• janne j

Bigami

Med tanke på dagens liberala syn på homosexuallitet och deras rätt till partnerskap hur kommer det sig att det fortfarande är förbjudet med bigami/månggifte. Förbudet mot detta är mest en rest från gamla religiösa seder men i dagens läge borde man kunna bortse från det och istället låta var och en välja hur de vill leva sina liv.

Vad anser ni, ska man tillåta bigami/månggifte?

• Svar på tråden Bigami
  • Triskele

isisisis skrev 2008-06-25 21:32:37 följande:

Rätt och rätt.I mina ögon är det moraliskt fel.
    Enligt vilken morallära?
  • Clobberella

Jag tycker att man ska få gifta sig med vem och hur många man vill, förutom nära släktingar.

• Lättnad
    Är du kristen?
  • isisisis

Jag har en ganska kristen livssyn.
    Och har studerat bibleln när jag var i tonåren i studiecirkel.

• anarkokapitalist
    Hur kan en frivillig överenskommelse mellan några vuxna vara moraliskt fel?
  • Lättnad
    isisisis skrev 2008-06-25 21:59:28 följande:
    Jag har en ganska kristen livssyn.Och har studerat bibleln när jag var i tonåren i studiecirkel.
    Så du håller inte med om den biten av bibeln där man kan hitta plural giftermål?
  • marina 81

jag håller med isisisis för en gångs skull! Tycker äktenskapet är ett sakrament mellan man och kvinna! Vill folk leva under andra konstellationer, varför blanda in äktenskap?

• non compos mentis

jag tycker äktenskapet kan avskaffas helt och hållet, iaf som juridisk handling. Den kunde vara mer symbolisk och isf ska man kunna gifta sig med vem och vilka man vill. Allt juridiskt skulle man få reglera genom enskilda testamenten/kontrakt.
    Äktenskapet mellan endast en man och en kvinna som enda moraliskt riktiga är ju bara en gammal relik från tider då man ville binda fast kvinnan vid spisen. Typ.

• marina 81
    non compos mentis skrev 2008-06-25 22:05:47 följande:
    jag tycker äktenskapet kan avskaffas helt och hållet, iaf som juridisk handling. Den kunde vara mer symbolisk och isf ska man kunna gifta sig med vem och vilka man vill. Allt juridiskt skulle man få reglera genom enskilda testamenten/kontrakt. Äktenskapet mellan endast en man och en kvinna som enda moraliskt riktiga är ju bara en gammal relik från tider då man ville binda fast kvinnan vid spisen. Typ.
    ja, det vore bra. Så får varje trossamfund också viga folk efter deras tro, och så kan man skippa all inblandning med staten.
Svar på tråden Bigami