• Jennass

jävla skitgrädde!!!!!!!!

NU har jag stått och vispat gräddhelveten i TRETTIO minuter och den är LIKA jävla rinnig som den var från början och snart sliter jag av mitt hår!

jag ska göra vit chokladmousse, grädden har varit upphettad men nu är den kall och SKA ju fan gå att vispa ändå!!!! Kan det vara så att den MÅSTE stå i kylen FYRA timmar innan?

här är receptet: http://www.tasteline.com/recept/tastelinetarta_med_vit_chokladmousse_och_jordgubbar_i_vaniljvodka

Vad gör jag nu då?? tårthelveten ska ju vara klar om en timme!!! GAH JAG BLIR TOOOKIG!!!!

Vi ska få en liten pojke
  • Svar på tråden jävla skitgrädde!!!!!!!!
  • nysignatur

Fast det jag har lärt mig när man gör typ dumlefluff är att grädden ska värmas och inte kokas,kan den ha blivit för varm?

• Jennass

inget lågfettsskräp här inte

ja frysen kanske man skulle testa!!!! ska ställa in den där bums, om den nu får plats..

Nästa gång ska jag INTE värma grädden, då tar jag ett annat recept, om jag vågar mig på det.. suck, hatar att misslyckas!

Vi ska få en liten pojke
  • Jennass

näe den kokade inte, den blev bara varm, hade stängt av plattan just för att den inte skulle börja koka :)

Vi ska få en liten pojke
  • pajas01

jag har lyckts göra den via de sättet så visst ska ed funka.. din grädde kanske har blivigt lite för mycke pastoriserad.. tror att willys grädden är arlas eller om de är falköping kommer inte ihåg

• Iroyg

Jag har lyckats med alla sorters grädde jag hittills testat. Allt från Lidl till Arla. Det var någon gång jag inte lyckades vispa upp den trots att den stått i kyl väldigt länge, men då ställde jag den som sagt i frysen och efter nån timme gick den hur enkelt som helst att vispa.
    Och nu talar jag givetvis om uppvärmd grädde som jag smält dumlekolor eller choklad i.

Så testa om ett tag igen när den blivit riktigt kall. Håller tummarna...

¨~ v. 29 ~¨ Orkar inte vänta längre snart...
  • Jennass

jag testade, fick ett "bra" tips av min mamma att man kan ha bunken i kallt vatten när man vispar, jo tjena, så nu skar den sig, det blev smörklumpar i mjölk typ! har nyss vart på livset och köpt vanlig hederlig grädde som jag INTE ska ha choklad i för det orkar jag inte :)

Tack för alla tipsen, nästa gång så ska jag låta den stå i en bunke över natten! :)  suuck!

Vi ska få en liten pojke
  • j 3 n N y
    Yohanna1985 skrev 2008-07-01 16:02:10 följande:
    jag testade, fick ett "bra" tips av min mamma att man kan ha bunken i kallt vatten när man vispar, jo tjena, så nu skar den sig, det blev smörklumpar i mjölk typ! har nyss vart på livset och köpt vanlig hederlig grädde som jag INTE ska ha choklad i för det orkar jag inte :)Tack för alla tipsen, nästa gång så ska jag låta den stå i en bunke över natten! :)  suuck!
    Det finns ju andra recept på vit chokladmousse där man INTE värmer upp grädden, det kan du ju prova också Men lycka till med 25-årskalaset idag, förstår att du blev förbannad på den där grädden...
  • Jennass
    sjögurka 79 skrev 2008-07-01 16:15:10 följande:
    Det finns ju andra recept på vit chokladmousse där man INTE värmer upp grädden, det kan du ju prova också Men lycka till med 25-årskalaset idag, förstår att du blev förbannad på den där grädden...
    ja jag vet, och nästa gång kan du ge dig fan på att jag ska använda ett recept där man INTE värmer upp grädden

Sjukt frustrerande när INGENTING går som det ska och man bara står och blir oxtokig i köket, gravidhormonerna bara hoppar runt i kroppen på en :)
    Vi ska få en liten pojke
  • Jennass

38% vanlig vispgrädde.. som numera är smörklumpar i vattnig mjölk..

Vi ska få en liten pojke
  • Tirem

Du skriver att du gjort efter detta recept förr.... Har du använt likadan grädde? Arlas grädde har 40 % och den är betydligt lättare att vispa än de som har 36-38 % fetthallt.. Bara en tanke

• LaVoisin

Det går inte att vispa grädde när det är åska i luften.

• Spicy woman
    LaVoisin skrev 2008-07-06 12:11:12 följande:
    Det går inte att vispa grädde när det är åska i luften.
    Va är det verkligen sant Varför då egentligen?
  • cloudberry79
    Spicy woman skrev 2008-07-06 12:13:20 följande:
    Va är det verkligen sant Varför då egentligen?
    Klart det går, det är bara skrock. Min farmor säger också så, jag har vispat grädde framför hennes ögon flera gånger när det åskar, men hon framhärdar... suck
    LFG WOTLK
  • Kenzie
    Yohanna1985 skrev 2008-07-01 16:30:20 följande:
    38% vanlig vispgrädde.. som numera är smörklumpar i vattnig mjölk..
    38% kan vara svår att vispa. Använd den riktiga med 40% nästa gång så ska du se att det går bättre.
  • Chivaz

Jag hade samma bekymmer när jag gjorde vaniljmousse och det var då Arlas högsmala flaska på 5dl med 36% fetthalt. Nästa gång ska jag ta den 40%-iga!!!
    Ha en trevlig dag!

• Kärnhuset

Men hallå, i receptet så poängterar de att man ska låta det kallna innan man vispar! Då får man ju ta det i beräkningen om man ska göra det...

• Anglia

Dumlefluff?? Vad är det?? Det låter gott.. =)

A

Svar på tråden jävla skitgrädde!!!!!!!!