• janne j

Bigami

Med tanke på dagens liberala syn på homosexuallitet och deras rätt till partnerskap hur kommer det sig att det fortfarande är förbjudet med bigami/månggifte. Förbudet mot detta är mest en rest från gamla religiösa seder men i dagens läge borde man kunna bortse från det och istället låta var och en välja hur de vill leva sina liv.

Vad anser ni, ska man tillåta bigami/månggifte?

• Svar på tråden Bigami
  • jeanettte

ja känner man för det så visst. inget jag är intresserad av men är det något man vill så varsågoda tycker ja.

• Tokitoj

Näää varför ska man just gifta sig med fler än en person? Om man vill leva i en öppen relation så kan man väl göra det, men varför gifta sig med alla?

• Tokitoj

Näää varför ska man just gifta sig med fler än en person? Om man vill leva i en öppen relation så kan man väl göra det, men varför gifta sig med alla?

• msmurphy
    Tokitoj skrev 2008-06-25 14:18:13 följande:
    Men det ar ju samma sak som att saga att homosexuella inte ska fa gifta sig, de kan ju leva ihop anda?
  • marina 81

en av orsakerna till att det inte ska bli tillåtet har sagts vara från politiskt håll att man vill skydda utländska kvinnor från länder där bigami är tillåtet och vanligt

• Reglementet

Problemet är väl hur man ska göra om man skiljer sig. Om man vill skilja sig från en, men inte den andre, hur ska sakerna delas upp? Pengarna?

Det är vad jag ser skulle bli ett stort problem. Det är ju stora problem att skilja sig från en, tänk dig att försöka skilja dig och dela upp era saker med ännu flera.

• DOLCE FAR NIENTE
    Reglementet skrev 2008-06-25 16:04:25 följande:
    Problemet är väl hur man ska göra om man skiljer sig. Om man vill skilja sig från en, men inte den andre, hur ska sakerna delas upp? Pengarna? Det är vad jag ser skulle bli ett stort problem. Det är ju stora problem att skilja sig från en, tänk dig att försöka skilja dig och dela upp era saker med ännu flera.
    Fast det skulle ju inte vara så svårt att i de fall skriva ngn form av kontrakt mellan parterna innan gifermålet.
  • Reglementet

Dolce

Så man får enbart gifta sig med flera, om kontrakts skrivs? Om man först gifter sig med en, och sedan vill gifta sig med en till, så måste alla skriva kontrakt?

• DOLCE FAR NIENTE
    Reglementet skrev 2008-06-25 16:57:51 följande:
    DolceSå man får enbart gifta sig med flera, om kontrakts skrivs? Om man först gifter sig med en, och sedan vill gifta sig med en till, så måste alla skriva kontrakt?
    Vad vet jag , jag skrev bara att om man vill så kan man komma på lösningar har inte funderat på detta så mkt och skulle aldrig själv tillämpa det heller om så lagen tillät.
    Men visst det skulle man, det är väl inte bättre med en fru och flera "älskarinnor".
Svar på tråden Bigami