• HimlaMilla

Tråden för oss med IBS, del 7

Detta är ibs:
    (enligt internationella experter (Rom ii-kriterierna))

Återkommande buksmärtor eller obehag,
    som debuterade för mer än 6 månader sedan, har pågått under minst 3 dagar/månad under de senaste 3 månaderna och har 2 eller fler av följande kännetecken:

1. Förbättras vid tarmtömning
    2. Förenade med en ändrad avföringsfrekvens (hur ofta man behöver gå)
    3. Förenade med en ändrad avföringsform (diarré/hård)

IBS/kolon irritabile är en så kallad funktionell mag- och tarmstörning. Det innebär att störningen inte kan visas med prover eller undersökningar då det är tarmens funktioner som är rubbade. Funktionella sjukdomar kan ofta påverka flera delar i kroppen.

Stödjer diagnosen:
    Känsla av ofullständig tarmtömning
    Tarmtömning, färre än 3/vecka eller fler än 3 per dag
    Krystning
    Akut tarmtömning
    Slem i avföringen
    Buksvullnad
    Lös/vattnig avföring
    Hård avföring (harlottar)

Andra problem som förekommer oftare hos en person med ibs än hos en frisk:
    Depression, Spänningshuvudvärk, Sömnproblem, Panikångest, Sicca syndrome (torra slemhinnor), Trötthet, Nedsatt sex lust, Fibromyalgi, Astma , Bronkiell hyperaktivitet , Ångest, Ryggsmärta, Dysuri (överaktiv blåsa), Dysmenorré (smärta vid mens), Illamående.

Kost: Kan hjälpa att undvika ? mjölkprodukter, fet mat, starka kryddor, kolsyra, socker och sötningsmedel, fiberrik kost (vid diarre), gasbildande kost, tuggummi, ?hårda? skal från frukter.
    Ät i lugn och ro, regelbundet och tugga maten ordentligt.

Undvik att stressa. Lyssna på kroppen.

OBS! Vi i denna tråden är inga läkare utan ger tips och råd efter egna upplevelser.

Tidigare tråd
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m11544888.html
    Tråd nummer 2
    familjeliv.se/Forum-4-46/m17240630.html
    Tråd nummer 3
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m20323892.html
    Tråd nummer 4
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m23512055.html
    Tråd nummer 5
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m26449651.html
    Tråd nummer 6
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m29320251.html

• Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7
  • Vroooooom
    Newbride2008 skrev 2008-08-06 12:17:31 följande:
    Har ni som är gravida med IBS haft svårare för att bli gravida just pga av magproblemen? Någon som vet någon undersökning som säger så eller påverkar det inte alls?
    IBS ska inte påverka fertiliteten.
    Cheer up, the worst is yet to come
  • Newbride2008

Skönt att veta :) Vill ju bli gravid nu!

Vroooooom skrev 2008-08-06 12:22:35 följande:
    IBS ska inte påverka fertiliteten.
  • IrenerI
    Vroooooom skrev 2008-08-06 12:01:49 följande:
    Jag passar också på att skaffa ett barn till vintern Är beräknad till början på oktober.
    Åh då får du ju hela vintern jag slipper iaf de mesta av den tack och lov. Dom andra 2 har ju kommit på sommaren och hade även hoppats på de nu men men..
  • IrenerI
    Newbride2008 skrev 2008-08-06 12:17:31 följande:
    Har ni som är gravida med IBS haft svårare för att bli gravida just pga av magproblemen? Någon som vet någon undersökning som säger så eller påverkar det inte alls?
    Nu har ju jag inte fått diagnosen ibs men de verkar väldigt lurt att de är nått sånt jag har.

Och nix inga problem med att bli gravid de här är ju 3:dje gången och de var en liten ynka miss och de tog sig direkt
  • Vroooooom
    Newbride2008 skrev 2008-08-06 12:38:16 följande:
    Skönt att veta :) Vill ju bli gravid nu!
    Många med IBS mår dessutom jättebra när dom är gravida. Dom är nästan helt friska i magen under 9 månader
    Cheer up, the worst is yet to come
  • Newbride2008

Då får jag verkligen hoppas på att jag blir gravid snart då :)

Vroooooom skrev 2008-08-06 12:54:20 följande:
    Många med IBS mår dessutom jättebra när dom är gravida. Dom är nästan helt friska i magen under 9 månader
  • Maddisen80

ehhee så det blir en vinterbebis,där ser man, hur många barn har du sen innan?

IrenerI skrev 2008-08-06 11:51:27 följande:
    Den här gången blir de tydligen en Mars bäbis. Mitt i svinkalla vintern Så typiskt
  • IrenerI
    Maddisen80 skrev 2008-08-06 18:39:53 följande:
    ehhee så det blir en vinterbebis,där ser man, hur många barn har du sen innan?
    Jag har två tjejer födda -04 och -07 Så den här kom lite tätt in på hon som är född -07. Men så går de när de tjuvtar sig

Åh åt kanelbullar idag vilket jag inte gjort på ett år.. Och jag mår bra!! Gud vad gott de var, ska se vad jag ska testa äta i morn för att prova. Och hur natten blir
  • Maddisen80

Hejsan härligt med barn ,dem är så roliga,roligt att följa deras utveckling

IrenerI skrev 2008-08-06 19:37:56 följande:
    Jag har två tjejer födda -04 och -07 Så den här kom lite tätt in på hon som är född -07. Men så går de när de tjuvtar sigÅh åt kanelbullar idag vilket jag inte gjort på ett år.. Och jag mår bra!! Gud vad gott de var, ska se vad jag ska testa äta i morn för att prova. Och hur natten blir
  • Anonym (vinter)

Jag har gått hos dietist i många år, främst för vikten, fick min ibs diagnos i november förra året. Har inte pratat med dietisten om ibsen utan min läkare har sagt att jag ska prova mig fram. JAg har testat otaliga dieter genom åren och inga har funkat. NU när jag har koll på varför jag har ont i magen och maten börjar funka så har jag inte rasat i vikt (pga träning). Men jag har minskat en hel del centimetrar. Men jag har ätstörningar också så jag kan inte följa dieter slaviskt för då blir slår ätstörningarna till med full kraft.

Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7