mig in i hans senare grejer som jag aldrig läst. Och shit, så bra det är!!
    King är ju verkligen kriminellt underskattad som författare. Många tycks avfärda honom som den här blod-och-monster-snubben, som måhända är ganska bra på att skrämmas men inte på något annat. Men han är ju något av en mästare på att presentera karaktärer, på att ge dem djup och göra dem mångbottnade. Och så hans kanske allra största styrka; det där stråket av melankolisk nostalgi som går igenom så mycket av det han skriver. Barndomsskildringarna i "Det", till exempel, är nog de vackraste jag någonsin läst.

Så, vilken tycker ni är Stephen Kings bästa roman? (Han skriver ju fantastiska noveller också, men jag är nyfiken över just romanerna...). För mig blir det nog dött lopp mellan "Det" och "The Shining".
    Kan också KRAFTIGT rekommendera en av hans senare romaner, "From A Buick 8". Lika vacker som skrämmande.

• Svar på tråden Stephen King´s bästa?
  • Miss Lau
    Esmiso skrev 2008-06-27 10:24:02 följande:
    ja, den blev riktigt bra! Hon som spelar kvinnliga huvudrollen (hjärnsläpp, minns inte vad hon heter) är grym!
    Kathy Bates
  • Esmiso
    Miss Lau skrev 2008-06-27 10:28:27 följande:
    Kathy Bates
    åh, tack, satt o funderade ihjäl mig
  • ucka

NU kom jag på...
    Gräsklipparmannen ... sååååå äcklig! *LOVE* men filmen handlar om ngt helt annat och inte ens bra!

Langoljärerna måste jag läsa om, kommer inte ihåg när jag läste den senast ... gillade filmen!

Nu skall jag gå ner i källaren och plocka upp en bunt King

• Maja Gräddnos

Åhhh, en tråd för mig!

Mina favoriter är Pestens tid, Raseri samt novellen Hemligt fönster, hemlig trädgård.

Jag har varit kär i Stephen Kings böcker sen jag var 10 år gammal och läste Drakens ögon.

• Velour

Shawshank Redemption! No doubt about it.

• ucka

Nu tog jag upp samlingen "four past midnight" har inte läst på engelska på länge så jag hoppas jag hittar koncentrationen att komma igång.... sen brukar det gå bra!

• gladlouise

Jag är grymt förtjuts i hans filmer, men böcker är inte min grejj :)

• Krabbolina

Finns novellen The Mist på svenska och i så fall i vilken bok?
    Jag såg filmen igår och den var väldigt bra! Så nu är jag nyfiken på hur bra novellen är!

• Bempa

Drakens ögon har jag läst massor av gånger, men nu var det många år sen, så den kanske skulle tas fram igen

• Elli47

Åh vad svårt... har förstås inte läst varenda bok av S KIng men de flesta... Dolores Glaiborne är bra för den är inte övernaturlig... Pestens tid är också jättebra även om den är väldigt övernaturlig...

Svar på tråden Stephen King´s bästa?