• HimlaMilla

Tråden för oss med IBS, del 7

Detta är ibs:
    (enligt internationella experter (Rom ii-kriterierna))

Återkommande buksmärtor eller obehag,
    som debuterade för mer än 6 månader sedan, har pågått under minst 3 dagar/månad under de senaste 3 månaderna och har 2 eller fler av följande kännetecken:

1. Förbättras vid tarmtömning
    2. Förenade med en ändrad avföringsfrekvens (hur ofta man behöver gå)
    3. Förenade med en ändrad avföringsform (diarré/hård)

IBS/kolon irritabile är en så kallad funktionell mag- och tarmstörning. Det innebär att störningen inte kan visas med prover eller undersökningar då det är tarmens funktioner som är rubbade. Funktionella sjukdomar kan ofta påverka flera delar i kroppen.

Stödjer diagnosen:
    Känsla av ofullständig tarmtömning
    Tarmtömning, färre än 3/vecka eller fler än 3 per dag
    Krystning
    Akut tarmtömning
    Slem i avföringen
    Buksvullnad
    Lös/vattnig avföring
    Hård avföring (harlottar)

Andra problem som förekommer oftare hos en person med ibs än hos en frisk:
    Depression, Spänningshuvudvärk, Sömnproblem, Panikångest, Sicca syndrome (torra slemhinnor), Trötthet, Nedsatt sex lust, Fibromyalgi, Astma , Bronkiell hyperaktivitet , Ångest, Ryggsmärta, Dysuri (överaktiv blåsa), Dysmenorré (smärta vid mens), Illamående.

Kost: Kan hjälpa att undvika ? mjölkprodukter, fet mat, starka kryddor, kolsyra, socker och sötningsmedel, fiberrik kost (vid diarre), gasbildande kost, tuggummi, ?hårda? skal från frukter.
    Ät i lugn och ro, regelbundet och tugga maten ordentligt.

Undvik att stressa. Lyssna på kroppen.

OBS! Vi i denna tråden är inga läkare utan ger tips och råd efter egna upplevelser.

Tidigare tråd
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m11544888.html
    Tråd nummer 2
    familjeliv.se/Forum-4-46/m17240630.html
    Tråd nummer 3
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m20323892.html
    Tråd nummer 4
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m23512055.html
    Tråd nummer 5
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m26449651.html
    Tråd nummer 6
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m29320251.html

• Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7
  • Maddisen80

inte roligt med magknip ,vet hur de är ,man för rmatdagbok

IrenerI skrev 2008-08-05 16:00:04 följande:
    Åh dumma jag, tänkte "prova" att äta lite ravioli bara för att.Ska till läkaren nästa vecka och vill ha mer än ett bevis på att mjöl t.ex. inte är någe bra.Åt en pytteportion men ajaj vad magknip jag har nu. Nåja hoppas de hålelr sig vid de..
  • Maddisen80

Håller med dig ,känns som snart få leva på torsk eller hookfile och annan mat grr

Newbride2008 skrev 2008-08-05 17:22:18 följande:
    Tänk om det fanns en behandling för all IBS, vad skönt det skulle vara att själva slippa vara läkare och lista ut vad man mår bättre och sämre av... Det är verkligen så jäkla olika, man kan inte sätta fingret på något, jag vill ju veta! Vad kan jag äta och vad ska jag låta bli, vad ska jag tänka på och hur ska jag äta osv.
  • IrenerI
    Maddisen80 skrev 2008-08-06 10:12:23 följande:
    inte roligt med magknip ,vet hur de är ,man för rmatdagbok
    Som tur var gick de över efter ett tag och sen mådde jag riktigt bra! Märkligt.
    Men de verkar som att den här graviditeten gör de lite bättre, får hoppas att de håller i sig även sen.
  • remy

Vad många som fått träffat dietist. Det vill jag också göra. Jag tycker det är jättesvårt med mat. Eller att komma på bra saker att laga speciellt under de dåliga perioderna. Det är aldrig någon som talat om för mig vad som är bra och inte bra utan jag har fått litstat ut allt själv...

• Vroooooom
    remy skrev 2008-08-06 10:59:10 följande:
    Vad många som fått träffat dietist. Det vill jag också göra. Jag tycker det är jättesvårt med mat. Eller att komma på bra saker att laga speciellt under de dåliga perioderna. Det är aldrig någon som talat om för mig vad som är bra och inte bra utan jag har fått litstat ut allt själv...
    Jag har gått hos dietist och näringsfysiolog och det har bara varit skit. Visst är dom jätteduktiga på vad "friska" magar behöver och mår bra utav men dom kan sällan mycket om IBS.
    Dessutom är det ju oerhört individuellt vad som är bra för en IBS-mage. Det enda rätta är nästan att pröva sig fram. Jag går mycket efter listan på lösliga vs olösliga fibrer och då mår min mage som bäst.

Men vill du träffa en dietist så prata med din läkare och be om hjälp.
    Cheer up, the worst is yet to come
  • Maddisen80

Vad bra att det gick över efter ett tag. När ska ditt barn komma ut då?=)

IrenerI skrev 2008-08-06 10:14:00 följande:
    Som tur var gick de över efter ett tag och sen mådde jag riktigt bra! Märkligt.Men de verkar som att den här graviditeten gör de lite bättre, får hoppas att de håller i sig även sen.
  • Maddisen80

Jag vill gärna träffa en dietist som hjälper mig med vikten ,men han får tyvärr inte ;&/ jag får med exprimentera själv lite med maten ,men man ska äta rent kött ,vit fisk

remy skrev 2008-08-06 10:59:10 följande:
  • IrenerI
    Maddisen80 skrev 2008-08-06 11:11:29 följande:
    Vad bra att det gick över efter ett tag. När ska ditt barn komma ut då?=)
    Den här gången blir de tydligen en Mars bäbis. Mitt i svinkalla vintern Så typiskt
  • Vroooooom
    IrenerI skrev 2008-08-06 11:51:27 följande:
    Den här gången blir de tydligen en Mars bäbis. Mitt i svinkalla vintern Så typiskt
    Jag passar också på att skaffa ett barn till vintern Är beräknad till början på oktober.
    Cheer up, the worst is yet to come
  • Newbride2008

Har ni som är gravida med IBS haft svårare för att bli gravida just pga av magproblemen? Någon som vet någon undersökning som säger så eller påverkar det inte alls?

Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7