• FruSundahl

Har en styvförälder rätt att "lägga sig i"?

I en tråd läser man att styvföräldern är hemsk om denne inte bryr sig om styvbarnet.
    Och i en annan så är styvföräldern hemsk för ATT denne bryr sig om styvbarnet.

Anser ni att en styvförälder har rätt att "lägga sig i" (som allt för många kallar det) eller ska de bara stiga åt sidan?

Även om det finns styvbarn i familjen, räknas de då inte in i själva familjen? Ska inte samma regler gälla för dom som för de andra barnen? Ska då inte de vuxna få säga till utan att det blir ramaskri från det andra hemmet?

(Bryr sig om ~ undrar hur styvbarnet mår under tiden den är hos bioförälder, tar hand om, uppfostran, tider till läggdags, regler, uppförande, klädköpande, matvanor, godisvanor, motion, skolgång osv osv)

70% av alla rökare som dör tjatas till döds....
  • Svar på tråden Har en styvförälder rätt att "lägga sig i"?
  • moosen

ja, det tycker jag. Det är ju en förälder, även om det inte är biologiskt.
    Min styvpappa kom in i familjen då jag var ca 7år gammal och mina syskon 10 och 13. Han blev en förälder som hade rätt att säja till om allt.
    Jag ser honom som min pappa idag.

• Zuze

Har mycket erfarenhet och hjälper mamman när hon jobbar så visst ska vi som bonusföräldrar kunna ställa lite krav och få ta del av barnet men när det gäller umgänget tycker jag att det är svårt eftersom man inte tycks ha mycket att säga till om då,älskar mitt bonusbarn och vill absolut inte leva utan henne.

• FamiljenLöhr

Som bonua förälder så han men en viktig roll i barnets liv. Så JA! absolut! sen beror det på mer eller mindre beroende på hur mycket du bryr dig och har hand om barnet.

• Zaria

Ja till vissa gränser.

I vissa fall verkar "bonusmamman" vara mer engagerad och tro sig ha mer att säga till om än både bioföräldrarna. "bonusföräldern" är trots allt barnets föräldrars partner och självklart skall det funka i det hemmet också,men ibland läser man om bonusmammor som verkar göra mer än biopappan dvs allt,blir sur för att hon inte får följa med på samarbetsamtaloch tycker att allt bioföräldrarna bestämmer är skit.

• vargavarg

Självklart har styvförälder rätt att lägga sig i. Lever man som en familj så påverkar hur mycket som helst lika mycket styvförälderns liv som bioförälderns. Man tar så klart beslut gemensamt liksom man gör i vilken familj som helst.

MEN det finns säkert något undantag där en styvförälder kanske bör backa undan i viktiga beslut, kommer inte på något bra exempel... Eller mindre viktiga... Jag som styvmamma lägger mig inte i vilken frisyr mitt bonusbarn har utan överlåter det till mamman.

• Häxanbu

Klart att det är ett JA fast det är visserligen vad det berör ...har det med hemmet att göra och mående så absolut!!!!

• Blenda Mu

Ja, bry sig tycker jag att en styvis ska göra men inte ringa till biomamman och säga vad hon tycker och tänker vad mamman gör fel och vara elak och liknanade. (upplevt det själv)

• Chrismamma

Bor man ihopa så är det självklart att man har rätt och lägga sig i tycker jag, jag har en son sen innan och sambon har 2 sen innan. Min son träffar inte sin pappa så ofta (hitt in tills har det blivit 2 ggr på detta år) sambons 2 barn träffar sin mamma 4 h i veckan, hon har psykiska problem och är alkolist. Jag och sambon bestämmer tillsammans vad som händer med våra 3 barn.

• Ärlig

Man står sig själv närmast och jag må vara kontroversiell i min åsikt:
    Som "bonus"mamma jag är har JAG rätt att lägga mig i.
    Om någon skulle bli "bonus" mamma till MINA barn så nej, de har inte med mina barn och vår uppfostran att göra.
    I verkligheten får man nog gå en liten bit var för att det ska fungera

• gumsan04

Helt klart tycker jag att man som bonusmmama eller bonuspappa ska få lägga sig i... I måttliga mängder och efter överenskommelse. Skulle hellre vilja fråga vars kommunikationen tagit vägen hos dessa? Är det så svårt att komma överens om vad som gäller? Dvs hur mycket bonusföräldern får "lägga sig i"...

Gällande barnen: barnen tillhör alltid familjen! Oavsett om de är bio eller bonus... Barn har ingenting med att föräldrarna inte kan eller kunde hålla ihop/hålla sams/att kärleken dog ut eller vad som helst... Och kommer man in som en ny person i deras liv, ska man respektera barnen, de är ju för guds skull en del av den person man har kommit att älska... Eller? Samt att det är individer vi pratar om. Barn.

• mammamadeleine

Min dotter va 7 månader när ja o sambon träffades så han växte in i bonuspappa rollen i takt med att hon växte o vi har bott ihop nästan från början så han bestämmer lika mycket som jag här hemma, är ju trots allt hans hem oxå.

Svar på tråden Har en styvförälder rätt att "lägga sig i"?