• HimlaMilla

Tråden för oss med IBS, del 7

Detta är ibs:
    (enligt internationella experter (Rom ii-kriterierna))

Återkommande buksmärtor eller obehag,
    som debuterade för mer än 6 månader sedan, har pågått under minst 3 dagar/månad under de senaste 3 månaderna och har 2 eller fler av följande kännetecken:

1. Förbättras vid tarmtömning
    2. Förenade med en ändrad avföringsfrekvens (hur ofta man behöver gå)
    3. Förenade med en ändrad avföringsform (diarré/hård)

IBS/kolon irritabile är en så kallad funktionell mag- och tarmstörning. Det innebär att störningen inte kan visas med prover eller undersökningar då det är tarmens funktioner som är rubbade. Funktionella sjukdomar kan ofta påverka flera delar i kroppen.

Stödjer diagnosen:
    Känsla av ofullständig tarmtömning
    Tarmtömning, färre än 3/vecka eller fler än 3 per dag
    Krystning
    Akut tarmtömning
    Slem i avföringen
    Buksvullnad
    Lös/vattnig avföring
    Hård avföring (harlottar)

Andra problem som förekommer oftare hos en person med ibs än hos en frisk:
    Depression, Spänningshuvudvärk, Sömnproblem, Panikångest, Sicca syndrome (torra slemhinnor), Trötthet, Nedsatt sex lust, Fibromyalgi, Astma , Bronkiell hyperaktivitet , Ångest, Ryggsmärta, Dysuri (överaktiv blåsa), Dysmenorré (smärta vid mens), Illamående.

Kost: Kan hjälpa att undvika ? mjölkprodukter, fet mat, starka kryddor, kolsyra, socker och sötningsmedel, fiberrik kost (vid diarre), gasbildande kost, tuggummi, ?hårda? skal från frukter.
    Ät i lugn och ro, regelbundet och tugga maten ordentligt.

Undvik att stressa. Lyssna på kroppen.

OBS! Vi i denna tråden är inga läkare utan ger tips och råd efter egna upplevelser.

Tidigare tråd
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m11544888.html
    Tråd nummer 2
    familjeliv.se/Forum-4-46/m17240630.html
    Tråd nummer 3
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m20323892.html
    Tråd nummer 4
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m23512055.html
    Tråd nummer 5
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m26449651.html
    Tråd nummer 6
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m29320251.html

• Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7
  • TrasigMage

jag fick mycket synrubbningar av egazilen med, när morgontidningen var suddig så började jag fundera... trodde först att jag behövde glasögon, helt plötsligt, men insåg at det var egazilen... men då hade jag ätit dem dagligen under en lång period

• Maddisen80

Jo jag gjorde ju fel med inolaxol ,jag lät de bli gele sen börja dricka.

3barnsmor35 skrev 2008-08-24 19:50:36 följande:
    Inolaxol *rysa* jag får väl börja m det snart igen även om det inte hjälpte så mkt. Om vi vill bli gravida får jag inte käka stoppande, det finns risk för fosterskador då. Behöver tips på all snäll stoppande mat, fullkorn och hela frön etc klarar jag inte - det känns som det river upp sår i magen.
  • Maddisen80

Jag äter laxfile,kyckling,fläskfile, torsk eller allaska pollock,tomat,gurka, isbergsallad.

Lovica skrev 2008-08-24 20:06:23 följande:
    Maddisen80 jag undrar lite över hur du äter. Såg i den annan tråd att du äter enligt Gi. Vad äter du då? Jag tänkte på det här med fett och sånt, om min mage skulle klara det. JAg vet tamejtusan inte hur jag ska äta eftersom jag vill gå ner i vik´t + lindra min Ibs mage ( mest problem med uppkördhet och gaser som spänner ut magen som gör jätteont då).
  • Maddisen80

tackar så mycket,de va bra tips

Vroooooom skrev 2008-08-25 14:59:46 följande:
    Aftonbladet har en plus-artikel idag om en kvinna med IBS.Detta är dom råd man får i artikeln: 7 råd för ett IBS-fritt liv:       Se till att ha regelbundna mat- och sovvanor.     Ät många små mål i stället för få och stora.     Sitt ner och ät i lugn och ro. Tugga maten väl. Drick efteråt.     Aktivitet och motion styrker tarmfunktionerna.     Minska stressituationerna i tillvaron.     Gå din egen väg och lev som du vill. Jämför dig inte med andra.     Kräv inte för mycket av dig själv. IBS är ett tecken på att du gör det.
  • Maddisen80

Välkommen hit,hoppas att du kommer trivas, de är inte roligt ,jag mår illa med ha magont.

camomille skrev 2008-08-25 18:37:17 följande:
    hoppar in i tråden.har haft ibs i 11 år nu, fick dock diagnosen för 3 år sedan.jag upplever att min ibs har förvärrats sedan mitt andra barn föddes (1 1/2 år sen) och just nu mår jag verkligen kasst...har ont i magen, mår illa, diarré osv varje dag nu ska dock till ersta diakoni om 2 veckor, nån som varit där?
  • Helle04

Camomille: Jag går på Ersta både för magen och för mitt blodtryck! De är bra...väldigt proffsiga läkare som är osedvanligt medmänskliga. Har haft IBS sedan 1985...men efter första barnet än värre än tidigare. Nu gravid igen så alla idéer om vad man skall kunna hitta på ligger på is.

• 68an
    IrenerI skrev 2008-08-25 15:23:43 följande:
    Åh så bra, undrade precis vad tipsen var.Har inte plus så kunde inte se dom nämligen.Annars är de en jävlig dag idag. Bott på huset hela morgonen och uppå de så slog illamåendet till extremt idag så har bott på huset pga de med. Kul.Men nu är jag i lite bättre form så pass att jag tog mig på byaffärn och handlade lite som jag kan äta..
    Ge mig länken så fixar jag det!
  • 68an

Ser att jag är bra trätt nu. Tipsen hade ju Mirare skrivit in

Första dagen på skolan idag för min 6-åriga dotter och det känns *L* Drar mig till sängs nu.
    God natt

• 3barnsmor35
    Vroooooom skrev 2008-08-25 14:59:46 följande:
    Aftonbladet har en plus-artikel idag om en kvinna med IBS.Detta är dom råd man får i artikeln: 7 råd för ett IBS-fritt liv:       Se till att ha regelbundna mat- och sovvanor.     Ät många små mål i stället för få och stora.     Sitt ner och ät i lugn och ro. Tugga maten väl. Drick efteråt.     Aktivitet och motion styrker tarmfunktionerna.     Minska stressituationerna i tillvaron.     Gå din egen väg och lev som du vill. Jämför dig inte med andra.     Kräv inte för mycket av dig själv. IBS är ett tecken på att du gör det.
    Sluta jobba då m.a.o.
    Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403 och Lillan 0604
Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7