• Jennie Brunflo

Avocadoträd?

Jag har för första gången i mitt liv (efter 5 försök) nu fått två avocadokärnor att bli blommor/träd.

Det är bara det att det som kommer upp ur kärnan är långt, spikrakt och bladfritt.
    Alltså, det är blad i toppen...kanske 5-6stycken....men det är ju 2-3dm som är utan blad.

Ska man klippa av den redan? Eller grenar den sig själv?
    Det är små pluttar efter "stammen" som ser ut som blivande blad eller grenar.

• Svar på tråden Avocadoträd?
  • narie24

Hm... det var ungefär så långt jag kom med min förra avokado. Vad hände sen? Den torkade och dog. Hur gör man för att lyckas?

• Jennie Brunflo

Aha......den håller kanske på att dö med andra ord???

Hm....jag har avocado nr 2 på G också. Den har dock bara hunnit sådär 3cm och innehåller en del blad.....

• firhilwen

Ge den lite tid, och vattna ordentligt. De är ganska törstiga!

Hittade för X antal år sedan en bok på bibblan som hette Kärnor och frön, kommer tyvärr inte ihåg vem som skrivit den men där fick man väldigt bra tips på hur man får vanliga fruktkärnor och andra roliga frön att ta sig!

• firhilwen

Nej, tyvärr inte! Men jag har haft plantor som varit ganska stora och hade säkert haft dem kvar om jag inte blivit osams med min blomvattnare så blommorna blev utan vatten i 3 veckor medan jag var bodde i familjehem för att vila efter att min äldste son varit väldigt sjuk (var på den tiden ensamförälder till honom)...

• Bast

Jag har haft några avocadosar. Kärnan vill gärna torka lite innan plantering, och sen kan det gå jättefort tills det kommer upp grönt, men det kan även dröja låååång tid, så ge inte upp om du måste försöka igen! Sätt gärna en plastpåse med små hål över krukan.

Jag hade en som blev ca 170 cm hög, med stora blad på ca 2/3 av stammen. Den var riktigt fin tills vi åkte på semester och blomvakten hade kål på den (åk alltså inte bort! ).
    En anna jag hade provade jag att klippa av stammen för att den skulle förgrena sig, men allt som hände var att den sköt iväg ett ännu längre skott precis brevid där jag kapat den. Inte fint alls!

Växten är tropisk och vill ha hög luftfuktighet (duscha gärna bladen ibland) och vill ha mycket ljus (vi hade våran i söderfönster). Här blir plantan ofta gänglig på grund av för lite ljus. Den vill vattnas rejält och torka upp mellan vattningarna

• milimina

avokadosar ska beskäras, hårt. så när den blivit några centimeter klipper du helt enkelt av den, snipp snipp så blir det två grenar, sen fyra osv

• Jennie Brunflo

Eh...jaha.....ska den beskäras eller inte?

Delade bud här......jag har ju två.....jag kan ju fetingbeskära den som bara är en lång pinne och se vad som händer.

• milimina

den ska se ut som en lång pinne utan blad när du skurit ner den. den ser trist ut ett tag och så vips blir det två grenar med nya blad!

som du säger, har du fler plantor är det väl bara att testa med en o se vad som händer.

Svar på tråden Avocadoträd?