Inlägg från: Thalis |Visa alla inlägg
  • Thalis

    Hjälp snart stryper jag henne!

    Min svärmor alltså

    Måste få spy lite galla och även fråga er vad mer vi kan göra?

    För snart 11 månader sedan kom vi hem med vår dotter från Colombia. Hon var nästan 5 år när vi fick henne, så det var en stor tjej vi fick hem.

    Nu är det så att min svärmor inte fattar detta med anknytning! Vi har gett henne all information vi kommit över men hon ska hela jäkla tiden vara på dottern och försöker att locka henne att gå ifrån oss och undergräver vårt föräldrarskap till den grad att vår tös blir förvirrad eftersom vi säger en sak och svärmor propsar på en annan.

    Vi (jag) har sagt ifrån på skarpen eftersom min svärmor vill hela tiden komma hem till oss och vara barnens centrala punkt.
    Igår var det droppen....
    Hon kommer oanmäld och så fort hon kommer in börjar hon gå på dottern om att hon ska följa med henne. Min dotter är rätt trött på henne och sonen gråter så fort han ser henne eftersom hon är på dem konstant.
    Jag bad min dotter gå till sitt rum och sa till svärmor hon och jag måste talas vid.

    Jag började med att förklara detta med anknytningen men hon ville inte lyssna och sa att maken och jag är dumma i huvudet och att vi misshandlar dottern då vi inte låter henne träffa många människor. Hon VET att adopterade barn mår bäst av att träffa så många människor som möjligt, för att de måste lära sig att lita på alla.

    Vad mer kan vi göra?
    Just nu får hon inte komma hem till oss eftersom dottern inte tycker om att ha henne hemma hos oss och varje gång dotter tar ett steg framåt så går hon 3 bakåt då hon träffar farmor.

    Blir så trött på svärmor....


    Sköt ditt eget,så slipper du rynkor
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-25 23:25
    Jo, innan hon gick igår så hotade hon med att anmäla oss till soc. eftersom vi inte låter henne umgås med våra barn på hennes villkor.
    Jag gav henne numret till vår utredare och bad henne ringa snarast!
  • Svar på tråden Hjälp snart stryper jag henne!
  • Thalis
    en glad skrev 2008-06-25 23:29:01 följande:
    Skicka mormor på en mor- och farföräldraträff om adoptivbarn!
    Vi försökte men bara min pappa och svärfar ville gå Min mamma gick en redan 2006.
    Men svärmor ville inte gå,så vi skaffade litteratur istället.
    Sköt ditt eget,så slipper du rynkor
  • Thalis

    Missförstå mig inte!
    Vi  isolerar oss inte från omvärlden! Dottern har under våren gått på förskolan 3 timmar/dag 2-3 dagar i veckan.
    Och med oss är hon trygg och även med andra men med svärmor runt omkring sig blir hon inåtvänd och igår blev hon jätteledsen över att farmor kom.

    Och detta sa min dotter till sin pappa senare, men idag sa svärmor till maken att dottern blev jätteglad..... Så svärmor verkar leva i sin egna lilla värld


    Sköt ditt eget,så slipper du rynkor
  • Thalis
    Ethi skrev 2008-06-26 00:01:45 följande:
    Jösses. Ja, mycket ska man höra och läsa... Menar hon seriöst att hon tycker att barn ska lära sig att lita på alla människor? Hur dumt är inte det! *skakar på huvudet*Jag tycker att du ska ha en eloge för att du inte redan strypt henne

    Ja,hon menar på allvar att barn måste läras sig att lita på alla!
    Hon har sagt detta till både maken och mig,samt att hon tycker att vi hittar på detta med anknytningen och om den går fel så kan vår dotter bli rotlös och kanske till och med gå iväg med vem som helst.


    Jag ströp inte henne igår eftersom jag hade bebisen i famnen,men lust hade jag.....


    Sköt ditt eget,så slipper du rynkor
  • Thalis
    miniGrynet skrev 2008-06-26 00:13:33 följande:
    Men shit... Vad säger hennes man o dina föräldrar då, dom som gått på kursen tex? Har hon läst böckerna ni köpt?

    Min svärfar är en pärla och han försöker verkligen få henne att tagga ner men hon anser sig veta bäst.
    Mina päron blandar sig inte i eftersom jag bett dom att inte göra det, dom har svårt för min svärmor...


    Hon säger att hon läst på om anknytningen men det tror jag inte på eftersom hon har sagt att anknytningen är något vi hittat på.

    Ja,denna gång kommer jag inte att backa!Tycker bara att det är synd att man måste ta sådana åtgärder för att skydda hennes barnbarn från henne själv


    studentbruttan29 skrev 2008-06-25 23:56:06 följande:
    Ni gör sååå rätt. Om barnen (adopterade eller ej spelar ju ingen roll) gråter när Hon kommer så står det inte rätt till. Hoppas hon inte har nyckel bara. Phu, så jobbigt.
    mammatillvictor skrev 2008-06-25 23:57:35 följande:
    Usch vad jobbigt! Har egentligen inga råd att ge då ni tycks ha gjort det ni kan....Ni har agerat helt och fullt som ni bör och kan inte farmor acceptera det så blir det ju att hon får hålla sig borta...Så tråkigt Stå på dig/er! kram
    mortillsju skrev 2008-06-25 23:59:45 följande:
    Vill bara säga: Stå på dig! Ni gör rätt!
    miniGrynet skrev 2008-06-26 00:03:33 följande:
    Oj vad jobbigt! Bra att du sagt ifrån ordentligt, synd att hon inte fattar bara kanske... Stå på er, och hoppas att dottern och hennes farmor kan komma överrens så småningom när farmor taggat ner lite!
    Sköt ditt eget,så slipper du rynkor
  • Thalis
    Biene skrev 2008-06-26 09:13:16 följande:
    Hej Thalis,jag tycker också att du har gjort det rätt. Min svärmor är också jobbig. Hon har visserligen läst all litteratur vi gett henne och påpekar för andra hur viktigt det är att följa rekommendationerna för att anknytningen ska fungera, hon kan rabbla rekommendationerna utantill. Men hon själv behöver inte följa dem tycker hon... Som tur är (i detta fall iallafall) så bor hon 1500km bort i ett annat land och vi träffas därmed inte så ofta. När hon var här sist över midsommar så passade hon på att lyfta upp vår dotter så snart min man och jag tittade bort. När vi såg det (dottern protesterade alltid) så var hon snabb med att ställa ned dottern igen och påstod att "hon ville viska nåt till mig" eller "jag ville kolla närmare på hennes frisyr". Så fort någon annan kommer i närheten av vår dotter för att typ leka med henne, så är hon framme som värsta konstapeln. Men till sist sa min dotter ifrån på skarpen. Svärmor försökte krama henne och pussa henne på kinden och min dotter vänder sig bort och tar hela handen och demonstrativt trycker bort svärmors ansikte och skriker NEJ! Sen verkade svärmor fatta galoppen...Jag tycker inte heller ni ska backa, utan detta är ju för er och ert barns skull, då är allt annat "second priority". Om det går snett nu så blir det svårt att reparera senare. jag önskar er lycka till.
    Men suck en till! Bra att er dotter säger ifrån Min sessa har också börjat med att säga ifrån och blir jättesur när farmor kommer.
    Helle68 skrev 2008-06-26 12:19:07 följande:
    Oj vilken jobbig situation! Känns ju helt vansinnigt att man inte ska bli respekterad av sin egen familj (även om ingift) och bara den vetskapen kan ju vara nog jobbig. Jag håller med alla de andra här och tycker att ni gör helt rätt. Jag skulle ha gjort på exakt samma sätt om jag varit i dina kläder, oavsett ev. konsekvenser för familjefriden.Lycka till!
    Det är jättejobbigt men jobbigast är nog för maken för att svärmor är åtminnestone litee rädd för mig (hon brukar alltid be mig om ursäkt och när jag godtar den så gör hon samma sak igen i ren dumhet) men hon har sagt rakt ut till maken att hon skiter i vad han tycker.
    Mysan B skrev 2008-06-26 12:23:02 följande:
    Fy, så tråkigt. Jag tror det är meningen att svärmödrarna och vi inte ska gå ihop riktigt. Visst kan man ha bra kontakt, men det är ändå hemskt känsligt för dem när man "tagit" hennes son. Många har nog problem med dem och några inte. Men helt klart gör du rätt som står på dig. Det är ditt hem och din familj, du bestämmer!Kram och lycka till
    Men du har rätt när det gäller min svärmor. Hon har flera gånger sagt till mig att jag tagit hennes lilla pojke ifrån henne. Det är bara det att hennes lilla pojke skulle inte ens träffa henne om jag inte skällde ut eller mutade honom(men det är slut med detta). Jag har stått ut med min svärmor och förlåtit henne en massa men nu känner jag att jag orkar inte mer. Nu gäller mina barns,speciellt min dotters välbefinnande.
    Tellus1977 skrev 2008-06-26 13:23:09 följande:
    Håller med alla andra, ni gör helt rätt! Det är ER dotter och NI som bestämmer och VET vad som är bäst för henne! Stå på er! Häpnar över kommentaren om att hon skulle anmäla er! Hoppas hon hittar hjärncellerna som gått på semester!
    Camarogirl skrev 2008-06-26 15:41:21 följande:
    Även om det hade handlat om nåt annat än just anknytning, tycker jag att ni som föräldrar har rätt att bestämma, så länge det är för barnets bästa! Vissa människor går bara inte prata med. Oavsett vad det gäller. Kanske vore det till er fördel om hon faktiskt ringde upp utredaren på socialkontoret, och fick höra vad den personen tycker!

    Hotet om att ringa socialen är skrattretande fast också det som gör att jag INTE kommer att backa för någon eller något. Igår morse pratade jag med vår utredare och även hon tyckte att vi har gjort rätt och hon stödjer oss i beslutet. Utredaren vill hemskt gärna att min svärmor ringer efter hon vill förklara ett och annat för svärmor bl a om anknytning och att hon som farmor har ingen rätt till umgänge med mina barn om maken och jag säger nej.


    Det jag skrev i ts är bara lite av det hon gjort, men det är nu vi verkligen är helt säkra på att vi måste ta till drastiska åtgärder.


    Jag tror fortfarande inte på att min svärmor är elak utan att hon är okunnig och det är värre än elakthet


    Svärmor har dragit några konstiga kommentarer där hon antytt att hon älskar vår son mer än vår dotter, och därför tror jag att hon överanstränger sig för mycket för att bevisa att så inte är fallet men hon gör det på helt fel sätt.

    Tack för ert stöd
    Känns skönt att veta att vi inte överreagerar


    Sköt ditt eget,så slipper du rynkor
Svar på tråden Hjälp snart stryper jag henne!