• Kaospassageraren

Stephen King´s bästa?

Är just nu inne i en DJUP Stephen King-period; har inte läst karln sen jag gick i högstadiet, men råkade ramla över hans självbiografi/skrivarskola "On Writing", och blev sugen på att läsa om de gamla klassikerna samt sätta mig in i hans senare grejer som jag aldrig läst. Och shit, så bra det är!!
    King är ju verkligen kriminellt underskattad som författare. Många tycks avfärda honom som den här blod-och-monster-snubben, som måhända är ganska bra på att skrämmas men inte på något annat. Men han är ju något av en mästare på att presentera karaktärer, på att ge dem djup och göra dem mångbottnade. Och så hans kanske allra största styrka; det där stråket av melankolisk nostalgi som går igenom så mycket av det han skriver. Barndomsskildringarna i "Det", till exempel, är nog de vackraste jag någonsin läst.

Så, vilken tycker ni är Stephen Kings bästa roman? (Han skriver ju fantastiska noveller också, men jag är nyfiken över just romanerna...). För mig blir det nog dött lopp mellan "Det" och "The Shining".
    Kan också KRAFTIGT rekommendera en av hans senare romaner, "From A Buick 8". Lika vacker som skrämmande.

• Svar på tråden Stephen King´s bästa?
  • Vitvå
    Esmiso skrev 2008-06-25 12:12:48 följande:
    ja, den var riktigt bra också! Har inte läst Liseys berättelse än, men tror den ska vara väldigt bra också!
    Jag började med den igår kväll men har bara kommit ett kapitel ännu.

Kom på att Desperation och Om en Buick 8 också är helt underbara!
  • Miss Lau

Ser att många verkar gilla Desperation, jag tyckte det var en av hans tristare böcker

• ludenben

lägger till mig i denna tråden, har vart Kingfantast i många år. Favoritboken är absoult DET. The shining är grymt bra med men DET slår alla rekord, både som bok och film... Läste Desperation för ett tag sen och jag tyckte den var okej, inte strålande, men inte en av de tristaste heller.

• Krabbolina
    ludenben skrev 2008-06-25 12:43:42 följande:
    lägger till mig i denna tråden, har vart Kingfantast i många år. Favoritboken är absoult DET. The shining är grymt bra med men DET slår alla rekord, både som bok och film... Läste Desperation för ett tag sen och jag tyckte den var okej, inte strålande, men inte en av de tristaste heller.
    Låter bra att Det är bra, för jag blev lite avskräckt när jag såg sidantalet. Men nu har jag iaf börjat med den!
  • ludenben

jag läste den i pocketversion på 1180 sidor och liten text. Min kompis sa: vi ses nästa år när du läst ut den men det gick rätt fort för man sträckläser den gärna. Man blir liksom ett med boken och karaktärerna.

Krabbolina skrev 2008-06-25 12:45:20 följande:
    Låter bra att Det är bra, för jag blev lite avskräckt när jag såg sidantalet. Men nu har jag iaf börjat med den!
  • Krabbolina
    ludenben skrev 2008-06-25 12:48:28 följande:
    jag läste den i pocketversion på 1180 sidor och liten text. Min kompis sa: vi ses nästa år när du läst ut den men det gick rätt fort för man sträckläser den gärna. Man blir liksom ett med boken och karaktärerna.
    jag har också pocket, 1188 sidor Är på sidan 54....
  • ludenben

1188 kanske det var ja säkert samma. Jag har lånat ut min, tappat kontakten med låntagaren tur att det var bara en pocket för de är ju rätt billiga att köpa om. Nu lånar jag tusan inte ut några böcker igen om det inte är till familjen. Ja om du är på 54 så har du ju en bit kvar hehe. Men många sidors bra läsning. Ville inte att den skulle ta slut...

Krabbolina skrev 2008-06-25 12:53:45 följande:
    jag har också pocket, 1188 sidor Är på sidan 54....
  • Esmiso

Jsg läste Stark på originalspråk dvs engelska och det var en upplevelse! Det bli ännu mer levande på författarens eget språk på nåt sätt.

• ydniM
    Esmiso skrev 2008-06-25 12:09:54 följande:
    Filmen Secret Window med Johnny Depp är riktigt bra faktiskt!
    Boken är om än ännu bättre, riktigt bra bok, särskillt att lyssna på! inläsaren är utomordentlig. *litet tips*

Annars har jag läst "rasande rose" ( org titel "rose madder")

Rose har i fjorton år levt i ett mardrömslikt äktenskap men får plötsligt kraft att ge sig av. I en främmande stad försöker hon skapa sig en ny tillvaro. Men hon har svårt att frigöra sig från skräcken för sin före detta make. Han är polis, tränad i att leta rätt på försvunna personer och besatt av tanken på att hitta sin förlupna hustru. För att överleva tvingas Rose in i sin egen mytiska värld och förvandlas till en kvinna vars existens hon inte ens anat: Rasande Rose.

Världens bästa bok, riktigt riktigt bra!!
Svar på tråden Stephen King´s bästa?