• Sooofie

Någon som fått sparken pga graviditet?

Undrar egentligen om det är vanligt?
    Eller om det aldrig sker.

Är i vecka 12.
    Och har ej berättat för min chef.
    Tänkte göra det efter semestern.
    Har semester v 29-32. Efter det finns det nog ingen chans att jag kan dölja det längre.

Är dessvärre också provanställd till 1 november iår.

Riktigt nervös över det hela.
    Vill verkligen jobba kvar, trivs på jobbet.

• Svar på tråden Någon som fått sparken pga graviditet?
  • LeosMom

Har aldrig hört om ngn som fått sparken för det, även om det säkert hänt.Men det finns ju vissa regler företagen måste följa. Är du med i facket? Kan vara bra när du står för en sådan här situation.
    Men jag blev faktiskt fast anställd under min mammaledighet, så deet går ju :)

• studentbruttan29

ja, jag fick..vad med i tidningen o allt. Men de sa inte att jag fick sparken pga av grav. de hittade på annat men de fick en rejäl utskällning av facket men jag fick inte tillbaka jobbet. Men det som skedde var att om de gav en enda tjej till sparken pga grav så kommer de vidta rejäla åtgärder.

Man måste inte berätta om grav tydligen, men det visste inte jag. Fick sparken 4 dagar efter att jag berättat.

• ProPPens

Ts Det finns dom som blivit sparkade för det, men då säger man att det är av annan anledning. Men hoppas du slipper vara med om det!

Studentbruttan Man måste berätta för sin chef två månader innan man vill ha föräldraledigt. Men innan dess måste man inte göra det, däremot är det ju svårt dölja så länge för många...

Äntligen!! BF080706
  • Mamma Anna

INte fått sparken men jag var nära att mista min anställning förra gången jag var gravid.
    Då var jag provanstäld 6 månader och efter att jag hade berättat om graviditeten skulle jag inte få fortsättaefterprovanställningen. När jag sedan fick reda på att en tjej som börjat senare än mig fått fast anställning tog jag upp det med chefen och hotade att gå till Jämo, då fick jag också fast anställning helt plötsligt.

• studentbruttan29

okej, jag var i vecka 12.. detta var nästan 5 år sedan, vet inte om det var samma regler då men det kan nog stämma.

• Linny

Du kan bli uppsagd, men om skälet är din graviditet (och arbetsgivaren inte kan bevisa att det var något annat) så är det olagligt.

En provanställning kan ju däremot brytas för att man tex. tycker att personen inte gör det den ska. Sedan KAN ju en arbetsgivare ha planerat att avsluta, och dagen innan få reda på att personen är gravid. Då hamnar man som arbetsgivare i en vääääldigt svår sits. Man vet ju med sig själv att avslutet beror på helt andra saker, men det är absolut en väldigt knivig sits. Därför skulle nog inte många arbetsgivare sätta sig i den, även om de inte var nöjda med personen.

med detta menar jag inte att DU inte gör ett bra jobb förstås

Bara att man kan bli avslutad  när man är gravid, pga  andra orsaker. MEN om orsaken är graviditeten, ja då har man gjort sig skyldig till könsdiskriminering.

Jag råder mina chefer till att aldrig någonsin fråga någon om de är gravida när de intervjuar. Det är nämligen helt lagligt att fråga; men som arbetsgivare vill man (om man inte är dum) inte veta..

• ninna78

Min kompis fick inte förlängt sin provanställning pga att hon blev sjukskriven (vid graviditet). De har naturligtvis ingen rätt till detta, men arbetsgivaren hittade på annan orsak. (Brist på arbete, trots det tog de in nytt folk direkt efter.)

Man behöver egentligen inte ange orsak till att man inte får en provanställning förlängd. (Som arbetsgivare)

Jag vill inte skrämma dig, men det finns rötägg till arbetsgivare.

• Helnea

Min chef försöker sparka mig. Han skyller på annat men det är så genomskinligt eftersom avskedandet kom tre dagar efter att jag berättat att jag är gravid. Får hjälp av facket som ogiltigförklarat avskedandet och överklagat så det går vidare till en central förhandling. Facket hävdar att det är grov diskriminering såklart. Men det kan ta tid, vet inte hur det kommer att gå. Tills beslutet kommer så har jag min anställning kvar och bör få havandeskapspenning pga risker i arbetet. Tyvärr är chefen inte så samarbetsvillig så han förhalar hp-ansökan hela tiden. Fattar inte varför, känns bara som han vill jävlas. Att han inte fattar att han själv kan falla på eget grepp då han riskerar att bli fälld för grov diskriminering.

• Helnea

Till alla er som råkat ut för detta... vänd er till era fack och kräv hjälp!!! Det är de skyldiga er!!!

Mitt fack sa först att "du vill nog inte jobba kvar där i alla fall" så de tyckte att jag skulle acceptera en uppgörelse. Men jag nekade och var ihärdig med att jag vill visst ha kvar mitt jobb och frågade om de verkligen stod på min sida och då fattade de att det krävdes mer av dem.

Så stå på er!!!

• Helena 82

Ska på intervju på drömjobbet nu på måndag. Är gravid i v13 och de går snart inte att dölja ens med stooora tunikor.
    Vill ju verkligen sååå gärna ha jobbet, men vågar jag berätta att jag är gravid och riskera att Inte få jobbet.
    Eller ska jag hålla käften & riskera att sätta mig på kant med mina nya argetsgivare om 1 månad?
    Funderar på om jag ska vädra magen rejält på intervjun, så att hon fattar och slipper ta upp de eller om jag ska försöka gömma den...

Svar på tråden Någon som fått sparken pga graviditet?