• HimlaMilla

Tråden för oss med IBS, del 7

Detta är ibs:
    (enligt internationella experter (Rom ii-kriterierna))

Återkommande buksmärtor eller obehag,
    som debuterade för mer än 6 månader sedan, har pågått under minst 3 dagar/månad under de senaste 3 månaderna och har 2 eller fler av följande kännetecken:

1. Förbättras vid tarmtömning
    2. Förenade med en ändrad avföringsfrekvens (hur ofta man behöver gå)
    3. Förenade med en ändrad avföringsform (diarré/hård)

IBS/kolon irritabile är en så kallad funktionell mag- och tarmstörning. Det innebär att störningen inte kan visas med prover eller undersökningar då det är tarmens funktioner som är rubbade. Funktionella sjukdomar kan ofta påverka flera delar i kroppen.

Stödjer diagnosen:
    Känsla av ofullständig tarmtömning
    Tarmtömning, färre än 3/vecka eller fler än 3 per dag
    Krystning
    Akut tarmtömning
    Slem i avföringen
    Buksvullnad
    Lös/vattnig avföring
    Hård avföring (harlottar)

Andra problem som förekommer oftare hos en person med ibs än hos en frisk:
    Depression, Spänningshuvudvärk, Sömnproblem, Panikångest, Sicca syndrome (torra slemhinnor), Trötthet, Nedsatt sex lust, Fibromyalgi, Astma , Bronkiell hyperaktivitet , Ångest, Ryggsmärta, Dysuri (överaktiv blåsa), Dysmenorré (smärta vid mens), Illamående.

Kost: Kan hjälpa att undvika ? mjölkprodukter, fet mat, starka kryddor, kolsyra, socker och sötningsmedel, fiberrik kost (vid diarre), gasbildande kost, tuggummi, ?hårda? skal från frukter.
    Ät i lugn och ro, regelbundet och tugga maten ordentligt.

Undvik att stressa. Lyssna på kroppen.

OBS! Vi i denna tråden är inga läkare utan ger tips och råd efter egna upplevelser.

Tidigare tråd
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m11544888.html
    Tråd nummer 2
    familjeliv.se/Forum-4-46/m17240630.html
    Tråd nummer 3
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m20323892.html
    Tråd nummer 4
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m23512055.html
    Tråd nummer 5
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m26449651.html
    Tråd nummer 6
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m29320251.html

• Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7
  • Maddisen80

Jag går inte ner i vikt fast jag tränar tyvärr ,men men så är det ,men det kommer väl
    Anonym (vinter) skrev 2008-08-07 13:37:39 följande:

Jag har gått hos dietist i många år, främst för vikten, fick min ibs diagnos i november förra året. Har inte pratat med dietisten om ibsen utan min läkare har sagt att jag ska prova mig fram. JAg har testat otaliga dieter genom åren och inga har funkat. NU när jag har koll på varför jag har ont i magen och maten börjar funka så har jag inte rasat i vikt (pga träning). Men jag har minskat en hel del centimetrar. Men jag har ätstörningar också så jag kan inte följa dieter slaviskt för då blir slår ätstörningarna till med full kraft.
  • Anonym (vinter)
    Maddisen80 skrev 2008-08-07 20:03:30 följande:
    Jag går inte ner i vikt fast jag tränar tyvärr ,men men så är det ,men det kommer väl Anonym (vinter) skrev 2008-08-07 13:37:39 följande:
    Egentligen borde man strunta i vad man väger så länge man mår bra, men av någon anledning så gör man ju inte det. Har varit på kontroll idag och det ska bli intressant och se vad proverna visar. De har i och för sig inget med ibsen att göra, men det är bra att ha koll på allt.
  • Maddisen80

klart det är bra att veta ändå ,jag fick svar på sköldskörteln och den va bra, men när jag gjorde hälsokontroll var levervärde förhöjt
    Anonym (vinter) skrev 2008-08-07 20:45:29 följande:

Egentligen borde man strunta i vad man väger så länge man mår bra, men av någon anledning så gör man ju inte det. Har varit på kontroll idag och det ska bli intressant och se vad proverna visar. De har i och för sig inget med ibsen att göra, men det är bra att ha koll på allt.
  • Ylva Li

Eh, ny i gemet här...

Har inte diagnos IBS men jag tar för givet att det är vad jag har. Mådde som en prins(essa) under graviditeten men fick tillbaka mina "kramper" efteråt.

Till min fråga: Efter förlossning gick jag på extremt skonsam diet då sonen hade kolik=inga kryddor, ingen mjölk/mjölkprotein, inget syrabildande, inget fiberrikt. Ja, det var typ vitt bröd, potatis, fisk och kött med salt och peppar, men inte sjutton blev magen bättre! Har inte kosten betydelse?!? Verkar ju inte så på mig...

• Anonym (trött)

Jag har inte haft några problem att bli gravid trots att jag är äldre. Magen har varit bättre när jag varit gravid. Denna gång är det dock en del strul då jag äter järntabletter och de mår inte magen bra av.

Imorse räckte det med att jag drack vatten så fick jag världens magkramper...fick gå hem igen o gå på toaletten. Någon som fått ngt som hjälper mot själva kramperna....står ut med smärtan men det är ju så jobbigt.

• 3barnsmor35

Det enda som hjälpt mig är Immodium plus, men prata m läkare innan ni tar det.
    Jag har testat att utesluta i princip allt - ingenting hjälper.

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403 och Lillan 0604
  • Anonym (vinter)
    Maddisen80 skrev 2008-08-07 21:36:42 följande:
    klart det är bra att veta ändå ,jag fick svar på sköldskörteln och den va bra, men när jag gjorde hälsokontroll var levervärde förhöjt Anonym (vinter) skrev 2008-08-07 20:45:29 följande:
    sköldkörteln tog de prover på när det gjorde utredningen för ibs. Jag har också förhöjda levervärden, men det är inte pga ibsen utan pga att min galla blev inflamerad innan de hann ta bort den.
  • Vroooooom
    Ylva Li skrev 2008-08-07 21:57:46 följande:
    Eh, ny i gemet här...Har inte diagnos IBS men jag tar för givet att det är vad jag har. Mådde som en prins(essa) under graviditeten men fick tillbaka mina "kramper" efteråt. Till min fråga: Efter förlossning gick jag på extremt skonsam diet då sonen hade kolik=inga kryddor, ingen mjölk/mjölkprotein, inget syrabildande, inget fiberrikt. Ja, det var typ vitt bröd, potatis, fisk och kött med salt och peppar, men inte sjutton blev magen bättre! Har inte kosten betydelse?!? Verkar ju inte så på mig...
    Välkommen hit

Det där med kost är riktigt lurigt. Det gäller att hitta det som passar för en själv.
    Jag äter i stort sett bara det du skriver och det gör jag för att annars blir jag sjuk oftare. När jag är sjuk är det dock ingen mat som är snäll för magen. Det enda jag brukar äta då är lite ris eller yoghurt.
    Cheer up, the worst is yet to come
  • Vroooooom
    Anonym (trött) skrev 2008-08-07 22:19:58 följande:
    Jag har inte haft några problem att bli gravid trots att jag är äldre. Magen har varit bättre när jag varit gravid. Denna gång är det dock en del strul då jag äter järntabletter och de mår inte magen bra av.Imorse räckte det med att jag drack vatten så fick jag världens magkramper...fick gå hem igen o gå på toaletten. Någon som fått ngt som hjälper mot själva kramperna....står ut med smärtan men det är ju så jobbigt.
    Egazil eller Papaverin kan hjälpa mot kramperna. Dock verkar dom inte akut utan mer i förebyggande syfte.
    Cheer up, the worst is yet to come
  • Maddisen80

Välkpommen hit,hoppas du kommer trivas här ,de är alltid roligt med nytt folk
    Ylva Li skrev 2008-08-07 21:57:46 följande:

Eh, ny i gemet här...Har inte diagnos IBS men jag tar för givet att det är vad jag har. Mådde som en prins(essa) under graviditeten men fick tillbaka mina "kramper" efteråt. Till min fråga: Efter förlossning gick jag på extremt skonsam diet då sonen hade kolik=inga kryddor, ingen mjölk/mjölkprotein, inget syrabildande, inget fiberrikt. Ja, det var typ vitt bröd, potatis, fisk och kött med salt och peppar, men inte sjutton blev magen bättre! Har inte kosten betydelse?!? Verkar ju inte så på mig...
Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7