• Sooofie

Någon som fått sparken pga graviditet?

Undrar egentligen om det är vanligt?
    Eller om det aldrig sker.

Är i vecka 12.
    Och har ej berättat för min chef.
    Tänkte göra det efter semestern.
    Har semester v 29-32. Efter det finns det nog ingen chans att jag kan dölja det längre.

Är dessvärre också provanställd till 1 november iår.

Riktigt nervös över det hela.
    Vill verkligen jobba kvar, trivs på jobbet.

• Svar på tråden Någon som fått sparken pga graviditet?
  • Naangfaa

Jag fick sparken idag!! Min graviditet ( är i v 15) blev officiell på jobbet i måndags och idag kom chefen helt plötsligt på att jag inte "passade in" där. Hm. Behöver jag säga att jag blev förbannad? Hade provanställning till oktober och skulle sedan få fast. Tack för den! Vad gör man nu?!

• Linny
    Naangfaa skrev 2008-07-18 20:44:47 följande:
    Jag fick sparken idag!! Min graviditet ( är i v 15) blev officiell på jobbet i måndags och idag kom chefen helt plötsligt på att jag inte "passade in" där. Hm. Behöver jag säga att jag blev förbannad? Hade provanställning till oktober och skulle sedan få fast. Tack för den! Vad gör man nu?!
    Det är onekligen lite konstigt att han kommer just nu och säger att du inte passar in. Ibland kan det ju vara så att man hade tänkt säga det ändå (nu säger jag inte att det är så med dig) och då kan man ju inte låta graviditeten hindra det.

MEN, jag tycker absolut att du ska ifrågasätta varför han avslutar dig nu, när du för tre-fyra dagar sedan berättade att du var gravid. Har han på något sätt visat att han inte var nöjd med dig innan? Om du känner att du tror det beror på din graviditet så tycker jag du ska kontakta ditt fackförbund. Även om man som arb.givare inte är skyldig att ange något skäl till varför man avslutar en provanställning, så får man inte diskriminera. Om det är troligt att en arb.givare har diskriminerat en anställd pga graviditet så är det ett lagbrott.
  • Naangfaa
    Linny skrev 2008-07-18 20:49:02 följande:
    Det är onekligen lite konstigt att han kommer just nu och säger att du inte passar in. Ibland kan det ju vara så att man hade tänkt säga det ändå (nu säger jag inte att det är så med dig) och då kan man ju inte låta graviditeten hindra det.MEN, jag tycker absolut att du ska ifrågasätta varför han avslutar dig nu, när du för tre-fyra dagar sedan berättade att du var gravid. Har han på något sätt visat att han inte var nöjd med dig innan? Om du känner att du tror det beror på din graviditet så tycker jag du ska kontakta ditt fackförbund. Även om man som arb.givare inte är skyldig att ange något skäl till varför man avslutar en provanställning, så får man inte diskriminera. Om det är troligt att en arb.givare har diskriminerat en anställd pga graviditet så är det ett lagbrott.
    Hade inte fått några som helst tecken på att det var på gång. Tvärtom så har jag vid ett flertal tillfällen frågat chefen hur han tycker att det går för mig och välkomnat eventuell kritik men nejdå, allt har varit så bra sååå. Idag lät det annorlunda. När jag ifrågasatte fick jag höra att jag haft många sjukanmälningar. Även där spricker hans argument, jag har mått spy-dåligt i nästan tre månader men har ändå gått till jobbet och gjort vad jag ska. TVÅ ggr har jag varit tvungen att sjukanmäla mig, TVÅ ggr är väl inte tillräcklgit mycket för att avskeda någon?!

Det håller liksom inte och de sa jag till dem ("gamla chefen som slutar idag och nya som tar över) men de hade inte så mycket mer att komma med.
  • MissSvetlana

Jag skrev på papprena i slutet av december och fick veta att jag var gravid i mitten på februari. Mitt nya jobb började den 1 april, jag berättade det den andra april, och ändå valde de att satsa många tusentals kronor på en utbildning på mig så jag tror jag får behålla mitt jobb. Min provanställning går ut sista september och jag är beräknad i slutet av oktober.
    Min chef tyckte det var bra att jag berättade så snart, så att de hann lösa vikariefrågan. Men, då är det ju en seriös arbetsgivare. De hade ju kunnat hitta en anledning samma dag, och då hade jag fått gå.

Det som också kan ske är ju att de begär att få förlänga provanställningen om man t ex är sjukskriven eller föräldraledig under en del av provanställningen. En provanställning är ju till för att se om man passar för jobbet, och får man inte den tid man behöver av dessa 6 månader så kan man vilja utöka den. Men det får jag ta i såfall. Jag vill i alla fall gärna jobba kvar, så jag hoppas och tror att jag får det.

Kan vara bra att kolla upp om man är garanterad en tjänst, eller exakt samma tjänst som innan man blev ledig.

• Linny

Naangfa: Då tycker jag du ska vända dig till facket faktiskt. Om du har frågat om feedback och fått positiv sådan så är det ju ännu mer "mysko" att de kommer nu och hävdar att du inte passar in. Att avsluta en provanställning pga. några få tillfällens sjukfrånvaro är också konstigt. Jag skulle tänka mig att avsluta en provanställning om någon varit borta tex. mer än 10 tillfällen på sex månader och jag kände mig osäker på personen eller förlänga om frånvaron varat i mer än 3-4 veckor.. Men det är klart att alla arb.givare inte tänker samma..

• Naangfaa

Linny: Jag är så fruktansvärt frustrerad! Kan verkligen inte släppa dethär. Trots att jag aldrig skulle kunna tänka mig att fortsätta jobba där efter detta så vill jag ändå få ett rättvist avslut på det hela. Vad det är för rättvist avslut vet jag inte men som det är nu så känns det bara helt fel. Hade de haft en rimlig förklaring så hade jag ju inte haft annat val än att godta det men de hade ju absolut inget vettigt att komma med, bara en massa bortförklaringar som jag genast kunde motbevisa...utan minsta rekation från dem. Usch :/

• Linny

Naangfa: Förstår att du är frustrerad och du ska absolut inte släppa det om du verkligen tror det beror på graviditeten.. Kontakta ditt fack

• Naangfaa

Dumt nog så är jag inte det! :/ Ligger påskrivna papper här på köksbordet som väntar på att bli ivägskickade till facket men hann aldrig bli det. Jag hade inte tänkt berätta för chefen än men en arbetskamrat svallrade...

Jag ska dock höra av mig till facket ändå. Förmodligen kommer de inte hjälpa mig men min förhoppning är att de tar upp det med min arbetsplats ändå. Min arbetsplats är redan känt för att inte följa några regler utan komma på egna...så jag hoppas att de kan få en rejäl utskällning iaf. Gynnar inte mig men de ska få veta att de inte kan behandla sina anställda hur som helst!

• sophy

Förlåt, jag bara undrar (vill inte göra någon arg). Men är det inte lite upp till arbetsgivaren att under provanställningen känna efter ifall dom vill att man ska jobba där? Ifall det fungerar å så? Det är väl en prövotid för båda.

Jag menar, jag kan juh samtidigt förstå att ifall en arbetsplats söker en som kan jobba, som under provanställningen kommer å säger att jag bara kan jobba i 6 månader till att man kanske inte direkt är sugen att satsa tid och pengar på den personen.

Visst, jag håller med att det är riktigt dåligt att efter att du har berättat att du är gravid å komma å säga att du inte passar in..

Ibland måste man försöka se det från den andra sidan..

Svar på tråden Någon som fått sparken pga graviditet?