• älskade baby

varmt bad hemma farligt??

Liten fråga, jag bara älskar varma goa bad!! Vet man inte skall bada jazzucci (eller hur det stavas) men hemma i egna badkaret, är det farligt att bada varmt?? Inte så man bränner sig men dock varmt? JAg städar dock badkaret var tredje dag nu när jag är gravid så det borde inte vara någon infektionsrisk tycker jag. Och om det är varmt ute så kan babyn bli lite slä har jag läst men kroppen reglerar värmen, borde vara samma vid varma bad.. Har badat varmt med förra badet o tills nu vecka 32 när någon sa att man inte skulle göra det..blev lite orolig.. någon som vet??

• Svar på tråden varmt bad hemma farligt??
  • Winterfresh

Hot Mama211 skrev 2008-06-29 22:51:09 följande:

Jo det ska jag göra men nu när jag var här och en del har hört att det ska vara farligt trodde jag att de visste varför det kunde vara farligt oxå. Har inte tänkt på detta så mycket alls har badat i varmt vatten hela tiden är i vecka 32 nu förra graviditeten badade jag oxå i varmt vatten och har nu en underbar och frisk tjej.
    Badade 3 dagar innan sonen kom...gudomligt varmbad och han är frisk :)
  • marialintott

Man ska bara undvika bad om vattnet har gått har jag hört. Tycker varma bad är kanon mot foglossningen å andra ömma kroppsdelar!!

• LjubaviMoja
    Winterfresh skrev 2008-06-29 22:55:23 följande:
    Hot Mama211 skrev 2008-06-29 22:51:09 följande:
    Badade 3 dagar innan sonen kom...gudomligt varmbad och han är frisk :)
    Ja där ser man kul o höra=)

Det är mysigt med varmt bad speciellt nu när jag har ont gabska ofta.
  • Winterfresh

Hot Mama211: bada så länge du kan och kommer upp ur badkaret. Men dock inte efter att vattnet ditt gått...Då är det alldeles för stor infektionsrisk...

• LjubaviMoja
    Winterfresh skrev 2008-06-29 23:02:47 följande:
    Hot Mama211: bada så länge du kan och kommer upp ur badkaret. Men dock inte efter att vattnet ditt gått...Då är det alldeles för stor infektionsrisk...
    Nä det vet jag och har vetat hela tiden ville mest veta om detta innan vattnet gått varför det skulle vara så farligt att bada i varmt vatten. Mitt vatten gick inte förra gången kanske den inte går denna gången heller vem vet=)
  • Winterfresh

Ok..Lycka till med badandet och när väl bebis bestämmer sig för att komma till världen :)

• Sereny

Det är absolut inget farligt att bada! Det rekommenderas ju till och med av mödravården. Enda gången du inte ska bada är när vattnet har gått - då kan det finnas risk för infektion.

• LjubaviMoja
    Winterfresh skrev 2008-06-29 23:13:15 följande:
    Ok..Lycka till med badandet och när väl bebis bestämmer sig för att komma till världen :)
    Tack du=)
  • luzorsus

om det är en risk att bada när vattnet gått, varöfr hör man om vissa som föder i vatten eller badar på bb för att lindra smärtan? Knas...

• Winterfresh
    luzorsus skrev 2008-06-30 08:54:50 följande:
    om det är en risk att bada när vattnet gått, varöfr hör man om vissa som föder i vatten eller badar på bb för att lindra smärtan? Knas...
    Ja det är konstigt, kanske är det renare och sterilare på ett sjukhus än hemma i ens egna badkar??
    På vårt sjukhus får man ej föda i vatten längre pga infektionsrisk mm...
    Jag fick duscha för att lindra min smärta på förlossningen...
  • Snart sommar

Jag badar varmt varje kväll, bästa sättet för min kropp att få mjuka upp lite. Och då menar jag hett när jag skriver varmt.
    Har gjort alla gånger jag varit gravid, väntar nu nummer tre och kommer inte sluta med det.

Fick även bada hemma när vattnet gått (för bm på förlossning). Så det skiljer sig nog (som vanligt) från sjuhus till sjukhus.

• bellanbus

Det är ingen fara att bada så länge man inte är öppen något.

Jag var öppen sista 2 månaderna och fick inte bada på grund av infektionsrisk.

Sen huruvida värmen påverkar barnet kan jag inte uttala mig om.

• enny signatur

Nu måste jag hoppa in känner jag och få ge min syn med...
    När jag talade med en BM på akademiska sjukhuset här i Uppsala efter min dotters förlossning sa hon motsatsen dvs att det inte hade varit ok att fött bar i sjukhusets pool med däremot hemma i badkaret just för att bakteriefloran hemma är anpassad för mig och därav är infektionsrisken mindre. Åtminstone så uppfattade jag det hon sa just så, helt säker på att hemma = bra och sjukhuset = dåligt i frågan iallafall). Detta gällde alltså efter att vattnet gått (snarare vattenfödsel). Då bör infektionsrisken även innan inte vara så skyhög...

Gällande att bada efter att vattnet gått finns det mig veterligt inga stora studier som har belagt riskerna med detta. Att vi i Svergie avråds till vattenfödsel kan man ha i beräkningarna, men man bör då inte glömma bort att tex. England inte har samma tankar i frågan. Där föds en hel del barn i vatten, även i sjukhuspooler och det verkar snarare uppmuntras till det än avskräckas.

• TantaLoran

spelar heller ingen roll om du vill ha kokhett vatten, badar varje dag i kokhett vatten...

• Snart sommar

Wickz: det var vad fl sa till mig också när vattnet gick med sonen att jag fick bada hemma om jag ville för det är ju mina bakterier sas.

Jag fick även bada på fl sen, men dom gör ju rent badkaren emellan.

• PetraGos

När mina värkar med första barnet kom då hoppade jag i varmt bad hemma, underbart skönt och det hjälpte mot värkarna me (ps. vattnet hade inte gått). Det ska jag göra med nästa me och man kan ju även göra det på förlossningen så tror inte att det skulle vara några problem, mår du dåligt av det så kanske barnet gör det med, men annars tror jag inte det skadar. Skulle det vara för varmt för barnet skulle det vara för varmt för dig med.

• Poloc

Rent logiskt håller jag med Petra. Om varmbad vore skadligt för bebis på något sätt så borde mamman må dåligt av det också. Jag har själv börjat få onda sammandragningar senaste veckan och då är det som hjälper mest just att sjunka ner i hett/varmt bad. Har inte sett någon officiell information som avråder från bad, utom då vattnet/slemproppen gått.

Min mamma har berättat att när hon var gravid med mig så försökte hon bada bastu, men jag blev helt vild i magen då hon suttit i bastun en liten stund så hon fick gå ut igen. Jag gillade tydligen inte den värmen och sa till på skarpen.

Jag har en god vän i England, som är gravid och planerar att föda i pool (på sjukhuset), apropå olika principer i olika länder.

• MalinI

Min bebis gillar inte varmt vatten, men det gör mina sd och foglossning. Så det är ett litet dilemma för mig.
    Korta bad fungerar för mig. Men det känns onödigt, men ändå behövligt.

Det att vara öppen och inte bada har jag inte hört. När jag väntade dottern 03 var jag öppen i en månad innan liten kom. De rekomenderade bad åt mig för sd. De visste ju att jag var öppen.

Missbrukar smileys
  • EllinorIrene

Jag födde båda mina barn i vatten, min dotter på sjukhus (i England) och min son nu för drygt ett år sedan i uppblåsbar förlossningspool hemma i vardagsrummet, med två bm närvarande. För min del är det det enda alternativet och jag har upplevt båda gångerna att det gör förlossningsvärkar som är "aaaajajjjaaaaj!" till "aaah, heeelt OK..." OMEDELBART, så fort jag sjunkit ner i vattnet. Otroligt effektivt. Kände inte att jag behövde någon annan form av smärtlindring under hela öppningsskedet, det var verkligen helt hanterbart och jag låg och plaskade och pratade med pappan och min väninna hela tiden.

När utdrivningsskedet började, tar ju kroppen liksom över och då kändes det rätt att bara låta det ske. Visst var det intensivt, men kändes mer som otroligt starkt arbete, snarare än "ajajaj jag har huggit av mig foten" - om du förstår vad jag menar... Eftersom lillpojken var nr 2, så gick det fort - sista öppningsvärken blev en utdrivningskrystning, det blev en till och med nästa kom han ut, det sista skedet tog inte ens 10 minuter!!

Jag vet att man inte får föda fram i vatten i Sverige, men jag kan verkligen rekommendera vattenförlossning.....helhjärtat!

Svar på tråden varmt bad hemma farligt??