• Anonym

Tennisarmbåge???

Jag har just fått veta att jag har tennisarmbåge i båda(?!) armbågarna, jag har ingen aning om varför.. Jag har provat med att smörja med någon gelé, tabletter (just börjat iförsig) och kortisonsprutor i båda armbågarna.. Kortisonet gjorde värken 100 gånger VÄRRE än det var innan.. Jag har ringt och frågat om tips om hur jag ska bli någorlunda bättre igen och fått rådet att äta tabletter mot inflammationerna, det är något jag provar mig fram på nu.. Jag jobbar ca 85% och har småbarn hemma och min snälla sambo som ställer upp så gott han kan efter jag fick sprutorna.
    Jag har aldrig haft så ont någonsin sen jag fått sprutorna, kan få så ont i ena armbågen att jag inte kan röra den ens, och sen går det över till den andra och då får jag lika ont i den.. Fast då när jag blivit bra i den armbågen som jag hade ont i först, så har jag tappat kraften i armbågen helt lagomt till smärtan gått över till nästa.. Jag var tvungen att sjukskriva mig ett par dagar och verkligen vila upp dom ordentligt.. men det har inte hjälpt mycket alls.. Kunde inte ens göra kaffe en morgon, skära maten, laga mat eller lyfta kastrullerna från spisen.. Och andra stunder känns det lite bättre (som nu) fast det finns ändå.. Jag har haft tennisarmbåge sedan 1½ år sedan, men fick det bekräftat för nån vecka sedan.

Är det någon som har eller har haft tennisarmbåge? HUR blir man bra i dom igen? Kommer det tillbaka efter man blivit bra?

• Svar på tråden Tennisarmbåge???
  • mammami0305

hej
    jag har haft det i 1½ år har börjat lära mig att leva med det...har ont från axeln och ner i höger och i vänster armbåge...jag är helt kraftlös i händerna och det pirrar ibland...min moster som är sjukgymnast har lärt mig några övningar man kan göra men jag är för lat att göra dom då jag inte märker resultat på en gång ...

• Anonym

mammami0305: jag har oxå fått lära mig några övningar av läkarna som jag har träffat, men tyvärr så hjälper det inte och så gör det superont.. har du fått någon form av medicinsk hjälp?

• Anonym

mammami, kan du möjligen förklara övningarna lite kortfattat. Skulle vilja testa och se om dom hjälper.

• mammami0305

hon sa bla att lägga armen över ett bordshörn och ta en LÄTT vikt typ en system påse med ett halvt kilo i. sen jobba neråt med handleden...hjälp till med andra handen när du går upp. (nån som förstår)

sen kan man vända armen med handflatan och hela armen uppåt tryck sen handflatan lite bakåt med andra handen så armen stretchas...

massera knölen kan man göra åxå...

är det någon annan som har problem med händerna åxå blir sååå trött snabbt i dom kan knappt hålla på med mobilen eller annat måste byta hand hela tiden...

• Anonym

Mammami0305: Jag kan känna så skapligt ofta, att man måste byta hand. Värst är ändå på förmiddagarna, när man är rädd att man ska tappa kaffekannan, eller helt enkelt muggen bara.. har blivit ett par gånger som jag varit tvungen att antingen be om hjälp att göra kaffe eller helt enkelt strunta i det.. Och jag har då aldrig känt mig så skamsen som när jag ber om hjälp för att kunna få lite morgonkaffe i mig.. :/ Ännu värre är när vi ska ut med barna på dagarna och jag måste be min sambo lyfta upp minsta barnet i gungan så jag kan gunga henne en stund.. Alla grannar måste tycka att man är grymt bortskämd..!

• Jättesuris

Hej!

Jag var sjukskriven i 7 veckor pga tennisarmbåge. Jag hade tur och fick en läkare som inte kompulsivt tryckte i kortison, utan istället gav mig en remiss till en sjukgymnast. Där fick jag en 10-12 behandlingar med akupunktur, först traditionell, sedan satte dom i elektricitet i nålarna. Kombinerat med absolut vila i flera veckor, inte dagar, hjälpte mig.

Hoppas det kan hjälpa dig!

• Anonym

Jo, nu när du säger det så vet jag en till som har provat akupunktur.. tyvärr vart det inget bättre alls för henne.. Men det verkar iaf finnas en del olika alternativ för att kunna bli kvitt besvären, och det är ju skönt. Ska se hur det fortsätter med värken, snart måste jag ju göra nåt åt det...

• Stålmamma

min man har tennisarmbåge
    han har fått många många kostisonsprutor som bara hjälp ett tag.. efter ca 1år insåg dom på jobbet att dom var tvungen att placera om honom så efter det har det varit ganska bra.. han känner fortfarande av armbågen men det är helt hanterbart

• theresejohansson

hej!

Jodu..visst gör det ont med tennisarmbåge.
    Var sjukskriven 1 ½ månad pga av det men tyvärr så kommer det tillbaka..eller tillbaka?
    Tror inte att det varit riktigt bra egentligen.
    Fick en spruta i armen och jag upplevde att det blev mindre smärta men nog fanns det lite kvar.
    Äter Diklofenak för värken men det blir inte bättre alls,
    snarare tvärtom.
    Dessutom början dem tabletterna ta kol på min mage.
    Hur är det för dig nu då?

• Mad

Hej!

Min man har tennisarmbåge/musarm i båda armarna sedan 2 1/2 år tillbaka. Värktabletter hjälper oftast inte, värktabletter som diklofenak är väldigt ofta helt meningslösa tråkigt nog.

Det som hjälpt honom mest är faktiskt anti-depressiva som man även ger för nervsmärta i det perifera nervsystemet dvs armar och ben, ex Tryptozol eller Lyrica. Detta hjälper honom att sova ordentligt och kunna göra mer innan han får ont i armarna. Tyvärr är detta fenomen väldigt induviduellt hur man ska göra för att bli bättre...men det är aldrig fel att träna (ökar blodtillförsel som ökar läkningseffektiviteten)

Kram

• Anonym

Nu har gått ett tag sedan jag skrev här, har träffat läkaren ett par ggr till sedan sist jag skrev här, någon vila hinns inte med, småbarnsföräldrer som man är, så är det fullt upp hela tiden.. så det är det bara att glömma, har dessutom jobbat ganska mycket. Fick nå andra tabletter men dom gjorde varken till eller från. Nu på senare tid har (konstigt värre) gjort så himla ont i bena och fötterna, jag kan inte gå längre stunder, utan blir då tvungen att gå på tårna(?). Det var jag till läkaren för, jag fick göra lite balanstester, han testade reflexerna på knäna och armbågarna.. när han knackade på en av armbågarna så hade han sin hand emellan(mot min armbåge) och gissa om det gjorde ONT!!! Då flinar han och säger att det inte var mig han slog på utan sin hand, precis som att det inte skulle kännas då!?! Han slog på sin hand som han hade på min armbåge.. jag vet inte hur länge värken satt i efter det, men ONT gjorde det iaf, för på mig är det gör det ont på en viss punkt på armbågen, och där slog han till på mig. Ingen får röra just den punkten på mina armbågar, för då sprutar tårarna på mig!

• mormor 1965

Hej, vetatt detta är en 10 år gammal tråd, men måste ändå fråga om dina armbågar nånsin blev bra då jag har samma.....

• mammatill6

Har i ena armen. Gå till en arbetsterapeut och få övningar. Jätteviktigt med träning. När det är som värst käkar jag Naproxen men det är viktigt att äta omeprazol då för magen. Sen är det att se över vad som är boven. Hålla mobilen vid örat är en bov, köra bil,sitta vid datan...0

Svar på tråden Tennisarmbåge???