• Jennie Brunflo

Avocadoträd?

Jag har för första gången i mitt liv (efter 5 försök) nu fått två avocadokärnor att bli blommor/träd.

Det är bara det att det som kommer upp ur kärnan är långt, spikrakt och bladfritt.
    Alltså, det är blad i toppen...kanske 5-6stycken....men det är ju 2-3dm som är utan blad.

Ska man klippa av den redan? Eller grenar den sig själv?
    Det är små pluttar efter "stammen" som ser ut som blivande blad eller grenar.

• Svar på tråden Avocadoträd?
  • goldfish

Jag har provat avokadokärnor några gånger. De två första jag hade experimenterade jag lite med, dvs den ena toppade jag efter att den hade blivit någon halvmeter, det var inte bra... Den dog!
    Den andra blev 8 år gammal och hade grenat ut sig och växte längs taket så stor var den.
    Men som andra här har konstaterat så ska man inte åka bort eller lämna över "vårdnaden" till någon annan.
    Mamma dödade min på mindre än 2 mån när hon skulle ha hand om den, jag ringde hem varje vecka för att kolla hur min avokado mådde, men den tappade bara fler och fler blad och började torka ihop uppifrån. Jag kunde inte rädda den sen!!!

Ett tips bara... låt den inte stå mitt i solen, bladen blir jättefula.

• Jennie Brunflo

Nu har jag klippt av den som var en 3dm lång rak pinne. Den är nu 3cm.
    Den andra verkar grövre och är än så länge bara sådär 6-7cm ...så nu får vi se.....den ena stympad den andra naturlig.

• Bast

Spännande...
    Du måste tala om hur det går! Jag vet att det kan ta tid innan du vet, men ibland kan jag vara sååååå tålig!
    Lycka till!

• Jennie Brunflo

Ajajajajajaj nu ska vi ha blomvakt i två veckor....få se om blomvaktomenet slår in eller om de klarar sig.

• Hushi

Jag har just nu fem avokadoträd pågång. En hel avokadoskog
    Jag fick tipset att klippa av under bladen när växten blivit ca 15 cm. Så jag har klippt ner två av dem till ca åtta cm. De har förgenat sig och ser fina ut.
    De andra är inte tillräcklikt stora än för beskäring.
    Men gudars vilken tid det tog innan kärnorna sprack och det kom upp nåt! Säkert tre, fyra månader!

• NovaLi

Håller oxå på med avocadoprojekt
    Men hur gjorde ni innan ni satte kärnan i jord? Bara planterade direkt eller torkade den först? Nån sa att man ska ha den i vatten ett tag...
    Hur gör man?

• Hushi

Jag tvättade dem, skar ett kors på toppen, lät dem torka några dagar och planterade dem med toppen över jorden. Sen var det bara att vänta..... och vattna, men inte förmycket. En kärna började mögla.
    Men jag har hört att många sätter in tändstickor och lixom hänger kärnan över ett vattenglas med halva i och halva över vattenytan. Och sen planterar när det kommit rötter.

• Mausiii

Min mor har ett avocadoträd på snart 2 meter som hon drivit upp från kärna. Det är några år gammalt och man får ha lite tålamod för att få kärnan att gro. Jag har för mig att hon ställde kärnan i en äggkopp, skar ett litet kryss i toppen och stack in tre knappnålar runtom och hade vatten någon cm upp på kärnana.

Ställ avokadoplantan ljust. Annars blir den lång och skranglig. Vattna med gödning då och då, speciellt under våren och sommaren. Toppa plantan då och då, men den ska ha ett par blad kvar under, så förgrenar den sig och får en fin krona.

• systernegativ

Åh, vad inspirerad jag blev nu. Vi har några euroshopper-avocados i kylen som inte är nå goda... Kanske skulle försöka plantera dem istället?

• lillvilda

jag har oxå en masssa avocadoträd hemma...jag bruakr passa på att peta ner kärnorna när vi ätit avocado..petar ner dem i nån stor blommkruka jag ahr å så när de vuxit upp plantersr jag om den i en egen kruka..har massa nu=) men jag har en tendens att få dem ganska långa så jag måste nog ocxå toppa dem så de grenar sig mer...ska prova..!!

• Jennie Brunflo

Nu är vi hemma från semestern.
    BÄGGE avodocadoträden har klarat sig!

Min kärnor satte jag i jord direkt och det tog säkert 3 månader innan det hände något alls.

Den som jag klippte ner har nu två grenar och en tredje på G. Jag gissar att jag måste klippa av den ena grenen, den har stuckit iväg som rackarn.
    Den som jag inte klippte ner har bara blivit rak och gänglig och jag antar att jag måste klippa den snart.

Så....det verkar vara tuktning som gäller.

• Hushi

Jennie! Vad roligt!
    Mina plantor tar sig rätt bra med. Alla är nu nerklippta. Jag har även citronträd på gång. Fem stycken. Men de gör jag inget med. Hoppas det blir frukt snart....avokado med citron och lite salt är ju så gott

• Nanne63

Åh jag som slängde min!....Inte visste jag att det skulle ta sån tid. Jag hade min kärna i en äggkopp med vatten..men när inget hände så slängde jag den...suck...

• Dulia

Jag planterade två kärnor i en kruka, vattnade och hade på en plastpåse. Tog inte lång tid innan dom började gro. Tyvärr har jag inte mina kvar eftersom jag tyckte dom blev så tråkiga när dom bara växte rakt upp. Kanske ska plantera nya och beskära dom

• Nanne63

Ska köpa en ny och prova igen...hehe

• Bast

Fördelen med att plantera avocado är ju att man börjar med att äta nåt gott, och efter det kan man plantera. Skulle det misslyckas är det ju bara att äta en god middag med avocado och sen försöka igen!
    Måste också testa igen. När jag klippte ner blev det bara en ännu längre pinne! Men här ska ätas gott, plantas och tuktas!

Svar på tråden Avocadoträd?