Blev ledsen över ett mail från min lärare
Att läraren bedömer att TS inte gjort någon större ansträngning är klart. Någon uppskattar kanske ett sådant här "personligt" hållet meddelande, som jag antar ligger närmare till hands om det finns en mer personlig lärar-studentrelation. Jag som, på gott och ont, föredrar och väntar mig en mer professionell relation och inte ser en lärare som en kompis eller förälder skulle inte ha uppskattat det utan tyckt att det var gränslöst.
Skulle med andra ord ha föredragit något mer neutralt och "opersonligt" som sagt samma sak. Mer åt hållet:
"Dina svar på uppgiften har dessvärre stora brister så jag kan inte godkänna den. Du har ju tidigare presterat bättre så jag frågar mig om du läst på? Möjlighet att göra om uppgiften ges (datum) men om det ska vara någon vits att du gör om den måste svaren hålla en annan nivå. Kontakta mig med hur du vill göra och för eventuell diskussion. Jag nås (kontaktuppgifter och tider om dessa inte är kända sedan tidigare eller vid semesterändringar)."
Att höra att man inte presterat tillräckligt bra är alltid nedslående. Läraren måste vara rak med det, sedan är det olika hur man tycker det ska uttryckas.