• Åsa

Blev ledsen över ett mail från min lärare

Att läraren bedömer att TS inte gjort någon större ansträngning är klart. Någon uppskattar kanske ett sådant här "personligt" hållet meddelande, som jag antar ligger närmare till hands om det finns en mer personlig lärar-studentrelation. Jag som, på gott och ont, föredrar och väntar mig en mer professionell relation och inte ser en lärare som en kompis eller förälder skulle inte ha uppskattat det utan tyckt att det var gränslöst.
    Skulle med andra ord ha föredragit något mer neutralt och "opersonligt" som sagt samma sak. Mer åt hållet:

"Dina svar på uppgiften har dessvärre stora brister så jag kan inte godkänna den. Du har ju tidigare presterat bättre så jag frågar mig om du läst på? Möjlighet att göra om uppgiften ges (datum) men om det ska vara någon vits att du gör om den måste svaren hålla en annan nivå. Kontakta mig med hur du vill göra och för eventuell diskussion. Jag nås (kontaktuppgifter och tider om dessa inte är kända sedan tidigare eller vid semesterändringar)."

Att höra att man inte presterat tillräckligt bra är alltid nedslående. Läraren måste vara rak med det, sedan är det olika hur man tycker det ska uttryckas.

• Åsa

anonym "lärarn:" Alltså anser jag att man ska klara av saklig kritik eftersom man är just vuxen."
    Det är skillnad på saklig kritik och gränslös dito; jag personligen tycker att läraren här är på fel sida av den gränsen.

Vad gäller svar till läraren tycker jag mamma Joannas förslag i inlägg 44 är lämpligt. Ett konstaterande av hur TS ser på saken helt enkelt, både vad gäller sin egen ansträngning och lärarens meddelande.
    Om det stämmer att TS gjort sitt bästa är det ju väsentligt för skolan att veta inför ställningstagande hur man kan gå vidare.

• Åsa

Vill tillägga att min åsikt om lärarens uttryckssätt gäller oavsett om läraren både skulle tro och till och med ha rätt i att en student inte förberett en uppgift.
    Att uttrycka sig så är ett tämligen familjärt uttryckssätt för en en maktrelation som jag starkt betvivlat att läraren använt till en chef eller kollega som inte förberett sig i ett projekt eller inför ett möte, eller någon annan som h*n känner stå på mer jämställd fot eller högre.

Svar på tråden Blev ledsen över ett mail från min lärare