• Kaospassageraren

Stephen King´s bästa?

Är just nu inne i en DJUP Stephen King-period; har inte läst karln sen jag gick i högstadiet, men råkade ramla över hans självbiografi/skrivarskola "On Writing", och blev sugen på att läsa om de gamla klassikerna samt sätta mig in i hans senare grejer som jag aldrig läst. Och shit, så bra det är!!
    King är ju verkligen kriminellt underskattad som författare. Många tycks avfärda honom som den här blod-och-monster-snubben, som måhända är ganska bra på att skrämmas men inte på något annat. Men han är ju något av en mästare på att presentera karaktärer, på att ge dem djup och göra dem mångbottnade. Och så hans kanske allra största styrka; det där stråket av melankolisk nostalgi som går igenom så mycket av det han skriver. Barndomsskildringarna i "Det", till exempel, är nog de vackraste jag någonsin läst.

Så, vilken tycker ni är Stephen Kings bästa roman? (Han skriver ju fantastiska noveller också, men jag är nyfiken över just romanerna...). För mig blir det nog dött lopp mellan "Det" och "The Shining".
    Kan också KRAFTIGT rekommendera en av hans senare romaner, "From A Buick 8". Lika vacker som skrämmande.

• Svar på tråden Stephen King´s bästa?
  • Krabbolina

Det är faktiskt riktigt bra!
    Orkade dock inte läst så mycket igår så nu jag bara 900 sidor kvar!

• Kaospassageraren

Läste (eller rättare sagt, hörde ljudboken) nyligen "Raseri", en bok som King skrev innan han ens skrev "Carrie", men som gavs ut först på 80-talet under hans pseudonym Richard Bachman. Boken handlar om en stökig high school-elev som en dag plötsligt får en knäpp, skjuter två av sina lärare och tar sin klass som gisslan.
    Riktigt, riktigt bra bok; dock finns den inte längre i tryck, eftersom King själv valde att stoppa den då Columbine och liknande händelser låg lite för otäckt nära hans egen berättelse. Ljudboken finns dock att hitta som BitTorrent.

• AnnsoPannso

Lida eller Flickan som älskade Tom Gordon är nog två favoriter. Tycker om hans serie Det mörka tornet också och väntar på att nästa ska komma ut på svenska
    Nu blev jag ju riktigt sugen på att läsa en King bok, flera månader sen..

• whole lotta love

Nu är det länge sedan, men var inte Talismanen helt OK?
    Ni skulle bara veta vad sambon retar mig för min Stephen King- samling - ingen "finkultur" direkt ...Fast å andra sidan har han ju inte läst någon bok av honom själv...Man blir alltid sugen på dessa böcker på sommaren.

• Miss Lau

Talismanen är toppenbra! En riktig "saga" tycker jag.

• ucka

En av mina favoriter är "Drakens öga" en av fantasyböckerna (där man får lära känna Randall Flagg på ännu ett nytt sätt) som är så bra!(Fntastisk att läsa på engelska) JAG älskar avsnittet när hunden beskriver hur den hittar med hjälp av lukt=färg. Sen finns det ett avsnitt med en vakt som heter "Galen" ...

Annars älskar jag nästan alla....
    Top fem blir nog annars: Pestens tid, DET, Maraton marshen, The green mile, The gunslinger

JAg har faktiskt inte orkat mig igenom "Cujjo".... Är tillräckligt hundrädd ändå

• Esmiso

har en vännina som gjort det till sitt "misssion" att skaffa alla SK böcker Hon har alla utgivna nu tror jag.
    Vi älskar SK och diskuterar ofta hans böcker.
    Mest sugen är jag nu på att läsa Liseys berättelse.

• Esmiso
    ucka skrev 2008-06-27 09:01:16 följande:
    har faktiskt inte orkat mig igenom "Cujjo".... Är tillräckligt hundrädd ändå
    Tycker den mest är sorglig, inte skrämmande.
  • ucka
    Miss Lau skrev 2008-06-27 09:01:13 följande:
    Talismanen är toppenbra! En riktig "saga" tycker jag.
    +++
Svar på tråden Stephen King´s bästa?