• FruSundahl

Har en styvförälder rätt att "lägga sig i"?

I en tråd läser man att styvföräldern är hemsk om denne inte bryr sig om styvbarnet.
    Och i en annan så är styvföräldern hemsk för ATT denne bryr sig om styvbarnet.

Anser ni att en styvförälder har rätt att "lägga sig i" (som allt för många kallar det) eller ska de bara stiga åt sidan?

Även om det finns styvbarn i familjen, räknas de då inte in i själva familjen? Ska inte samma regler gälla för dom som för de andra barnen? Ska då inte de vuxna få säga till utan att det blir ramaskri från det andra hemmet?

(Bryr sig om ~ undrar hur styvbarnet mår under tiden den är hos bioförälder, tar hand om, uppfostran, tider till läggdags, regler, uppförande, klädköpande, matvanor, godisvanor, motion, skolgång osv osv)

70% av alla rökare som dör tjatas till döds....
  • Svar på tråden Har en styvförälder rätt att "lägga sig i"?
  • FruSundahl

Själv säger jag JA på det.

• modestyonly

Måste bli ja på det!! Annars blir det en ohållbar situation! Men, man måste tänka på vilken relation man har till barnet innan man "lägger sig i" det är viktigt h u r man säger saker och framförallt vara överens med den biologiska föräldern man bor med!!

Jag är egentligen snygg och smal, men idag är jag ledig!
  • NiXxI

Man kan väl inte ge sig in i en relation med barn om man inte är beredd på att ta sitt ansvar som vuxen förebild? Eller för den sakens skull ta in någon i sin relation med sitt barn om man inte är villig att ge denna andre ett ansvar som just vuxen förebild????

Självklart måste denna någon få en viss roll som medverkande förälder (och nu menar jag inte förälder, utan medverkande förälder)!!!!

2008 ska blända skiten ur mig
  • elinelversson

ja, hemma hos mig gäller våra regler. jag kan inte ha andra regler för min bonus, det blir orättvist.

• W W

Hur ska man annars kunna vara en vuxen förebild Snacka om att måla in sig i ett hörn om man jämt stiger åt sidan.

En kåtare värld är en bättre värld!
  • Black roses

Ja, hur skulle annars vardagen kunna fungera???

Dock känner jag att det finns några förbehåll... Hur sägs det, när sägs det och HUR ser relationen ut???
    Mvh M G

• FruSundahl

Hemma hos mamma var det samma regler för alla, visst kom minstingen undan ibland men det var för att han kunde lura vem som helst. Men annars var det ren rättvisa, de bestämde tillsammans och min styvpappa kunde ge oss ex tid på rummet el liknande om vi uppförde oss som hoppande loppor och aldrig lyssnade.

Hemma hos pappa var det helt skillda regler på deras gemensamma och på mig och min bror. De fick mcdonalds och vi fick ta en macka. Dock hände detta när pappa inte var hemma eller sov efter attha jobbat natten. Där var det en oskriven regel att vi skulle hålla oss undan. Och hon var snäll och duktig som klarade av att vi kom in i hennes liv när vi var så små...

• FruSundahl

Du som svarade nej - varför?

• CeeJay

Ja, bor man under samma tak och det finns en eller två vuxna har självklart båda två rätt att säga ifrån och lägga sig i. Däremot är det i många fall den biologiska föräldern som BÖR ta det största ansvaret med tex fostran osv (som borde bestämmas med den andra biologiska föräldern)!

Svar på tråden Har en styvförälder rätt att "lägga sig i"?